Bylinkový tahák na léto: Které bylinky pomohou a které mohou uškodit?

Bylinky, ty staré dobré zelené kamarádky, tě nezradí ani v létě. Tak jako se některé oblečení hodí na sychravé dny a jiné do letního horka, tak i v bylinkách je rozdíl. Některé druhy bylinek jsou přímo stvořené do podzimních a zimních plískanic, a jiné si užiješ lépe v létě a na jaře.

bylinky-1100x618.jpg Zdroj: archiv redakce

 

Do sychravých dní jsou vhodné ty, které tě zahřejí a na jaro a léto zase naopak takové, které tě vnitřně příjemně ochladí. Mezi bylinky patří i mnohé koření, které máš doma v kuchyni. Takže řešení vnitřního ochlazení pro letošní léto máš přímo pod nosem.

Sáhni do kořenek

Mezi koření a bylinky, které ochlazují, nebo alespoň nezahřívají se řadí hned několik adeptů ze tvých kořenek – kurkuma, kmín, koriandr a fenykl. Ty bys měla v letních měsících hodně využívat při přípravě pokrmů. Naopak kořenky s kajenským pepřem, hořčičnými semínky, hřebíčkem a zázvorem v létě schovej hluboko do police. Ty jsou spolu s cibulí a česnekem vhodné spíše pro chladné měsíce roku.

Koriandr

Koriandr můžeš při vaření využít nejen sušený z kořenky, ale je výborný i čerstvý, protože velmi dobře ochlazuje. Mimoto ti čerstvý koriandr pomůže i snížit ostrost, kyselost či nahořklou chuť hotových pokrmů (karí, koprová omáčka atp.). Když k tomu přidáš fakt, že je koriandr v sušené i čerstvé podobě přínosný pro dobré trávení, odbourání bolestí břicha, nadýmání, zvracení či střevní infekci, je jasné, že máš před sebou nejlepšího adepta pro letní dny.

Fenykl

Silně voní, proto s ním šetři. Ale neboj se ho využívat i po špetkách, protože je to velmi harmonizující koření. Doladí ti krásně maso, vařenou rýži, polévku a skvělý je i fenyklový čaj proti nadýmání. Fenyklová semínka po jídle (stačí i dvě či tři) která rozžvýkáš, ti parádně podpoří trávení a odbourají plynatost i křeče.

Kmín

Patří k běžnému koření v kuchyni, ale asi moc nevíš, že má opravdu silné léčivé účinky. Možná znáš plynatost, podporu chutí k jídlu a lepší odkašlávání, ale že je rovněž dobrý jako support imunity a při menstruačních potížích, detoxikuje a snižuje krevní tlak, má antiseptické účinky a je výborný pro dezinfekci střev asi moc nevíš. Navíc v létě jemně tělo ochlazuje a je i dobrým parťákem tvé štíhlé tajle, protože má kmín svůj podíl na zrychleném metabolismu a hubnutí.

Kurkuma

I když se jí říká žlutý zázvor, patří oproti němu kurkuma mezi letní koření a bylinky. Je základní součástí karí, ale i vařené přílohové rýže. Rovněž se hodí  do mnoha omáček, polévek, nebo třeba moučníků, těsta na knedlíky a na pečivo. Kurkuma má skvělé protizánětlivé účinky a je silným antioxidantem. Podpoří dobře nejen tvé klouby, vazy, trávení i metabolismus, ale i mozkové kognitivní funkce.

Letní bylinky

K bylinkám, s nimiž v létě neprohloupíš, se řadí máta, levandule, mateřídouška a meduňka. Čaje z nich jsou v létě ideální jen vlažné, můžeš je namíchat stejným dílem dohromady, anebo využít jen některou z nich. Do směsí lze přidat ještě rozmarýn.

