PMS? Už nikdy více aneb Jak udržet hormony na uzdě

PMS – noční můra nás žen. Nezvladatelná chuť k jídlu, únava, deprese, bolesti hlavy a plačtivost, vztek a rozmrzelost – pokud každý měsíc trpíš premenstruačním syndromem, pak asi tohle všechno velmi dobře znáš. Hormony si s tebou pohrávají a zkrotit je leckdy nedokážeš. Ale přesto všechno to jde. Poradíme ti!

Každá jsme jiná a u každé menstruační cyklus probíhá trochu jinak. Některá před každou menstruací skučí bolestí, a málem (nebo opravdu vůbec, což už je extrém) není schopna zvládat každodenní povinnosti. A jiná prochází menstruací s grácií a lehce. Ovšem některé věci se nemění – hormonální změny během celého cyklu.

No a právě hormony jsou nepředvídatelná záležitost. Mávají s tebou tehdy, kdy to nejméně potřebuješ. A tak nezbývá, než se naučit znát své tělo tak, aby tě prostě nepřekvapovalo. Zkus se tedy pozorovat během menstruačního cyklu a zjisti, jak tvé tělo reaguje.

Zjisti, kdy:

  • se ti dobře cvičí a hýbe
  • máš čistou a svěží pleť
  • tě přepadne depka
  • dobře hubneš
  • jsi lítostivá a bulíš kvůli každé hlouposti
  • tvá hříva září a leskne se
  • máš chuť na intimní chvilky s miláčkem
  • máš až elektrizující zásoby energie a elán na rozdávání
  • kdy se cítíš jednoduše skvěle a obletována muži

První fáze cyklu – Je ti fajn

Většinou se velmi dobře cítíš v úplném počátku menstruačního cyklu, kdy máš elán a mohla bys pomyslně i skály přenášet, za což může vzrůstající hladina hormonu estradiolu. V tomto období tě tělo poslouchá a ráda si dopřáváš dostatek pohybu, sportování a zpevňování těla. Připadáš si přitažlivá, a rovněž vypadáš v té době skvěle a půvabně. No a z toho všeho máš pak prima náladu a vše se ti daří.

Druhá fáze cyklu – Ovulace

V druhé části cyklu, kterým je ovulace a začíná cca 10 dní po prvním počátečním super období, se z tebe stává něco jako erotomanka. Máš v té době chuť na milování téměř stále a jsi obletována muži, kteří z tebe tu doslova sexuální touhu vnímají a cítí. Také se více a výrazněji líčíš a nosíš odvážnější outfity i účesy. Mimoto se připrav na to, že tě často vzruší film, hudba, kniha nebo básně.

Třetí fáze cyklu – PMS přichází

Třetí část cyklu (cca týden před menstruací) je asi nejhorší. Dojde k rapidnímu úbytku a poklesu hormonu estrogenu a stoupá hladina proestrogenu. Jsi bez nálady, nebo máš náladu jako na houpačce, často upadáš do smutku a depky. Také tě pobolívá hlava, nic tě nebaví, nechce se ti cvičit, spíše přibíráš, než hubneš a máš nějak více nafouklé bříško. Na pleti se ti objevuje akné, máš abnormální chutě (na sladké, slané i tučné).

Konečně menstruace

A po třetí hrůzyplné fázi dojde konečně k menstruaci a jakémusi uvolnění a klidu (u někoho ale až po prvotní bolestivé předehře) – a to na duši i na těle. Vyplavuje se vše ven, a odchází vše negativní a špatné. Opět získáváš rovnováhu a vše se začíná dávat do pořádku.

Jak přežít PMS?

Z výčtu je ti jasné, že první dvě a poslední fáze jsou fajn a lze je překlenout a přežít vcelku v pohodě. A dokonce si je i užít. Ale v třetím  období bys měla brzdit – ve všem. Omezit náročné pracovní povinnosti pokud můžeš. Stejně tak se vyhni zásadním rozhodnutím, a to jak v pracovní, tak v soukromé sféře a nechtěj po sobě golemovské výkony ani při cvičení. Zařaď obzvláště v téhle části cyklu do jídelníčku potraviny s dostatkem hořčíku (oříšky, banány) a bylinkové čajíčky, které tě alespoň trochu lépe vyladí – prima je čajík z majoránky, dobromyslu alias oregana, nebo meduňky. Nezapomeň ani na typicky ženskou bylinku, kterou je kontryhel, pokud ji budeš popíjet deset dní před začátkem menstruace, budeš mnohem méně krvácet a ani bolesti nebudou tak úporné. První den menstruace bylinku vysaď a začni zase 10 dní před. Uvidíš, že za pár týdnů máš tělo krásně vyladěné.

Samozřejmostí by měl být dostatečný pitný režim. Naopak zapomeň na všechny sladkosti, i když tě na chvilku pomyslně uklidní, o to větší přijde potom sešup nálady dolů. Dopřej si pravidelný odpočinek, zajdi na masáž nebo do sauny. Hýbej se a dostatečně spi. Zkus také pár dní před menstruací přidat do jídelníčku potraviny bohaté na vitamín E, nebo zkus některý z potravinových doplňků v lékárně. Za chvilku nebudeš ani tušit, co to takové PMS vlastně je.

A jak to máš ty? Trpíš na PMS nebo jsi v klidu a v podstatě ani nevíš, že nějaké hormonální změny tvé tělo prodělává? Napiš nám své zkušenosti do diskuze. 

Foto zdroj: Shutterstock.com

20.2.2017 10:00| autor: Pavla Jelínková

Chcete získávat nejnovější informace ze světa žen?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist