Pět porcí ovoce a zeleniny denně? Jde to snadno!

Celkové posílení imunity, likvidace volných radikálů způsobujících rakovinu, prevence srdečních chorob a v neposlední řadě také štíhlá linie. To všechno může být efektem pěti porcí ovoce a zeleniny zkonzumovaných každý den. Že se toho tolik nedá sníst? Ale dá.

Protože jsme národ jedlíků a většina z nás vyrostla na vydatné „babičkovské“ stravě, při slově „jedna porce“ si představíme vrchovatou misku. Ve skutečnosti ale odborníky doporučovaná „porce“ představuje zhruba 100 g ovoce či zeleniny, což je pro ilustraci například:

– 1 ks středně velkého ovoce (jablko, banán, broskev, menší pomeranč)
– 2 kousky menšího ovoce (mandarinky, meruňky, švestky, kiwi)
– půlka většího ovoce (větší pomeranč, grapefruit, avokádo)
– hrst hroznového vína, 7 jahod, 14 třešní
– silnější plátek melounu, papáji či ananasu
– tři vrchovaté lžíce vařené zeleniny nebo luštěnin (mrkev, fazolové lusky, hrášek, kukuřice, fazole)
– osm růžiček květáku či brokolice
– 1 střední rajče nebo sedm cherry rajčátek
– 1 střední okurka

V případě sušeného ovoce nám stačí na jednu porci jen 30 g, tedy:
– vrchovatá lžíce hrozinek
– dva fíky
– tři sušené švestky
– hrst sušených banánových plátků

Jako jednu porci můžete započítat také 150 ml stoprocentního džusu nebo rozmixovaného ovocného koktejlu. Aby však vašich „pět denně“ opravdu splnilo svůj účel, měli byste dbát v první řadě na rozmanitost. Nepomůže litr džusu ani celá plechovka fazolí – luštěniny a šťávy se vždy počítají za jednu porci, nehledě na zkonzumované množství.

Brambory se na druhé straně do každodenní „zdravé pětky“ nezapočítávají, jelikož v naší stravě plní funkci sacharidů – jde o přílohu vnímanou podobně jako rýže, těstoviny či chléb. Přesto by se jejich význam pro výživu neměl podceňovat – zejména dopřejete-li si je i se slupkou, plnou cenných látek.
[[related]]
Jak tedy do sebe dostat pět rozmanitých porcí ovoce a zeleniny denně? Zde je příklad:

Snídaně: Do müsli či ovesných vloček si nakrájejte či rozmačkejte banán nebo jiné sladší ovoce (v létě 7 jahod nebo nektarinku). Jste-li zvyklí snídat pečivo, obložte si ho nakrájeným rajčetem, okurkou či ředkvičkami.

Dopolední svačina: Na svačinu není čas ani pomyšlení? Stačí, když si při práci necháte vedle sebe na stole misku s hroznovým vínem nebo sáček se sušeným ovocem a budete průběžně uzobávat.

Oběd: Například zeleninová polévka, tortila plněná špenátem nebo zapečené brambory s brokolicí

Odpolední svačina: Miska ovocného salátu (ovoce dle sezóny)

Večeře: Například těstoviny s rajskou omáčkou připravenou z čerstvých rajčat a nadrobno nakrájené zelené papriky nebo chilli con carné s fazolemi a kukuřicí, případně kuře s ananasem a rýží

21.2.2012 12:00| autor: Libuše Burger

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa žen?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist