Bašta, která léčí: Ředkvičky a rybíz

A je tu další díl seriálu o potravinách, které dokáží podpořit lidský organismus v jeho péči o zdraví. Dnes jsou tu pro tebe dva zajímavé a dobře dostupné kousky – ze zeleniny ředkvičky a z ovoce rybíz.

rybiz-1100x618.jpg Zdroj: Shutterstock.com

Rybíz patří k nejrozšířenějšímu druhu ovoce u nás v Česku. Věděla jsi, že byl původně planou rostlinkou? Dnes je běžným keřem na zahrádkách, kde roste v podobě bílého, červeného nebo černého rybízu. Všechny barvy ale spadají botanicky pod červený rybíz. Aktuálně se v Evropě pěstuje přes padesát odrůd rybízu, které se liší jak barvou, tak chutí a vůní.

Kyselé ovoce nabušené Céčkem

Rybíz má velmi šťavnaté plody s rosolovitým obsahem, které na keřích rostou v malých hroznech. Chuťově je to velmi kyselé ovoce, a tak vůbec nepřekvapí, že obsahuje velké množství vitamínu C. To je jeden z mála vitamínů, který si na rozdíl od zvířat neumíme ve svém těle sami vyrobit. Věděla jsi, že šťáva z rybízu je ideálním pomocníkem proti horečce, kašli, chrapotu a zvyšuje odolnost všech cév? Nebo že jej můžeš dávkovat namísto vitamínu C v počtu 30–35 bobulí denně? A že šťávu z rybízu lze i kloktat při bolesti v krku? Paráda, ne?

Proč zařadit rybíz do jídelníčku?

Vitamín C, který je hlavní složkou rybízu, ti může být prospěšný v mnoha směrech. Působí v buňkách jako katalyzátor enzymových procesů v organismu. Rybíz má také hodně vápníku, který je důležitý pro nervy, svaly, kosti a zuby. Dále obsahuje železo, které je výborné pro správnou krvetvorbu, rovněž hořčík s manganem, jež podporují správnou funkci srdce, soustředění a dobrou náladu.

Bobule rybízu také obsahují karoten, z něhož se při látkové přeměně vytváří vitamín A. Ten patří k jedné z nejdůležitějších látek pro obranyschopnost organismu a ochranu sliznic v těle. Niacin je další látka, kterou můžeš z rybízu získat. Tento vitamín B3 je velmi důležitý pro tvoji nervovou soustavu. Rybíz má také v sobě kyselinu pantothenovou (vitamín B5), jež napomáhá dýchání tvých buněk a dobré kvalitě vlasů i nehtů. Draslík z rybízu ti pro změnu usnadňuje přenášení živin do celého těla, které následně odvodňuje.

Kde a kdy jej seženeš?

Rybíz je k mání od černa do září, z dovozu v marketech jej seženeš i během jiných měsíců roku. Vybírej vždy celovybarvené, pevné a na omak pružné bobulky. Mokré a přezrálé plody musíš urychleně zpracovat a spotřebovat. Vůbec zpracování a spotřebování rybízu musí být do několika dní, protože ani v lednici ti moc dlouho nevydrží.

Jak jej využít?

Využití rybízu stojí za to. Lze jej mlsat jen tak, vylisovat ve šťávu, uvařit z něj džem nebo marmeládu, také ho můžeš mixovaný zamrazit jako dřeň, či jej přidat do koktejlů. Další možností je upéct koláč či bublaninu s rybízem, nebo na něm podusit maso (ideálně zvěřinu či skopové).

Prima dezert s rybízem

Potřebuješ 400 gramů červeného rybízu, 1 ks vanilkového pudinku, 1 vanilkový cukr, 1 lžíci cukru krupice, lžíci oleje, 1 bílý jogurt a snítky meduňky či máty.

