Úpal versus úžeh. Poznáš rozdíl?

Miluješ slunce a užíváš si jeho hřejivé lázně dlouho a ráda? V teplíčku si lebedíš a je ti prostě dobře, ale někdy to přeženeš a není ti nejlíp. Možná jsi chytila úžeh nebo úpal. Poznáš mezi nimi rozdíl a víš, jak s nimi zatočit?

Možná se ti zdá, že je to jedno a obojí je nepříjemné. To máš pravdu. Ovšem úžeh není úpal a úpal není úžeh. Každý z nich je jiný a platí na ně něco jiného.

Úžeh je, když…

… pobýváš dlouho na slunci bez toho, aby ses uchýlila do stínu, anebo si nechceš účes ničit kloboučkem či kšiltovkou. Jenže raději zplihlý účes, nežli trpět důsledky přehřátí na slunci. A jsi-li blondýna se světlou pletí, dej si pozor dvakrát tak víc než tvé kamarádky brunetky. Pobyt na slunci nepřeháněj, jinak tvé tělo nezvládne přebytečné teplo regulovat a bude ti zle. Jak poznáš, že trpíš úžehem? Pokud tě po pobytu na slunci a v horku bolí hlava, je ti nevolno, nebo zvracíš a před očima se ti dělají mžitky, je velmi pravděpodobné, že jsi chytla úžeh. Můžeš mít také suchou a hodně horkou kůži, někdy nejen opálenou ale i spálenou. Připadá ti, že máš zatuhlý krk a ramena a máš horečku. Nebezpečný je v tom, že se celé hodiny po opalování nebo užívání si na slunci můžeš cítit úplně v pohodě.  Přichází totiž plíživě a pomalu. Třeba až za půl dne.

Když trpíš úpalem

Máš ráda teplíčko a lebedíš si v horku, jak ti je dobře? Pozor na to! Můžeš lehce přijít k úpalu. Tady vůbec nemusíš být na sluníčku, a přesto ti bude zle. Stačí přehřáté prostory bez dostatečného větrání anebo jízda v autě bez klimatizace. Ba co víc, když je venku parno a teploty šplhají vysoko ke třicítce nebo nad ni, neměla bys podnikat náročné výšlapy ani trhat rekordy ve sportování. A když už se do nějakého toho pohybu pustíš a nedodáváš tělu dostatek tekutin, uženeš si jej také. Pokud máš nějaký lupen na akci, která se koná v uzavřené hale, kde nevíš, jak to bude s větráním, měla bys zbystřit rovněž. I odtud si můžeš odnést úpal. A jak ho poznáš? Jsi slabá a vůbec se nepotíš, i když je horko a dusno. Mimo horkou a suchou kůži jako u úžehu, se ti motají nohy, je ti na omdlení a dýcháš jako po zvládnutí rekordu v běhu. Zmáhá tě velká bolest hlavy, zmatenost, křeče svalů a v těch nejhorších případech můžeš i upadnout do bezvědomí.

Co dělat při úpalu?

Jak pomoci sobě nebo někomu blízkému s úpalem? Je nezbytné se přemístit na chladné místo, uvolnit si oděv, lehnout si a nohy dát do vyvýšené polohy. Prima je vlažná sprcha, ale když to nejde, tak si alespoň otírej pokožku studenou vodou. Nezbytně nutné je dodat tělu tekutiny – vlažné či chladné. Pokud nic nezabírá a tvůj stav přetrvává, bez přivolání lékařské pomoci se neobejdeš.

Jak řešit úžeh?

Podobně jako úpal. Přemístíš se do klidného a chladného prostředí, mimo dosah slunce. Lehneš si, nebo alespoň se uvelebíš v polosedě s podloženou hlavou. Dodáš tělu tekutiny, ale jen po malých doušcích. Tentokrát je lépe volit vlažné nápoje, ideálně čaj – zelený, černý anebo bylinkový (například máta ochlazuje). Vhodný je také šumivý a ve vodě rozpustný vápník a hořčík.

Je jasné že o takové stavy nikdo z nás v létě nestojí. Nejlepší je se úpalu i úžehu vyhnout. Jak jim předcházet a jaká je prevence?

Jak nedostat úpal?

Když se chceš vyhnout úpalu, musíš během horkých dní hodně pít (samozřejmě nealko), nos vzdušné a pohodlné outfity, které tě neomezují, ale zároveň tě chrání před sluníčkem. A doplň je vždy apartním kloboučkem či sportovní kšiltovku. Také se často se ochlazuj – pravidelným přechodem ze slunce do stínu, nebo i sprchováním. V módě jsou různé vody v rozprašovači, které v létě mají své opodstatnění. A samozřejmě se nesnaž o překonávání rekordů v pohybových aktivitách

Jak se vyhnout úžehu?

Aby sis léto nebo dovču nepokazila úžehem, vyhni se pobytu na slunci v době mezi 11. až 14. hodinou, opalovací prostředky používej i ve stínu pod slunečníkem či plátěnou pergolou, nebo když je pod mrakem. Paprsky mají takovou sílu, že tě zasáhnou i skrz ně. Když budeš k tomu pitný režim řešit bez kofeinu, sladkých limonád a džusů, ideálně s minerálkou nebo jemně slazeným čajem, bude ti fajn. A pokud se prostě neobejdeš bez sportovních aktivit, tak si je naplánuj na ráno anebo naopak na večer. Tedy dobu, kdy je horko nejmenší.

Jak s úpalem a úžehem bojuješ ty? Už ses s nimi někdy prala? A máš nějaký fígl jak na ně? Poděl se s námi o něj. A jak poznáš, že je fakt brutální vedro? Mrkni do galerie, pobavíš se.

Text: Pavla Jelínková

Foto: Profimedia.cz

13.7.2017 4:00| autor: Pavla Jelínková

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa žen?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist