„Zdravé“ vitaminové pilulky. Mohou zkrátit život o pěkných pár let.

Jedno je jisté. Vitaminové pilulky a potravinové doplňky obecně jsou velký byznys – od žvýkacích pro ty nejmenší po kloubní preparáty pro starší a pokročilé. Ale jsou vitaminy také zdravé? To už si odborníci až tak jistí nejsou…

Odpověď na danou otázku může být i záporná! Ba co víc, některé potravinové doplňky mohou dokonce fatálně uškodit. Odborníci z amerického Seattlu se zaměřili na kapsle s rybím olejem obsahující omega-3 mastné kyseliny. A přišli na zajímavou souvislost mezi jejich užíváním a rakovinou prostaty.

Studie konkrétně zkoumala 2 tisíce mužů. A ti s vysokou hladinou omega-3 mastných kyselin v krvi byli o71 procent náchylnější k zákeřnější formě rakoviny prostaty. A vědci jdou ještě dál. Tvrdí, že není žádný důkaz, že by vitaminové pilulky tělu nějak prospívaly, výjimkou jsou případy lidí, kteří nepřijímají doporučené množství potravy. A trochu jiná situace je také v těhotenství, kdy tělo potřebuje vitaminů větší množství.

Multivitaminy

Patří k nejprodávanější vitaminům. Podle příbalového letáčku tělu dodávají 100 procent denní dávky všech vitaminů, od béčka po měď. Podle vědců tělu sice neškodí, ale také neprospívají. Potvrzuje to osmiletý výzkum během něhož polovina dobrovolníků přijímala vitaminy a polovina polykala placebo. Lidé z obou skupin byli po osmi letech stejně náchylní například k srdečním chorobám. A podle jiných výzkumů mají ženy polykající multivitaminy dokonce o 2,4 procent nižší šanci, že budou žít následujících 20 let.

článek

Vitamin C

Tělu prospívá, urychluje uzdravení, posiluje buňky a tkáně. Pozor ale na předávkování. Denní doporučená dávka je 60 mg, některé preparáty ale céčka obsahují daleko více. Stačí, když si denně vezmete jednu pilulku a zbytek potřebného množství doplníte konzumací ovoce a zeleniny.

Vitamin E

Je nezbytný pro zdravé buňky, dospělí jej potřebují 3 – 4 mg denně. Jeho nadužívání může způsobit rakovinu prostaty. Lékaři radí namísto pilulek konzumovat každý den 28 gramů mandlí nebo jedno vejce.

Vápník

Je důležitý pro zdravé kosti a v některých případech také může chránit před rakovinou. Je ovšem dokázáno, že vápníkové doplňky potravy mohou způsobit srdeční onemocnění, platí to ovšem zejména u mužů. Pokud denně sníte jeden jogurt a vypijete sklenici mléka, žádnou pilulku nepotřebujete. Doporučené denní množství je 700 mg.

Beta karoten

Beta karoten tělo přetváří na vitamin A, který prospívá zraku, pokožce a posiluje imunitní systém. Neexistují ale žádné důkazy, že by se tak dělo užíváním beta karotenu v pilulkách. Kuřáci, pozor! Pokud berete denně 20 mg beta karotenu, zvyšujete si tím riziko rakoviny plic. Denní dávka beta karotenu není stanovena, nicméně doporučuje se 4 – 16 mg.

 
Foto: Profimedia.cz 
29.7.2013 8:00| autor: Marta Dostoupilová

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa žen?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněním vaší emailové adresy.

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@femina.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

Nastavení cookie na tomto webu je nastaveno pro "povoleno cookies", aby vám poskytlo nejlepší možné prohlížení stránek. Pokud budete nadále používat tento web bez změny nastavení cookie nebo klepnete na tlačítko "Souhlasím" souhlasíte s podmínkami použití cookie.

Zavřít

TOPlist