Do kastrůlku dej omytý rybíz, přilij 1 dl vody a dej povařit na asi 4 minuty. Pak vše přeceď, a ještě propasíruj přes cedník, aby ses zbavila semínek a stopek. Tekutinu nalij do odměrky, dolij vodou do 4 dcl, přimíchej cukr a vanilkový pudink. Pořádně promíchej. Přiveď směs k varu, povař 2 minuty a nalij do misek vytřených olejem. Nechej vychladnout a dej je pak do lednice zatuhnout. Poté je můžeš vyklopit na talířek, přidat jogurt dochucený vanilkovým cukrem a dozdobit snítky bylinek (máty, meduňky).

Ředkvičky

Jsou původem z Blízkého Východu, přičemž poté zdomácněly nejdříve v evropském Středomoří a až pak doputovaly i k nám. Tato velmi oblíbená zdravá kořenová zelenina je u nás pochoutkou. Její malé, křehké a chutné bulvičky mají jemně štiplavou chuť. Jsou nízkokalorické, obsahují totiž velmi málo tuku. Jsou tak vhodné pro dietní jídelníček.

Proč je jíst?

Ředkvičky jsou považovány za zdravé pro své kvalitní utišující a léčivé látky, které obsahují. Působí v těle antibakteriálně a antimykoticky, nejvíce v ústech, na sliznicích, v žaludku a střevech. Mimoto rozpouštějí hleny, čistí nosohltan, dezinfikují zmíněné sliznice a preventivně působí proti infekcím.

Co obsahují?

Věděla jsi, že se ředkvičky využívaly odedávna v lidovém léčitelství proti tvorbě žlučových, ledvinových a močových kamenů? A že lze využít v jídelníčku i jejich listy do salátů a na chleba? Obsahují totiž mnoho výživných látek. Listy lze i ke konci vaření přidávat do polévek, nebo čerstvé do smoothie. Ředkvičky bys měla jíst denně jako lahodnou a zdravou svačinku. Postačí pět ředkviček denně, abys zlikvidovala bakteriální napadení sliznice úst, hltanu, jícnu, žaludku a části tenkého střeva. To vše ředkvičky zmůžou díky obsahu vlákniny, beta karotenu, řadě vitamínů B, vitamínu C, hořčičným silicím, síře, kyselině listové a železu.

Kdy a kde je sehnat?

Ředkvičky seženeš po celý rok v každém marketu s potravinami. Vždy koukej na to, zda jsou celé, na omak pevné a nejsou zašedlé, naměklé a popraskané. Takové nekupuj. Zpracuj a spotřebuj je do týdne od koupě.

Jak je využít?

Můžeš je chroupat samotné, v salátu, na chlebu, či v jakékoli úpravě studené kuchyně. Vhodné jsou jako součást předkrmů a pomazánek. Věděla jsi ale, že jsou ředkvičky výborné i pod maso, do polévky, nebo pečené jako příloha masu? Nebo že je lze i nakládat samostatně, nebo s jinou zeleninou především do sladkokyselého nálevu?

Prima pomazánka s ředkvičkami

Potřebuješ svazek ředkviček, tři jarní cibulky nebo jednu normální cibuli, 250 gramů tvarohu, sůl a pepř. Ředkvičky umyj, nastrouhej nahrubo na struhadle. Zbytečnou vodu slij. Jarní cibulku nebo cibuli nasekej a přidej k ředkvičkám. Vše dobře promíchej s tvarohem, dochuť pepřem a solí. Podávej ideálně s celozrnným pečivem.

foto-zdroj: shutterstock.com

26.8.2019 10:00| autor: Pavla Košík Jelínková

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa žen?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněním vaší emailové adresy.

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@femina.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

Nastavení cookie na tomto webu je nastaveno pro "povoleno cookies", aby vám poskytlo nejlepší možné prohlížení stránek. Pokud budete nadále používat tento web bez změny nastavení cookie nebo klepnete na tlačítko "Souhlasím" souhlasíte s podmínkami použití cookie.

Zavřít

TOPlist