Zhubnete, když budete popíjet kávu?

Káva při hubnutí? Jeden říká ano, druhý ne. Jak je to doopravdy? Pomáhá kofein při spalování tuků, a proč je lidem s nadváhou pití kávy téměř k ničemu?

hubnuti-kava-1100x618.jpg

Trh je vyloženě zaplaven pilulkami na hubnutí, které většinou obsahují extrakty ze zeleného čaje nebo kávy. V posledních dnech jste jistě zaznamenali i debatu okolo kávy zelené, která slibuje velký úbytek hmotnosti a formování postavy. Tato informace se však kontruje s faktem, se kterým přišli američtí vědci. Ti tvrdí, že káva sice obsahuje stimulanty, ale na obézní jedince a lidi s nadváhou je krátká!

Kofein není lékem na všechno

Tou nejzákladnější složkou kávy je bezesporu kofein, jenž je oblíbený pro svoje psychoaktivní účinky. Právě ten si našel cestu do většiny komerčních spalovačů tuků. Aby ne, je známo, že kofein mobilizuje tuky z tukových tkání a zlepšuje metabolismus. Jenže neplatí to tak úplně pro všechny. V odborném magazínu American Journal of Physiology se objevila velmi zajímavá studie několika vědců, kteří zkoumali efekt kofeinu ve spojitosti se spalováním tuků. Výsledky nejsou zcela optimistické.

článek

Štíhlé osoby to mají v kapse

Výzkumníci potvrdili, že kofein stimuluje nervový systém, který vysílá přímé signály do tukových buněk se vzkazem, aby se vzdaly, rozložily a uvolnily do krve. Uvedli i známou pravdu, že čím vyšší je rychlost metabolismu, tím snazší hubnutí je.

Konkrétně již zmíněný kofein dokonce může zvýšit rychlost metabolismu o 3-11%, což přispívá ke spalování tuků. Bohužel, efekt je méně výrazný u těch, kteří patří mezi obézní.

Testování prokázalo, že po požití kofeinu se u štíhlých lidí zvýší spalování tuků celkem o 29 % nad rámec klidového metabolismu, kdežto u „prostorově výraznějších“ jedinců je to jen 10 %. Budiž útěchou, že kofein může zvýšit sportovní výkon o 11-12 %, takže těm, kteří mají nadváhu, nezbývá nic jiného, než šoupnout do sebe dávku tohoto hořkého zázraku a vrhnout se na dřinu v posilovně. Nic ale netrvá věčně. Ani ty účinky kávy.

Doping? Ano, ale… 

V krátkodobém horizontu kofein je přínosem pro hubnutí, ale po chvíli se lidé vůči jejím účinkům otupí a „systém“ přestane fungovat. V jedné z dalších studií se prokázalo, že kofein měl vliv na snížení chuti k jídlu u mužů, ovšem ne u žen (dámy prominou). A navíc mužům tenhle stav opravdu nevydržel dlouho.

Těžko tedy tvrdit, zda kofein podporuje úbytek váhy, a to dlouhodobě, nicméně objevily se teorie o tom, že cyklus 2:2 funguje. Co to je? Dva týdny pijte kávu (samozřejmě bez cukru a té nejtučnější smetany), další dva týdny si ji odpusťte, ať si tělo nevytvoří návyk na kofein. Zda to funguje, nevíme, ale aspoň do sebe dostanete mnoho antioxidantů. Tak hubnutí zdar!

A co zabírá na vaše špíčky? Voda s citronem? Jedině pohyb? Vášnivé noci? Napište nám…

Foto zdroj: profimedia.cz

19.3.2014 8:00| autor: Lucie Feiková

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa žen?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist