Přerušovaný půst aneb Zhubni bez námahy

Potřebuješ se nutně vejít do šatů, pokukuješ po nových džínách a necítíš se v nich zrovna moc dobře nebo jen chceš udělat pro své tělo něco dobrého a nevíš, jak na to? Zkus přerušovaný půst.

prerusovany-pust-2-1100x618.jpg Zdroj: www.shutterstock.com

Máš už po krk různých diet, které nikdy nevydržely déle než rok a pak se ztracená kila v plné síle vrátila zpět? Chceš zhubnout trvale a bez jojo efektu? Zkus přerušovaný půst. Nemusíš trpět hladem, a dokonce není potřeba vzdát se svého oblíbené dortu nebo koláče. Jak to funguje?

Z extrému do extrému

Skáčeš jako míček na provázku a nejsi schopná zjistit, co vlastně tvému tělu dělá dobře? Vyzkoušela jsi již všechno a rezignovala na svou postavu, nejsi spokojená a nevěříš, že se ti ještě někdy podaří zhubnout? Zapomeň na diety, příkazy, zákazy, doporučení a začni si všímat svého těla, napoví ti, co mu dělá dobře, stačí vytrvat a mít se ráda.

Problém jménem obezita

Není žádným tajemstvím, že jsme obézní, a to díky nedostatku pohybu a nesprávnému stravování. S obezitou zápasí dokonce Francouzi a Italové, kteří jsou pověstní svou štíhlostí. Kde je tedy problém? Samozřejmě v hojnosti a nadbytku, když se mrkneš do nákupního košíku Čechů, zjistíš, že je narvaný k prasknutí – limonády, brambůrky, sladkosti, uzeniny a další relativně levné produkty, ideálně čím více tím lépe. Nové heslo nakupujících: Je to v akci, musíme udělat zásoby, jenže v akci je neustále něco, zásoby rostou a obchodníci si mnou spokojeně ruce. Pokud chceš něco udělat pro své zdraví i tělo, je nejvyšší čas.

Přerušovaný půst. O co jde?

Nejde o dietu, ale o životní styl, nemusíš jíst několikrát za den, dokonce nemusíš ani snídat, když se zaběhneš a nový styl ti bude vyhovovat, stačí klidně jedno jídlo denně. Máš pocit, že jsme se zbláznili? Omyl! Opak je pravdou, tělo se vrátí zpět ke své přirozenosti a nebude potřebovat neustále doplňovat zásoby. Víš, že si organismus poradí s hladověním, ale s nadbytkem si poradit neumí? Zdravý hlad ještě nikoho nezabil, kdežto dlouhodobé přejídání s nedostatkem pohybu a stresem ano. Radikální diety nic neřeší, navíc mají mnoho vedlejších účinků, od úbytku svaloviny až po zpomalení metabolismu a špatného psychického stavu z výsledků. To ti u přerušovaného půstu nehrozí.

Jak na to?

Zpočátku můžeš vyzkoušet variantu 16/8 což znamená, 16 hodin se postit a osm hodin denně můžeš jíst, co chceš. Když si uvědomíš, že z toho nejméně sedm až osm hodin spíš, tak bez problémů vydržíš a hlady opravdu neumřeš. Vlastně stačí, když si snídani i večeři trošku posuneš. Můžeš si být jistá, že zvládneš maximálně tři jídla i s moučníkem, časem ti postačí dvě jídla za den. Jakmile získáš praxi, můžeš pauzu ještě posunout, z počátku je dobré nespěchat a delší hladovění zařadit na volný víkend, nemá význam být na sebe příliš přísná a striktní, je dobré naslouchat tělu, dolaďovat a sledovat, co ti dělá nebo nedělá dobře. Rozhodně se vyplatí vytrvat a z případného neúspěchu si vůbec nic nedělat. Nečekej zázrak za týden ani za měsíc, opravdu viditelný úspěch se dostaví, až budeš program důsledně dodržovat delší dobu. Hraj si, bav se a nebuď fanatická, pokud máš večeři s přáteli a nevychází ti okno, kdy můžeš jíst, jednoduše čas posuň, vychutnej si jídlo a další den zkus pauzu prodloužit. Variantu 16/8 dodržuji každý den a plně mi vyhovuje bez pocitů hladu nebo chuti na jídlo.

A jdeme dál…

Varianta 18/6

Začalo tě hladovění bavit, nemáš problém vydržet delší dobu bez jídla, tak v tom případě se můžeš plynule přesunout do fáze 18/6, což znamená 18 hodin se postit a šest hodin jíst. Většinou se zvládnou dvě jídla v šestihodinovém okně a víc do sebe nedáš. Je dobré vyzkoušet obě varianty a klidně je můžeš mezi sebou kombinovat, tak to dělám také já. Někdy mi vyhovuje jíst až od 12 hodin, jindy si dám lehkou snídani v 10 hodin, už se mi také mnohokrát stalo, že mi stačilo jedno jídlo denně, ale není to však pravidlem. Spíš se učím zařadit lunární půsty a nejíst v určitých fázích vůbec. Jsem ve fázi hledání, objevování a nadšení z toho, jak málo stačí tělu k tomu, aby se zasytilo.

Variantu 24 hodin jsem vynechala a místo toho zařadila lunární půsty, ne vždy je mé tělo připraveno na hladovění, proto se nepřemáhám, nemučím ani nejsem fanatická, buď to vyjde nebo ne, důležité je začít a nebát se toho. Obecně platí, čím déle se vydržíš postit, tím je to pro tělo lepší.

Výhody přerušovaného půstu

  • nemusíš se omezovat a v pauze si dáš, nač máš chuť
  • látková výměna se zrychlí a svalová hmota zůstává optimálně zachovaná
  • máš na výběr z více variant
  • organismus se naučí efektivně využívat tělesný tuk

Jaké jsou zdravotní přínosy?

Výzkumy prokázaly skvělé výsledky s astmatiky, lidé s nadváhou zhubli, zlepšil se výrazně jejich psychický stav, a to již po dvou týdnech přerušovaného půstu, blahodárný vliv byl zjištěn také u onemocnění srdečně-cévního systému, nervového systému a nádorových onemocnění. Tak to už stojí za úvahu, co říkáš, vyzkoušíš to také?

Co mohu doporučit já?

Vytrvat, nakupovat kvalitní potraviny a zaměřit se na místní zdroje, číst složení a než něco strčíš do pusy, zapřemýšlej, jestli neexistuje zdravější varianta. Držet se zlaté střední cesty, nebýt přehnaně přísná, ani si nedělat nic z toho, když nevydržíš, tělo to v klidu přežije a počká, až budeš zase ve formě. Rozhodně doporučuji víc se hýbat, chůze je skvělá, stačí vyběhnout schody nebo popojít na další zastávku.

Foto: Shutterstock.com

24.8.2021 2:00| autor: Sára

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa žen?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněním vaší emailové adresy.

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@femina.cz

TOPlist