Vánoční mlsání tak trochu jinak

Vánoce jsou tu, a s nimi hodování, mlsání a ochutnávání. Pokud tě již nebaví tradiční a někdy hodně cukry a tuky nabušené menu a občerstvení, můžeš letošní Vánoce pojmout malinko jinak – odlehčeně. Zkus to mňamózně zeleninově!

okurka-a-rajcata-2-1100x618.jpg Zdroj: www.shutterstock.com

Anebo jestli nemáš to srdce rodině a přátelům odmítat nabízené klasické vánoční výtvory, tak to můžeš zkusit až po Vánocích. Po vánočním a silvestrovském hodování ti zeleninové mlsání udělá dobře.

Tohle rychlé a zdravé občerstvení bude prima protipólem vánočních lukulských hodů. Protože nemnohé přírodní potraviny mají tak bohatou nálož vitamínů a výživných látek jako právě zelenina. Tak neváhej, a dej si ji! Zkus třeba okurku a rajčátko!

Okurka

Tady nemáme na mysli nakládanou okurku (i když to je také mňamka), ale syrovou salátovku. K mání je v současnosti po celý rok, a tedy i v zimě. Ba co víc, tahle zelenina patří k těm, které působí nejen zdravě vnitřně, ale i zevně. Čili salátovku můžeš využít i pro krásu a pěstění pleti. Bonusem pak už je jen fakt, že mlsání okurky krásně a efektivně napomáhá zeštíhlení. Co víc si od zeleniny přát?

Tato prastará přes pět tisíc let pěstovaná zelenina původem z jižní Asie je velmi bohatá na vodu. Ta u ní tvoří až 90 % její hmotnosti. A tak mlsáním okurky si dopřáváš dostatek vody pro své tělo a hydratace pro svoji pokožku. Mimoto obsahuje okurka celou řadu vitamínu B, Céčko, Éčko, minerály a stopové prvky a enzym erepsin, který štěpí bílkoviny, zabíjí bakterie a parazity v těle, přičemž také čistí střeva. Velmi vysoký obsah vitamínu E chrání organismus před volnými radikály a napomáhá jeho detoxikaci.

Další devizou okurek je, že tě skvěle zasytí, zásobí tě výživnými látkami, a přitom ti pomohou hubnout. A taková povánoční dietka s menšími porcemi racio stravy doplněná okurkami je přímo žádoucí. Stačí ti sníst jednou denně salát s okurkami a na svačinu samotnou okurku. A jemně solené plátky okurky s netučným tvarohem jsou mňamózní na chlebu. Věř, že díky těmto zásadám se již po pěti dnech budeš cítit lépe – plná elánu a svěží.

Krásná a zdravá s okurkou

Okurky patří mezi jedny z nejlepších zkrášlovacích zeleninových artiklů, které mimo hydrataci ještě čistí pleť. Taková okurková maska, která tě osvěží a rozzáří pleť, je prima tahákem po prohýřené vánoční párty či Silvestrovské noci.
A pokud se probudíš s unavenýma, nateklýma očima či kruhy pod nimi, i tady okurka pomůže. Stačí si lehnout, kolečka syrové okurky poklást pod oči, na oči a okolo očí a chvíli relaxovat. Již za pár minut pocítíš, jak se ti uleví a budeš mít po problému.

Když k tomu ještě přičteš další zdravotní efekt okurky při potížích ledvin a močového měchýře, zesílení vaziv a nastartování imunity, máš jasno – okurka je skvělý parťák pro bříško a pleť (a nejen o Vánocích či po nich).

Okurková pikantní kolečka sypaná mletým kmínem, pepřem, špetkou ostré papriky a osolené mořskou solí, mohou být netradičním a osvěžujícím snackem kdykoli a pro jakoukoli příležitost. Je to jednoduché, rychlé a originální pohoštění.

Rajčata

Druhým zeleninovým kouskem, s nímž uděláš díru do světa, jsou rajčátka. Nejsou jen zdravá a výživná, ale stejně jako okurka nízkokalorická, a přitom nabušená prospěšnými látkami. Rajská jablíčka pochází z Jižní Ameriky a dnes se bez nich naše kuchyně neobejde. A to jak ve studené, tak v teplé formě, ale rajčata se dají i nakládat a sušit.

Nejzdravější jsou pro tebe samozřejmě čerstvá rajčata, která obsahují vitamín C, B, draslík, vlákninu a betakaroten. Lykopeny a karoteny, které také rajče má, pomohou tvému organismu chránit buňky, jejich správnou obnovu, strukturu a vývoj. Tyramin a v něm obsažená aminokyselina zase vylaďuje krevní tlak a hladinu cukru v krvi. Tyramin k tomu působí dráždivě na hladké svalstvo a vyvolává dobrou náladu. Paráda, nemyslíš? Když tě chytne splín – dej si rajčátko!

Dalšími přínosy pojídání rajských jablíček jsou ochrana a posilování sliznic v těle, prevence proti infekcím, povzbuzení mozku a nervové soustavy, odbourávání únavy, posílení srdce, zlepšení spánku, podpora tvorby hormonů, harmonizace trávení a práce střev. Mimoto způsobují také omlazení buněk a podporují tvorbu zdravé kůže. A to už stojí za to zařadit je do jídelníčku!

Zdravá a štíhlá s rajčetem

Budeš-li mlsat rajčátka pravidelně, pak zůstaneš nejen štíhlá, ale vyhneš se spoustě obtíží a nerovnováze v těle. Rajčátka mají ale ještě jeden velký přínos – jejich velké množství antioxidantů působí spolu s betakaroteny a vitamínem C preventivně proti volným radikálům a tím proti rakovině. Aby tyto výživné látky tvé tělo dobře vstřebalo, jez rajčátka pokapaná olivovým olejem. Lépe je strávíš a tělo si z nich dokáže vytáhnout opravdu vše.

Máš-li citlivější žaludek, možná pro tebe bude slupka rajčat hůře stravitelná. I tady je řešení – oloupej ji. A to tak, že rajčata spaříš horkou vodou a následně studenou. Pak lze slupku lehce stáhnout. Také si pamatuj, že rajčata nepatří do lednice – tam tvrdnou a ztrácejí aroma. Se stopkou je lze skladovat při teplotě 14 až 17 °C (třeba ve spíži) několik dní.

Nejen na Vánoce můžeš rajčata podávat v caprese, nebo je skvělý rajčatový salát, ale výborné jsou i samotné měsíčky či kolečka rajčete jemně posolené a opepřené. Caprese je jednoduché – na tento italský salát ti stačí nakrájený sýr mozzarella, střídavě proložený plátky nakrájených rajčat, vše sypané bazalkou, pokapané olivovým olejem a ochucené solí.

Tak co, navnadili jsme tě? A zkusíš to?

foto-zdroj: shutterstock.com

23.12.2019 4:00| autor: Pavla Košík Jelínková

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa žen?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněním vaší emailové adresy.

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@femina.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

Nastavení cookie na tomto webu je nastaveno pro "povoleno cookies", aby vám poskytlo nejlepší možné prohlížení stránek. Pokud budete nadále používat tento web bez změny nastavení cookie nebo klepnete na tlačítko "Souhlasím" souhlasíte s podmínkami použití cookie.

Zavřít

TOPlist