Jak na bolavá záda? Záleží na typu bolesti. Pomáhá dýchání, klid i cvičení

Dnešní doba problémům se zády jen nahrává. Sedavé zaměstnání a přemíra stresu se většinou promítnou v bolesti zad. Ale i ti, co nevysedávají u počítače, mohou mít potíže s páteří. Zvedání těžkých věcí nebo nevhodný sport ti může pořádně zavařit. Jak na bolesti zad? Záleží na typu potíží. Někdy pomůže cvičení, jindy je lepší zůstat v klidu.

bolava-zada1-1100x618.jpg Zdroj: Shutterstock.com

„Bolí mě záda,“ je věta, kterou doktoři často slyší ve svých ordinacích. Není divu. Současný způsob života těmto potížím jen nahrává. Není ale vůbec dobré je podceňovat nebo čekat, že to přejde. Bolesti musíš řešit podle typu. Co pomůže tvé kamarádce, nemusí pomoci tobě.

Najdi místo bolesti

Nejdříve ze všeho je dobré diagnostikovat, co ti vlastně je. Pokud tě bolí záda z průvanu, půjde o jinou léčbu než kvůli špatnému sezení. Proto si zajdi ke svému lékaři nebo vyhledej fyzioterapeuta. Možná si říkáš, že to rozhýbeš sama, když budeš pravidelně chodit na jógu, ale tím si můžeš ještě více ublížit. O páteři totiž platí to, že pokud je zdravá, neohrozí jí žádné polohy, byť krkolomné, ale v případě, že tam nějaký problém už je, může sport napáchat ještě větší škody.

Bolest v krční páteři

Tyto bolesti bývají asi nejčastější a přináší s sebou další problém, a to bolest hlavy.  Viník bývá často špatné sezení u počítače. U krční páteře platí opatrnost dvojnásobně. Rozhodně nijak netlač na pilu a snaž se ztuhlý krk rozpohybovat pomalu. Pomůže naklonit hlavu nejdříve k jednomu a poté k druhému rameni a pozici chvíli prodýchat. Pomalé kroužky na oba směry ti také mohou svaly uvolnit, ale nijak nespěchej, jinak si bolavé místo ještě více zablokuješ. Vyzkoušet můžeš také suché teplo. Pokud bolesti neustupují, nebo se dokonce zhoršují, raději se vlož do rukou odborníků.

Zablokovaná hrudní páteř

Bolesti v oblasti hrudní páteře jsou často zapříčiněné skřípnutým nervem či špatným sezením u počítače. Bývá to nepříjemný pocit na hrudi a většina pacientů nejdříve směřuje své kroky na vyšetření srdce. Pokud se ukáže, že máš EKG v pořádku, zajdi si na fyzioterapii. Ale nespoléhej jen na to, že tě někdo napraví a bude po problému.

Abys předešla dalšímu zablokování, nauč se správně sedět. Zapomeň na nohu přes nohu. Obě chodidla měj položená na zemi a dodržuj pravidlo pravých úhlů, tedy aby mezi chodidlem a holení, i mezi holení a stehnem a také mezi paží a předloktím byl pravý úhel. Dělej si časté přestávky v práci, alespoň jednou za hodinu vstaň a protáhni se. Na hrudní páteř je nejlepší protažení v kočce, ale chápeme, že v práci tento cvik není asi nejvhodnější, tak klidně postačí, když si dáš ruce do svícnu a pak se zabalíš a hlavu sroluješ směrem k hrudníku.

Tipy na cvičení najdeš také ve videu:

Bolest v kříži

Bolesti v dolní části zad se lidově říká houser a bývá to hodně intenzivní bolestivý pocit. Může za to jednostranná zátěž a nápravu bys měla hledat u fyzioterapeuta. Pokud ale nestíháš zajít k odborníkovi a potřebuješ akutní pomoc, postižené místo si zahřívej a snaž se zůstat v klidu. I tady platí dbát na prevenci a nezapomínat na pravidelný pohyb. Podle lékařů je vždy dobré dělat kompenzační cviky, tedy když máš jednostrannou zátěž, najít si takové cvičení, které bude k tomu pohybu opačné.

Bolesti prodýchej

Pokud nevíš přesně, kde tě záda bolí, neznamená to, že si nemůžeš sama od bolesti ulevit. Obecně na bolest zad platí klid a dýchání. Lehni si na zem a přikládej si ruce nejdříve na hruď, poté na břicho a na pánev a místa vždy prodýchej. Účinné je také zapíchnout prsty do boku a snažit se je dechem odstrčit. Jde o nepatrné cvičení, které se nenaučíš hned a je velmi prospěšné.

Tři rady k prevenci

Abys nemusela řešit žádné bolesti zad, vsaď na prevenci. Máme pro tebe tři tipy, které ti pomohou záda správně protáhnout.

Tip č. 1: Sezení na míči

Alespoň na deset minut denně si zacvič na gymnastickém míči. Jestli cítíš, že si to s hrbením zad u počítače přepískla, udělej si kompenzační cvik. Polož si na míč záda, natáhni ruce za hlavou a pokus se s nimi dotknout země.

Tip č. 2 : Teplá sprcha

Ztuhlé svalstvo ti pomůže uvolnit teplá sprcha. Nebo se nalož do vany plné vody a použij uvolňovací olejíčky. Záda také bolí od napětí, které si přes den nashromáždíme. Proto, když uvolníš svou mysl, uvolní se i záda.

Tip č. 3: Masáž

Není nic příjemnějšího než si nechat záda namasírovat od profesionála. Vyzkoušet můžeš různé druhy masáže, ale pokud už problémy se zády máš, nekoukej na cenu a vlož se do rukou odborníka. Masáž od tvého miláčka by ti mohla spíše uškodit.

Bolavá záda není radno podceňovat. Máš s nimi také problémy? Napiš nám do diskuze, co na bolest zad pomáhá tobě.

Foto: Shutterstock.com

17.10.2018 6:00| autor: Alžběta Bublanová

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa žen?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněním vaší emailové adresy.

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@femina.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

Nastavení cookie na tomto webu je nastaveno pro "povoleno cookies", aby vám poskytlo nejlepší možné prohlížení stránek. Pokud budete nadále používat tento web bez změny nastavení cookie nebo klepnete na tlačítko "Souhlasím" souhlasíte s podmínkami použití cookie.

Zavřít

TOPlist