Vitamíny, kdy nám škodí?

Ne nadarmo se říká, že všeho je třeba užívat s mírou. O vitamínech to platí obzvlášť. Tělo jich nesmí mít ani málo, avšak ani příliš mnoho. Jenže jak najít to správné množství, které pomáhá a prospívá, a ne to, které nám škodí? A to dřív, než v našem tělě nadělají pěknou paseku?

Nepodléhejte reklamám, které tvrdí, co všechno musíte za den dostat do těla z nejúžasnějších multivitaminových přípravků. Když je vaše strava vyvážená, bohatá na ovoce a zeleninu, nepotřebujete přísun „umělých“ vitamínů vůbec. Ten je žádoucí pro lidi se zdravotními problémy, pro těhotné a kojící matky nebo třeba pro kuřáky.

Asi nejčastěji doplňujeme vitamín C. Posiluje obranyschopnost organismu, avšak je-li ho příliš, můžete mít problémy s močovými kameny, s nedostatkem vápníku nebo železa.

[[related]]

Vitamín B potřebujeme pro správnou funkci nervové soustavy. Jestliže budete jeho konzumaci přehánět, můžete mít potíže s pobolíváním hlavy nebo nevolností. Vitamín A je nutný a potřebný proto, abychom dobře viděli a správně nám rostly buňky v těle. Při předávkování ale hrozí poruchy vidění, nevolnost a zvracení, bolesti kloubů. Na vitamin A si musí dát pozor především těhotné ženy, poněvadž jeho nadměrné množství může poškodit vývoj plodu.

Také často jmenovaný vitamín E, který na sebe váže volné radikály a napomáhá tak ochraně buněk, může při větším přísunu způsobit problémy se žaludkem nebo průjmy. Vitamín D naše tělo potřebuje pro stavbu kostí, v nepřiměřeném dávkování může vyvolat nechutenství či vysoký krevní tlak. Samozřejmě že nadužívání opalováním nehrozí. Snažte se proto vitamíny přijímat z potravy. „Céčko“ naleznete v ovoci a zelenině, vitamín A hlavně v játrech, ve žloutcích a tučných sýrech.

Vitamin B je v kysaném zelí, obilných klíčcích, banánech, ale i v droždí. Naše tělo si s přirozenými věcmi umí poradit samo, ale když mu přidáme navíc vitamíny, které nepotřebuje, buď je z těla prostě vyloučí, nebo budeme trpět zmíněnými obtížemi. Nepodléhejte moderní době, v níž se nás snaží všichni přesvědčit, že bez umělých vitamínů jsme vyřízení. Opak je pravdou. Sáhněte raději než po rozpustném multivitamínu po obyčejném jablku.

Foto: profimedia.cz
12.3.2013 10:00| autor: Dorotka G.
štítky: vitamíny

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa žen?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist