Bašta, která léčí: Jablka a melouny pro tvou krásu i zdraví

Nemusíš pro léky a vitamíny chodit jen do lékárny. Je vědecky dokázáno, že ovoce a zelenina jsou nabušené mnohými prospěšnými látkami, které jsou super pomocníky při mnohých nemocech a obtížích. Tak sáhni raději po nich! Vyzkoušej třeba úžasné účinky jablek nebo melounu.

jablka-a-melouny-1100x618.jpg

Že je ovoce a zelenina zdravé, ví každé malé dítě. Ale máš tušení, co všechno se skrývá v obyčejném jablku nebo lahodném melounu? Jak moc prospěšné jsou pro tvé zdraví a že mají navíc velmi atraktivní přidanou hodnotu – omlazují tělo i pleť?

Jablka pro zdraví i krásu

Jablka patří k jedněm z nejstarších druhů ovoce vůbec. Věděla jsi, že existuje více než dva tisíce odrůd jabloní a z nich stovky odrůd jablek? A že u nás je k mání asi šedesátka druhů? To už je pořádná kopa! A hodně zdravá kopa, protože jablka patří mezi jedno z nejzdravějších druhů ovoce vůbec.

Co vše obsahují?

  • hodně vody
  • vitamíny
  • bioflavonoidy
  • vlákninu pektin
  • mnoho stopových prvků, především draslík
  • nenasycené mastné kyseliny

A účinek pro tvé tělo?

Pravidelná konzumace jablek ti pomůže

  • snížit krevní tlak i hladinu cholesterolu
  • posílit obranyschopnost organismu, dásně i srdce
  • povzbudit krevní oběh a vyladit cukr v krvi
  • posílit cévy a žíly i detoxikovat střeva

Jablko pomáhá i pěstí

Nebudeme přehánět, když řekneme, že jablka jsou bio bombou. Dvě syrová jablíčka denně jsou nejlepším kamarádem tvého metabolismu. Díky vysoké dávce draslíku, pomáhají tvému tělu ve správném hospodaření s vodou, a to je důležité především pro nervy, ledviny a svaly. Mimo zdravotní efekt má slupka i dužina i efekt omlazovací. Obzvláště slupka svým obsahem železa, karotenů, hořčíku a nenasycených matných kyselin je výborná pro lepší kvalitu kůže, vnitřně i zevně třeba na masky, oplachy a koupele. A čaj ze sušených slupek jablek je nebývale lahodným nápojem, který nejen potěší chuťové buňky a tvůj nos, ale prospěje i svěžímu a zdravému vzhledu pleti.

Tak neváhej a kup si jablíčka domů. Vyber si tu odrůdu, která tvému jazýčku lahodí a dej si každý den dva kousky. Tvé tělo i pokožka ti poděkují. Ulož si je v chladu (v lednici či chladné spíži) a věz, že syrová jsou nejlepší. Tepelnou úpravou se z jablek ztrácí až 70 % výživných látek.

Jablečný jogurt

Potřebuješ čtyři jablka, dva kelímky bílého jogurtu, jednu polévkovou lžíci rozinek a jednu polévkovou lžíci pomerančové šťávy.

Jablka neloupej a dobře omyj. Vyřízni jadřince a jablka pak nakrájej na malé kostičky. Do mísy dej jogurty, přisyp rozinky a jablka s pomerančovou šťávou. Jemně promíchej. Nechej vychladit v lednici a dávkuj do misek. Posypat můžeš sekanými oříšky, slunečnicovými semínky nebo ozdobit bylinkami – mátou, levandulí či meduňkou.

Jablečno-sýrový salát

Potřebuješ dvě jablka (která neloupej a omyté nakrájej na malé kostičky), 300 gramů eidamu (také nakrájeného na malé kostičky), jednu malou cibuli (nasekej na drobno), 1 jogurt na zálivku nebo light majolku, sůl a pepř (dle potřeby), listy zeleného špenátu, polníčku či ledového salátu.

Do mísy dej kostičky jablek, přidej kostičky sýra, nasekanou cibuli, jogurt či majolku, osol a opepři. Dobře promíchej. Na talířích rozlož omyté a okapané lístky salátu a na ně dej porce jablečno-sýrového salátu. Podávej s pečivem či teplým toustem.

