Špenát a zelí. Bašta, která léčí aneb Buď silná i svěží jako Pepek námořník

Stará lidová moudrost říká, že jídlo drží tělo pohromadě. Ovšem jistě je ti známo, že toto rčení aktuálně moc v kurzu není. A je to škoda, protože zdravě jíst a zdravě žít není vůbec těžké ani nepříjemné. Výživné a hodnotné pokrmy jsou základem pevného zdraví.

spenat-a-zeli-1100x618.jpg Zdroj: www.shutterstock.com

Zelenina mezi ty zdravé potraviny bezesporu patří. A je-li správně připravená, může být velmi lahodná, a ty si na ní můžeš parádně smlsnout a pochutnat. Třeba takový špenát je přímo špenátovou rapsodií pro chuťové buňky. A Pepek námořník ho miloval. Tak proč bys nemohla i ty? Nabízí ti četnou přidanou hodnotu!

Špenátová rapsodie

O špenátu lze říci, že patří k jednomu z nejcennějších druhů zeleniny na světě. Ano, nepřeháníme. Jeho velkou předností je vysoká biologická hodnota a flexibilní využitelnost v kuchyni.

Vědělas, že tenhle zelený listový kamarád pochází původně z Íránu, Afganistánu a Turkestánu, kde byl vyšlechtěn z planě rostoucího druhu? A že je mimořádně bohatý na betakaroten, celou řadu vitamínů B, vitamín C, biotin, draslík, hořčík mangan, měď, železo a vlákninu?

Co dělá špenát s tvým tělem?

Z výčtu je ti jasné, že má díky svému obsahu obzvláště pozitivní vliv na tvé zdraví a organismus jako celek. Betakaroten totiž chrání sliznice před volnými radikály, vitamíny B dodávají energii buňkám, posilují srdce a příznivě působí na metabolismus, mozek a kvalitnější spánek.

Céčko zase skvěle podpoří duševní svěžest, imunitu a kvalitu zraku, draslík je nezbytný pro stavbu kostí, zuby a nervy, měď ti zajistí hormony štěstí a zdravou barvu i kvalitu kůže, vlasů a nehtů. Železo je důležité pro správnou krvetvorbu a dýchání buněk, hořčík s manganem pomáhají svalovému tonusu i zdravým buňkám a vláknina čistí střeva a zajistí ti jejich správné fungování.

A celý ten koktejl vitamínů, stopových prvků, minerálů a výživných látek ještě odvodňuje tělo a pomáhá při hubnutí. A věřila bys tomu, že je mimoto špenát také skvělou antistresovou zeleninou a antidepresivem? Efektivně totiž odbourá nedostatek mnohých živin v těle, posiluje mentální svěžest, zahání únavu, apatii a depky, ba přímo vyvolává veselou náladu!

To už stojí za to jej neopomíjet a zakomponovat špenát pravidelně do jídelníčku. Ale pozor! Špenát je tak nabušený stopovými prvky a minerálními látkami, že bys jej měla konzumovat jen v malých porcích. Jinak vyjdou cenné živiny vniveč, protože je tělo všechny nedokáže vstřebat. A my máme pro tebe hned několik mňamózních receptíků.

Špenátový salát

Na prima salátek ze špenátu potřebuješ 250 gramů mladého listového špenátu, jednu cibuli, jedno jablko, lžíci rozinek, lžíci sekaných vlašských ořechů, polévkovou lžíci olivového oleje, polévkovou lžíci octa, sůl a pepř.

Špenát důkladně propláchni a vlož do mísy, cibuli nakrájej na tenká kolečka a nasypej ke špenátu. Jablko umyj a nakrájej na kousky i se slupkou a spolu s rozinkami a ořechy přidej ke špenátu. V malé misce smíchej olej, ocet, sůl a pepř a touto směsí zalij špenát s cibulí. Jemně vše promíchej. Hotovo!

Dušený špenát

Na dušený špenát budeš potřebovat balíček mraženého listového špenátu, nasekanou malou cibuli, polévkovou lžíci sádla, dva utřené stroužky česneku, sůl a pepř, polévkovou lžíci smetany a jedno vejce.

Sádlo zahřej v rendlíku a nechej na něm zesklovatět sekanou cibuli, poté přidej špenát a dus pod pokličkou cca 10 minut. Přidej česnek, sůl a pepř, můžeš pokrm zjemnit i lžíci smetany a rozkvedlaným vejcem. Dušený špenát lze variabilně využít jako přílohu k masu, knedlíkům a rýži. Výborný je i s volským okem a vařeným bramborem.

Špenátový štrůdl

Potřebuješ na něj 1 balíček listového těsta, cca 700 g špenátových listů nebo mrazený špenát k dušení, 200 g strouhaného sýra, 2 stroužky česneku, sůl a pepř.

Těsto rozděl na dvě poloviny a rozválej na tenké pláty. Čerstvé špenátové listy spař vroucí vodou, nechej okapat a vychladnout. Poté je promíchej s drceným česnekem, strouhaným sýrem a dochuť solí s pepřem. Nebo připrav z mrazeného špenátu dušený špenát dle receptu výše. Směs rovnoměrně rozlož na oba pláty těsta a zaviň je každý zvlášť opatrně do štrúdlu. Dej je na plech vyložený pečícím papírem, potři je rozkvedlaným vejcem pomocí mašlovačky a upeč ve vyhřáté troubě cca 15 až 20 minut do zlatova.

