Nedaří se vám zhubnout? Změřte si bazální metabolismus

Diety založené na hladovění mají mnoho neblahých vedlejších účinků. Jedním z nich je zpomalení bazálního metabolismu. Organismus si pak přijatou energii ukládá ve formě tukových polštářků na horší časy. Rozhýbat zpomalený metabolismus může trvat dokonce celý rok. Klíčem k úspěchu je pravidelná strava a pohyb.

hubnuti_11-1100x618.jpg

Mnoho žen se celý svůj život pohybuje v začarovaném kruhu hladovění, hubnutí a opětovného přibírání. Bohužel si neuvědomují, že neustálými dietami a nárazovými hladovkami si přivozují mnohem závažnější zdravotní potíže, než se může na první pohled znát. Typickým příznakem zpomaleného metabolismu jsou kila, kterých se nemůžete i přes veškeré úsilí zbavit.

Ukládání tukových zásob způsobuje šetřící gen

Za stravovací experimenty se tělo mstí. Trápíte-li se často hlady, metabolismus se zpomalí, aby si schoval zásoby na další hubené časy. Má totiž strach z dalšího půstu a snaží se na něj připravit. Řeč je o tzv. šetřícím genu. Lidstvo se během svého vývoje muselo přizpůsobit různým životním podmínkám. Když neměli dostatek potravy, tělo šetřilo energii a ukládalo si tukové zásoby. V dnešní době však spoustě žen tento gen znepříjemňuje život.

článek

Hodnotu bazálního metabolismu má každý člověk jinou

Bazální metabolismus udává, kolik energie člověk potřebuje k udržení základních životních funkcí. U každého člověka je hodnota bazálního metabolismu jiná. Závisí totiž na výšce, váze, pohlaví a věku. S přibývajícím věkem se navíc snižuje. Průměrný bazální metabolismus u ženy je 5 040 kJ, což zahrnuje 60 až 70 procent celkového energetického přijmu. Zdravá třicetiletá žena tak může sníst i 8000 kJ, ale jen za předpokladu, že v mládí nedržela žádné drastické diety. Na zpomalený metabolismus neexistují žádné léky. Jediným způsobem, jak ho znovu rozpohybovat, je důsledná změna životního stylu. Bez pravidelné stravy a pohybu žádné zázraky nečekejte!

Snídaně spouští metabolismu. Nezapomínejte na ni!

Pokud vynecháváte snídaně, dobrovolně si koledujete o zpomalení metabolismu. Snídaně totiž po klidovém spánkovém režimu působí jako metabolický spouštěč.  Proto si po ránu dopřejte například misku nepraženého a neslazeného müsli s bílým jogurtem a k tomu kousek čerstvého ovoce. Do těla tak dostanete tzv. komplexní sacharidy, které tělo pomaleji zpracovává, do krve se uvolňují postupně, nezvyšují tudíž oproti jednoduchým cukrům nárazově glykemický index a zasytí vás na delší dobu.

článek

Dejte tělu vědět, že nestrádáte hlady

Tělo je dobrý hospodář. Když cítí, že se blíží „hladové“ dny, začne si prozřetelně ukládat přijatou energii v podobě tukových polštářků na těle. Chcete-li tělu zabránit v dalším ukládání zásob, začnete pravidelně jíst. Nejlépe každé tři až čtyři hodiny. Jedině tak tělo přesvědčíte, že žijete v době hojnosti a není proto třeba vytvářet energetické zásoby. Během dne byste měli sníst tři hlavní jídla (snídaně, oběd, svačina) a k tomu dvě svačiny. Jste-li vzhůru dlouho do noci, můžete zhřešit i lehkou druhou večeří. Do jídelníčku zařaďte potraviny bohaté na bílkoviny, na jejichž trávení vynaloží tělo více energie. Začnete-li jíst pravidelně, tělo se během několika týdnů či měsíců nové situaci přizpůsobí.  Nezapomínejte své tělo také zásobovat dostatečným množstvím neperlivých a neslazených tekutin.

Metabolismus rozhýbejte pravidelným aerobním pohybem

Začít můžete i obyčejnou chůzí. Na budování svalů se nejlépe hodí klasické aerobní aktivity, jako je například běh, chůze, jóga apod. Postupně si přidávejte posilovací cviky. Svaly jsou pro spalování energie zásadní, díky nim spalujete více energie i při pouhém sezení na židli. A jak nabrat svaly? Jedině cvičením! Hýbejte se alespoň třikrát týdně.

Chcete vědět víc? Obraťte se na profesionály!

Jste-li přesvědčeni, že pravidelně jíte, dostatečně se hýbete, a přesto se vám nedaří zhubnout, pak vyhledejte odbornou pomoc a nechte si změřit bazální metabolismus. Měření probíhá neinvazivně. Pacient leží na lehátku a vydechuje do speciální masky, jejímž prostřednictvím se měří spotřeba kyslíku, respektive rychlost metabolismu.

Foto zdroj: profimedia.cz

10.7.2013 8:00| autor: Jana Hlavatá

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa žen?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist