Proč bys měla každý den chodit? Zhubneš a upevníš své zdraví

Lidstvo zasáhla epidemie obezity. To bezesporu. Ale proč? Obžerství, sedavý způsob života… bla, bla, bla. Dalo by se to napsat i jinak – lidstvo zasáhla epidemie lenosti. Vždyť jsme ze života prakticky vyřadili i ten nejpřirozenější pohyb – chůzi. Pojďme si říct, proč je třeba se k ní vrátit.

chuze-1100x618.jpg

Kolik kroků za den ujdeš? Průměr je 1500. Odpovídá to?  Do práce autem, z práce stejně, to samé na nákupy, zasportovat si určitě taky nechodíš pěšky. Statistiky jsou neúprosné – autem se vozíme i na místa, kam bychom se pěšky dostali za necelou půlhodinku – 30 % cest kratších než tři kilometry se odehrává autem, a polovina je kratší než pět kilometrů.

Přitom se doporučuje ujít denně alespoň deset tisíc kroků. Tedy asi sedm kilometrů. To se může zdát hodně, ale když do toho započítáš všechno, co nachodíš po chodbách v práci či po bytě během dne, bude ti k cíli chybět něco málo než pět tisíc kroků, a to už není tak moc.

Hodinka svižné chůze denně ti může pořádně změnit život, třeba už jen tím že nebudeš potřebovat žádné drastické diety, zlepší se ti nejen fyzická ale i psychická kondice i tvé zdraví.

K čemu je chůze dobrá?

Výčet pozitiv, když zařadíš 40 minut chůze do programu alespoň třikrát v týdnu, je ohromující:

  • Snižuje riziko mrtvice – pomáhá tvorbě nových buněk
  • Zlepšuje paměť – okysličuje mozek
  • Zlepšuje náladu – podporuje tvorbu endorfinů
  • Prodlužuje život
  • Snižuje riziko infarktu – zlepšuje krevní oběh, snižuje tlak a tím posiluje srdce
  • Pomáhá hubnutí – půlhodinka svižným krokem spálí až 200 kalorií
  • Uklidňuje – pozitivně stimuluje nervovou soustavu a uvádí ji do rovnováhy a také odstraňuje záporné emoce

Jak správně chodit

Je ti asi jasné, že když se budeš hodinu ploužit celý jeden kilometr, moc to nepomůže. Je třeba vykračovat svižnou, pevnou chůzí, dělat stejně dlouhé kroky na patu a chodidlo zvedat směrem ke špičce palce, jít vzpřímeně a zhluboka dýchat.

Jak začít?

Je doba dovolených, dny jsou dlouhé a to je nejlepší čas začít s pravidelnými procházkami. Na dovolené si vyraž na půlhodinovou procházku po ránu a druhou pak před západem slunce, aby tě nebrzdilo vedro. Za týden získáš rutinu, kterou si udržíš i po návratu.

Že na to nemáš čas? Opravdu? Je to jen o prioritách! Zamysli se, opravdu potřebuješ sledovat Ulici nebo zprávy? Nebo se snad bez tebe kamarádi na facebooku půlhodiny neobejdou? Nebo by si děti nezvládly namazat chleba k večeři samy? Opravdu musíš být u všeho?

Jestli jsi o dovolené vypadla ze své rutiny, máš větší šanci se k ní po prázdninách už nevracet. Vstaň o půlhodinky dřív a jdi do práce pěšky, nebo máš-li to opravdu daleko, vystup několik zastávek dřív, případně zaparkuj o kus dál od kanceláře a zbytek cesty dojdi. Možností je hodně, buď vynalézavá!

Jak  zvýšit spalování

Můžeš zkusit třeba nordic walking, chůzi s holemi, ale bez běžek. U toho způsobu cvičení je nutná správná technika – najdeš na netu – ale když si ji osvojíš můžeš za stejnou dobu spálit o 30 až 40 % více kalorií než při běžné chůzi, což je zhruba 550 kalorií za hodinu, a to už je znát.

Můžeš také zkusit chůzi s činkami. Svalstvo horní části těla se bude zapojovat mnohem efektivněji, přičemž se zvýší i množství spálených kalorií. Konkrétní zátěž přizpůsob kondičce – můžeš začít s půlkilovými činkami a postupně přidávej.

Chůze do kopce nebo z kopce také dokáže s fyzičkou zázraky, dokonce přináší stejné fyziologické zatížení jako běh. Tak hurá na Petřín! (Nebo jinej kopec, co máš poblíž.) 😊

Foto: Shutterstock.com

25.7.2018 10:00| autor: Jana Truksová

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa žen?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněním vaší emailové adresy.

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@femina.cz

Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist