Největší mýty ve výživě

Jako v mnoha dalších odvětvích, tak i ve výživě se často chytnou zcela nesmyslné trendy, které pak mohou ovlivnit i tebe! Možná jsi některému z nich také podlehla, ale to můžeš napravit. Tady máš ty největší mýty za poslední léta.

myty-ve-vyzive-1-1100x618.jpg Zdroj: Shutterstock.com

Téma hubnutí je teď po svátcích a s blížícím se jarem velmi aktuální. I když za okny padá sníh, nenecháváš nic náhodě a vrhla ses po hlavě do hubnutí. A samozřejmě toužíš po jediném: zhubnout rychle a bez námahy. A tak leckdy sáhneš po takových dietách, které ti sice rychle pomohou shodit, ale v dlouhodobém horizontu ti mohou spíše uškodit. Kolem hubnutí totiž stále panuje celá řada nejrůznějších mýtů. Jaké jsou ty největší? Tady je máš.

Jarní detoxy

Každoročně po sociálních sítích i webech kolují články o tom, jak potřebuješ vyčistit své tělo od nezdravých „toxinů“ či jiných toxických látek. Háček je v tom, že ty žádnou speciální kúru na detoxikaci organismu nepotřebuješ. To mají na starosti tvé orgány, jako jsou játra, ledviny nebo kůže a opravdu nepotřebují přestávku. Kromě toho, že ti detox nijak nepomůže, tak ti po delší době může způsobit problémy. Jako první většinou přichází žaludeční potíže.

Při detoxu je velmi často doporučováno nejíst, nebo jen velmi málo, a v horším případě prolévat tělo nejrůznějšími chemickými preparáty, v tom lepším používat přírodní náhražky stravy, jako je třeba ječmen. Avšak tyto produkty nikdy nedokážou nahradit plnohodnotnou stravu. Efekt? Díky hladovění určitě zhubneš, ale jakmile se vrátíš ke svým běžným zvykům, váha půjde nahoru i s nějakým tím bonusem navíc. A to nemluvíme o tom, že budeš mít pocit hladu a vyčerpání.

Sacharidy jsou špatné, musíš je kompletně vysadit!

Heslo, které je v dnešním době už naštěstí také překonáno. Sacharidy jsou pro tebe vhodným zdrojem energie a rozhodně bys je neměla vyřazovat. Můžeš držet nízkosacharidovou dietu, pokud ti to vyhovuje, ale neměla bys nikdy být na úplné nule. Zakopaný pes je spíš v tom, z čeho sacharidy přijímat a z čeho naopak ne. Člověk nemusí být odborník na to, aby věděl, že přijímat sacharidy z cukrovinek a čokolády nebude úplně vhodné. Z čeho je tedy získat? Základní příjem sacharidů v potravě by měl zajistit komplexní zdroj sacharidů, v „lidštině“ to znamená jíst brambory, rýži či těstoviny. Pro příjem jednoduchých cukrů dej přednost raději ovoci.

Veganská nebo vegetariánská strava je zdravější

I v tomto případě se jedná o mýtus. Vyvážená strava spojená s konzumací masa 3x – 5x týdně nevyšla v žádné studii jako méně zdravá oproti vyvážené veganské nebo vegetariánské stravě. Důležité je slovíčko „vyvážená“, protože vegetariánskou či veganskou stravu je mnohem těžší vyvážit. Pokud se zřekneš masa, tak budeš muset vynaložit mnohem více úsilí, aby tělo dostalo všechny potřebné živiny, vitamíny, minerály a další potřebné látky. Tím však vegetariánskou nebo veganskou stravu nezavrhujeme. Všechny typy stravování mohou být pro tebe vhodné, pokud budou vyvážené a správně sestavené!

V čem ještě chybujeme?

Často se obětí mýtů staly také jednotlivé potraviny, jako je třeba lepek. Než ho ze svého jídelníčku odstraníš, měla bys vědět, že lepek pro zdravého člověka, který netrpí intolerancí, není žádnou překážkou. Pamatuj, že v jídelníčku nikdy není chyba v jedné potravině, vždycky je to souhra více faktorů. Princip hubnutí a nabírání váhy je v kalorické bilanci, ne v jedné „špatné potravině“. Takže si klidně při hubnutí můžeš dopřát i bílý cukr, ale musíš mít stále větší výdej než příjem.

A jak jsi na tom ty? Také jsi dosud věřila některým z těchto mýtů? Nebo jsou ještě nějaká hubnoucí pravidla, která ti přijdou nesmyslná? Napiš nám do diskuze, těšíme se na příspěvky.

foto-zdroj: shutterstock.com

 

9.2.2021 2:00| autor: Dan Makoli

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa žen?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněním vaší emailové adresy.

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@femina.cz

TOPlist