Jsi bez nálady, tíží tě únava a špatně spíš? Důvod tě možná překvapí

Nižší riziko rakoviny, nadváhy i depresí. Máš zájem? V tom případě bys více času měla trávit venku – a ne mezi čtyřmi stěnami, kde na tebe útočí špatné ovzduší a rozhozené cirkadiánní rytmy!

unava-1100x618.jpg Zdroj: www.shutterstock.com

Podzim je obvyklým synonymem pro nevlídné počasí, v němž není nouze o nejrůznější výkyvy, dešťové přeháňky a nižší teploty. Nehostinnost aktuálního klimatu je pak důvodem, proč mnozí tráví volné chvíle doma u televize, a to v hřejivém objetí měkoučké deky. I ty si při pohledu z okna jakoukoli venkovní aktivitu raději rozmyslíš? Pokud se to děje často, asi bys měla vědět, že si zahráváš s nepříjemnými komplikacemi. Vyhýbání se přirozenému světlu i čerstvému vzduchu má totiž drtivý dopad na tělo i duši. A to bez legrace.

Hrozba, o které se moc nemluví

Poznatky nedávné studie britské společnosti YouGov, která se zabývá průzkumem trhu a analýzou dat, odhalují znepokojivá fakta. Jednoznačně z nich totiž vyplývá, že oproti předchozím generacím tráví moderní populace uzavřená v temných a špatně větraných budovách až 90 % svého života, čímž se izoluje od přírodních zdrojů. Rovněž se ukázalo, že ovzduší v dnešních interiérech je ve srovnání s tím venkovním mnohem více znečištěno, což vůbec netuší přibližně 77 % lidí.

Všude dobře, doma nejlíp? Tak to sotva

Dle názoru odborníků za zhoršenou kvalitou vzduchu vnitřních prostor stojí konkrétní faktory, zejména tedy vaření, zapalování svíček, sprchování se a sušení prádla, jež napomáhá rozvoji plísní. Situaci komplikují také toxické látky, z nichž jsou vyrobeny některé plastové hračky, čisticí a úklidové prostředky nebo stavební materiály. Následky?

Experti realizující výše zmíněný výzkum připouští, že každý člověk, který tráví mezi čtyřmi stěnami spoustu hodin denně, vykazuje vyšší riziko astmatu a alergií. Dojít ovšem může i ke zhoršení soustředění, před čímž varuje neurolog Steven Lockley působící na americké Harvard Medical School.

Přirozené světlo je akutní stimulant, který působí přímo na náš mozek. Pokud jsme mu během dne vystaveni, dostane se nám patřičného stimulačního efektu. To se může projevit zvýšenou pozorností a lepšími kognitivními funkcemi. Potenciálně tedy díky němu jsme produktivnější v práci i ve škole,” vysvětluje jmenovaný lékař, který zdůrazňuje, že pobyt v exteriéru, při němž naše pokožka absorbuje i sluneční paprsky, úzce souvisí s produkcí vitaminu D. V čem je tolik užitečný?

Ochrana před nemocemi i zdroj optimismu

„Déčko“ je ve vědeckých kruzích standardně spojováno s prevencí depresí, dobrou náladou a vyrovnanou psychikou, neboť má přímý vliv na uvolňování „šťastného hormonu“ serotoninu. Seznam jeho úkolů a povinností je ale samozřejmě trochu delší. Tato látka rovněž posiluje imunitní systém organismu, zatímco omezuje pravděpodobnost některých druhů rakoviny, cukrovky i kardiovaskulárních onemocnění. Nelze jí odepřít ani skutečnost, že bojuje proti zánětům a pozor, kupodivu podporuje i úbytek tukových zásob.

Křivky jako ze žurnálu? Jdi si pro ně do přírody

Alespoň tak to sdělují závěry americké studie uskutečněné na Minnesotské univerzitě. V těch bychom se dočetli, že jedinci s dostatkem vitaminu D mají zpravidla nižší index tělesné hmotnosti. Tedy alespoň oproti těm, kteří trpí dlouhodobou „déčkovou nouzí“. Ještě pořád se ti nechce opustit vyhřátý gauč a jít se trochu „provětrat“? Možná ti motivací bude kvalitnější spánek. Co ten s tím vším má společného?

Efekt Šípkové Růženky. Ten funguje vždy

Denní světlo, které tě při procházce doslova obklopí, má v rukou i tvůj cirkadiánní rytmus. Jen pro vysvětlenou, to jsou takové biologické hodiny, jež řídí chutě k jídlu, energetické hodnoty a hlavně noční odpočinek. Lékaři zastávají názor, že právě nadbytek elektrického osvětlení v místnostech dokáže lidské vnitřní rytmy pořádně rozhodit, což nahrává nadváze, chronické únavě a v neposlední řadě i nepříjemným spánkovým poruchám. Už přemýšlíš, kam vyrazíš?

Kolik hodin denně trávíš v interiéru právě ty? A věříš tomu, že čerstvý vzduch má na zdraví nějaký vliv? Napiš nám o tom do diskuze pod článkem, těšíme se na příspěvky.

foto-zdroj: shutterstock.com

13.11.2019 4:00| autor: Lucie Feiková

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa žen?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněním vaší emailové adresy.

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@femina.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

Nastavení cookie na tomto webu je nastaveno pro "povoleno cookies", aby vám poskytlo nejlepší možné prohlížení stránek. Pokud budete nadále používat tento web bez změny nastavení cookie nebo klepnete na tlačítko "Souhlasím" souhlasíte s podmínkami použití cookie.

Zavřít

TOPlist