Máta

Je jasným favoritem pro svojí mentolovou vůni a chuť i svěžest, kterou krásně ochlazuje. Máta má prima účinky na celou trávicí soustavu, přičemž pomáhá odstraňovat křeče, povzbuzuje vylučování trávicích šťáv a působí protizánětlivě. Mentol snižuje napětí hladkého svalstva, čímž předchází bolestem a vyvolává také pocit chladu. To jistě v létě oceníš. Navíc působí máta i proti nespavosti a bolestem hlavy, což v letních vedrech a horkých večerech jako když najdeš.

Levandule

Krásně voňavá fialová kráska má silné relaxační a harmonizační účinky. Vůně jejích květů ti dodá pocit uvolnění a pohody, a to je v létě paráda. Bylinka oplývá protizánětlivými, antiseptickými a repelentními účinky. S levandulí tě komáři i klíšťata budou obcházet (nebo oblétávat) obloukem. A stejně jako máta je výborným tahákem na kvalitní a klidný spánek.

Mateřídouška

Patří k velmi oblíbeným bylinkám pro své antiseptické a uklidňující účinky, díky nimž zrelaxuje organismus, navozuje příjemný spánek a je antistresovou bylinkou, jež podporuje imunitní systém organismu. Voňavou vodu a vlažný čaj v létě oceníš. V kuchyni ji můžeš přidat do masových pokrmů, kterým dodá cool chuť i aroma.

Meduňka

Jemně citronově vonící bylinka ne nepodobná kopřivě, patří k těm, jež nabízí široký repertoár využití a účinků. V kuchyni se používá do asijských pokrmů namísto citronové trávy, která je těžce dostupná a drahá. Meduňková voda, či limonáda, nebo salát s meduňkou tě v létě zaručeně krásně osvěží. Také je meduňka skvělá proti stresu, k uklidnění a uvolnění, harmonizuje spánek a zajišťuje dobré zažívání.

A několik prima receptů

Odvar z kmínu

Asi čtvrt čajové lžičky kmínu zalij 200 ml vroucí vody a následně nechej luhovat cca deset minut. Sceď a popíjej vlažné 2 x denně.

Jogurt s kmínem

Do kelímku bílého jogurtu přidej 3 gramy kmínu, promíchej a sněz. Takto připravený jogurt pojídej denně cca měsíc. Nejen, že se prima ochladíš, ale napomůžeš tak svému hubnutí a štíhlé tajli.

Levandulová limonáda

Na levandulový sirup si připrav 250 ml vody, 200 g cukru krystal, 1 polévkovou lžíci sušeného (nebo čerstvého) květu levandule. K rozmíchání na limonádu pak potřebuješ 1,5 litru vody, 200 ml čerstvé citronové šťávy a dvě až tři kolečka citronu.

Smíchej 250 ml vody, 200 g cukru krystal, 1 polévkovou lžíci květu levandule, a od bodu varu vař dvě minuty. Odstav a nechej zcela vychladnout, scezené pak smíchej s 1,5 litru vody, citronovou šťávou, vychlaď v lednici a podávej s plátky citronu.

Mátová, mateřídoušková, nebo meduňková voda

Do džbánku dej 1,5 litru vody, přidej čajovou lžičku borůvek nebo rozkrojených jahod a vlož několik lístků máty, meduňky či snítky mateřídoušky (cca čajovou lžičku). Nechej v lednici luhovat 1 až 3 hodiny. Podávej s ledem.

Jak se ochlazuješ v létě? Používáš k tomu koření a bylinky?

Zdroj foto: Shutterstock.com

18.7.2019 10:00| autor: Pavla Košík Jelínková | zdroj: Shutterstock.com

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa žen?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněním vaší emailové adresy.

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@femina.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

Nastavení cookie na tomto webu je nastaveno pro "povoleno cookies", aby vám poskytlo nejlepší možné prohlížení stránek. Pokud budete nadále používat tento web bez změny nastavení cookie nebo klepnete na tlačítko "Souhlasím" souhlasíte s podmínkami použití cookie.

Zavřít

TOPlist