Fantazii se meze nekladou

Zapoj fantazii a vymysli si svůj špenátový recept. Se špenátem můžeš vykouzlit v kuchyni všelijak. Třeba si udělej lahodné smoothie, přidej ho do zeleninového salátu, nebo uvař špenátovou polévku.

Zelí měl Pepek námořník také rád

A ke špenátu přidáváme ještě jednu docela obligátní zeleninu, kterou není radno opomíjet. Uhádneš, která to je? No přece zelí! I to měl Pepek námořník moc rád. Bílé a červené zelí je zdravou zeleninou se specifickou chutí. A díky vysokému obsahu vody a vlákniny tě zelí krásně zasytí a doplní vodu v těle, a přitom nepřibereš ani gram. Má totiž minimum kalorií. Mimoto v něm najdeš velké množství celé řady vitamínu B, a všechny další vitamíny – C, K, E, D a A. Když k tomu přičteš ještě aminokyseliny, mangan, selen a zinek, máš jasno – červené a bílé zelí je parádním zdrojem živin pro tvé tělo.

Co vše zelí umí?

  • Posiluje imunitu a fyzičku
  • Podporuje kvalitnější spánek
  • Ladí nervový systém
  • Pomáhá k lepšímu soustředění
  • Zvyšuje výkonnost a vitalitu
  • Podporuje hubnutí
  • Pomáhá krvetvorbě v těle

Antistresová zelenina i žaludeční lék

Stejně jako špenát má červené a bílé zelí obrovskou devizu v potírání stresu, protože působí jako antistresová zelenina. Rapidně zvyšuje celkovou odolnost proti němu. A věděla jsi, že i šťáva ze strouhaného nebo krouhaného zelí je léčivá? Je prima parťákem pro všechny, co mají žaludeční a trávicí obtíže, nebo přímo dvanácterníkové či žaludeční vředy. Ideální je šťáva ze syrového zelí, nikoli z dušeného.

Při žaludečních obtížích je ideální vypít každý den (cca 6 až 8 dní) ¾ až 1 litr zelné šťávy. Rozděl si toto množství na tři části. A déle než 8 dní raději šťávu nepij, jelikož vlivem nadměrného množství této šťávy by se mohly některé vitamíny špatně do těla vstřebávat. A ještě pár prima receptů!

Salát z bílého nebo červeného zelí

Potřebuješ na něj 500 gramů bílého nebo červeného zelí, jednu střední cibuli jedno jablko a jednu polévkovou lžíci octa, polévkovou lžíci olivového oleje, kmín, sůl a nasekané bylinky (petržel, bazalka, tymián, oregano).

Zelí a jablko omyj a nadrobno nakrájej. Oloupanou cibuli nadrobno posekej a v hrnci osmahni na oleji. Poté přidej půl skleničky vody a zelí spolu se solí, pepřem i bylinkami. Podus cca 20 minut. Nechej vychladnout přidej nakrájené jablko a můžeš si pochutnat.

Tukožroutská polévka

Je to zajímavá polévka, která je nejen zdravá, ale dle názvu je to jasné, že i vhodná k hubnutí. Na polévku potřebuješ cca 300 g čerstvých rajčat, 500 gramů mrkve, 1 hlávku bílého nebo červeného zelí, pět cibulí, dvě papriky, sůl a pepř.

Zelí a papriku omyj, rozkroj a nakrájej na proužky. Poté dobře omyj mrkev, oškrábej ji a nakrájej na plátky. Cibuli nakrájej na kolečka. Vše vlož do velkého hrnce a zalij vodou tak, aby byla všechna zelenina ponořená. Přiveď do varu, a vař cca 5 minut, mezitím si připrav rajčata, která omyj a nakrájej na malé kousky. Přidej je do polévky a vše povař dalších 10 minut. Dochuť solí a pepřem. A můžeš požírat tuky! Tato polévka se nezahušťuje.

Ananasové zelí

Tuto mňamku můžeš použít jako salát, předkrm i přílohu. Potřebuješ k tomu 3 lžíce oleje, 500 gramů zelí, jednu cibuli, plechovku ananasového kompotu (ideálně ananasové kousky), pepř a sůl.

Zelí omyj a nadrobno nakrouhej nebo nakrájej, cibuli také nasekej nadrobno, sceď ananasový kompot, a vše včetně scezeného ananasu vlož od mísy. Smíchej si v malé misce sůl, pepř a olej, poté vlij do směsi zelí a ananasu. Promíchej a můžeš si pochutnat.

Co na to říkáš, dáš této zelenině šanci? Špenát i zelí si zcela jistě zaslouží tvůj zájem. Tvé tělo ti poděkuje!

foto-zdroj: Shutterstock.com

6.8.2019 10:00| autor: Pavla Košík Jelínková

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa žen?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněním vaší emailové adresy.

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@femina.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

Nastavení cookie na tomto webu je nastaveno pro "povoleno cookies", aby vám poskytlo nejlepší možné prohlížení stránek. Pokud budete nadále používat tento web bez změny nastavení cookie nebo klepnete na tlačítko "Souhlasím" souhlasíte s podmínkami použití cookie.

Zavřít

TOPlist