Melouny

Tato původně ryze letní zelenina (ano, patří skutečně mezi zeleninu) je dnes je k mání celoročně. Pochází z velké dálky – až z Afriky. Dnes se však pěstuje i v Evropě (Španělsku, Francii) a na jihu Asie. Určitě víš, že stejně jako u jablek neexistuje jen jeden druh melounu, ale je jich více – známé jsou především vodní melouny, medové, síťové nebo kantalupské.

Ať už máš ráda kterýkoli z melounů, všechny druhy jsou bohaté na výživné látky, což mnoho lidí ani dnes ještě moc neví. Každý si vesměs myslí, že melouny jsou dobré tak akorát na zahnání žízně, protože obsahují velké množství vody. To je sice pravda, ale mimoto jsou nabušené i jinými látkami.

Jaké to jsou?

  • karoteny
  • pyridoxin alias vitamín B6
  • niacin alias vitamín B3
  • četné další vitamíny, především vitamín C
  • kyselina listová a mangan

A co tahle směsice v melounech umí?

  • dodají ti elán a omladí tě
  • zlepší kvalitu tvých vlasů nehtů i pleti
  • posílí kosti a zuby
  • napomáhají správnému využití bílkovin ve tvém těle
  • pomáhají dobré krvetvorbě
  • mají pozitivní vliv na sliznice v těle
  • podporují libido i pohlavní hormony, čímž zlepšují sexuální výkonnost
  • meloun obsahuje velmi málo kalorií (dle druhu melounu 16 – 30 kcal na 100 gramů), čímž jej lze zařadit mezi dietní potraviny, které přispívají ke štíhlé linii, protože je to ideální varianta svěžího moučníku, který navíc dodá tělu tolik potřebnou vodu.

Melounové omlazení

Věděla jsi, že již deset minut po mlsání melounu ve tvém těle probíhají převratné změny, díky nimž se karoteny změní ve vitamin A? Ten pak funguje v játrech coby omlazovací kúra buněk kostí, svalů, zubů, nehtů a očí. Vitamín A také chrání tělo před volnými radikály a bakteriemi. Lidé, kteří pojídají pravidelně melouny, jsou zdravější a vnitřně i navenek působí mladistvěji. Jejich pleť má zdravou barvu a je svěží a zářivá. To už by stálo za úvahu zařadit melouny do jídelníčku nastálo, nemyslíš? Obzvláště proto, že dnes je seženeš v marketech i mimo sezónu, tedy na podzim, v zimních měsících i na jaře.

Melounové zmrzlinové smoothie

Potřebuješ na ni čtvrt kila dužiny vodního či medového melounu, půl litru mléka a 4 lžíce zmrzliny (ideálně vanilkové), případně ušlehanou smetanu či šlehačku ve spreji a mixér.

Melounovou dužinu nakrájej na malé kostičky. Spolu se zmrzlinou a mlékem dej do mixéru a umixuj. Nalij do vysokých sklenic a ozdob šlehačkou.

Melounové kostky s čokoládou

Potřebuješ 250 gramů dužiny vodního nebo medového melounu, čokoládu na vaření, nebo hotovou polevu, ušlehanou smetanu nebo šlehačku ve spreji.

Dužinu melounu nakrájej na malé kostičky. Ty rozděl na talířky. Pak si udělej polevu dle návodu (kastrolek s vodou, do něj menší kastrolek s nalámanou čokoládou a pomalu zahřívej), nebo polij dužinu melounu hotovou polevou. Dozdob šlehačkou, kterou posypeš kousky čokolády nebo mletou skořicí. Také můžeš přidat malé kousky oplatky.

A co ty? Máš ráda jablka a melouny? Paří mezi stálice tvého jídelníčku? Máš nějaké tipy na přípravu či oblíbené recepty? Poděl se námi o ně! Moc se na tvé postřehy těšíme!

Zdroj foto: Shutterstock.com

11.10.2018 4:00| autor: Pavla Košík Jelínková

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa žen?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněním vaší emailové adresy.

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@femina.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

Nastavení cookie na tomto webu je nastaveno pro "povoleno cookies", aby vám poskytlo nejlepší možné prohlížení stránek. Pokud budete nadále používat tento web bez změny nastavení cookie nebo klepnete na tlačítko "Souhlasím" souhlasíte s podmínkami použití cookie.

Zavřít

TOPlist