Trendy ve stravování: Pomůže „živé“ jídlo získat vitalitu?

Syrová strava pro většinu z nás znamená kus zeleniny nebo ovoce. Jako svačina proč ne, ale jíst pořád jenom tohle? ušklíbnete se nejspíš. Jenže pod pojmem raw strava, který se v poslední době skloňuje čím dál častěji, se skrývá mnohem víc. Pojďme si proto vysvětlit, o co vlastně jde a v čem nám takové jídlo pomáhá.

Sušte do 42 °C, můžete i mrazit

Pojem syrová strava, nebo ještě lépe živá strava, z angličtiny raw strava, nazývaná také vitariánství, přináší způsob stravování, při kterém jíme potraviny co nejblíže jejich původní podobě. Tedy ve stavu, v jakém nám je dodala příroda. Přesněji: Jíme potraviny syrové a čerstvé nebo usušené do maximálně 42°C. Pokud potraviny sušíme při teplotách vyšších než 42 °C, ničíme v nich enzymy. A právě o enzymy nám v živé stravě jde především. Kromě sušení můžeme čerstvé potraviny také zamrazit, i to vitariánství dovoluje.

Jak aktivovat enzymy

Ale pozor. Ne všechny syrové potraviny jsou zároveň živé. Neplatí to třeba pro ořechy, semínka či luštěniny, tedy luštěniny sušené, ne ty, jež jste právě donesly ze zahrádky. Třeba semínkům ale můžete pomoci tím, že je necháme naklíčit a tím v nich probudíte enzymy a jejich aktivitu. Stejně tak třeba fazole, hrách či jiné luštěniny. Můžete je „oživit“ a zaktivovat jejich enzymy tím, že je vložíte do vody. Ideálně na 24 hodin.

Melte, mixujte i odšťavňujte

Při vitariánství, konzumaci živé stravy, ze svého jídelníčku vylučujete všechno, co prošlo tepelnou úpravou při teplotě vyšší než 42 °C. Zapovězeno je tedy vaření, pečeni, grilování, smažení, fritování. Můžete ovšem syrové živé potraviny mechanicky zpracovávat, tedy krájet, mlít, mixovat, odšťavňovat či strouhat. Nabízí se vám tedy pestrá paleta výroby nejrůznějších salátů z ovoce a zeleniny, mixovaných nápojů či mletých kaší.

článek

Necpěte se chemií

Obrovskou výhodou živé stravy je, že nepřijímáte žádné potraviny s chemickými přídatnými látkami. Nezaplavujete své tělo chemií z průmyslově zpracovaných potravin. Nehromadí se ve vás aditiva, konzervanty, aromata, zkrátka veškeré látky, které ovlivňují chuť i vzhled v obchodech kupovaných potravin. Tyto látky vaše tělo sice vůbec nepotřebuje, ale přesto je jimi přecpáno a navíc je velmi obtížně odbourává. Vitariánská strava bez chemie je mnohem zdravější.

Pročistíte si své tělo

Co vám tedy syrová rostlinná strava přinese? Především pročistí vaše tělo, váš trávicí trakt, protože obsahuje velké množství vlákniny. Funguje zároveň jako přirozený čistič od odpadních látek. Pomáhá vám snižovat hmotnost, dostat se na ideální váhu. Pokud byste ovšem přešly na čistě rostlinnou stravu, musely byste se zaměřit na to, jak svému tělu dodat i ostatní nezbytné látky pro jeho fungování (například bílkoviny, které najdete v mase – ty byste musely tělu dodávat například ve formě luštěnin). Jinak by váš organismus mohl trpět nedostatkem některých látek. Například musíte dávat pozor na dostatek vitamínu B12, který se vyskytuje v potravinách živočišného původu.

Nezapomínejte na vyváženost a pestrost

Jak na vyváženost stravy při vitariánství? Sacharidy získáváte z ovoce, tuky z ořechů, semínek nebo rostlinných olejů, rostlinné bílkoviny například z už zmiňovaných luštěnin. Důležité je především dostat se do rovnováhy, poslouchat své tělo. Pokud se pro živou stravu rozhodnete, je to vaše volba, ale dělejte to pomalu, postupně, není dobré vystavit své tělo šoku. Mohli byste si přivodit zdravotní potíže. Rozmyslete si také, proč to děláte. Někoho k tomu přimějí zdravotní potíže, jiný prostě hledá cestu, jak se stravovat. Můžete si i vy vyzkoušet vitariánské pokrmy, ostatně blížící se léto přímo nabádá k větší konzumaci zeleninových či ovocných salátů. Případný přechod na živou stravu je ale třeba si dobře rozmyslet. Měli byste totiž jíst především pestrou a vyváženou stravu, a to takovou, která vám bude vyhovovat.

Máte zkušenosti s živou stravou? Pomohla vám třeba vyřešit zdravotní problémy? Co si myslíte o čistě rostlinné stravě? Je podle vás pro člověka přirozená?

Foto zdroj: profimedia.cz

28.5.2014 10:00| autor: Helena Stejskalová

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa žen?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist