Přerušovaný půst aneb Zhubni bez námahy

Potřebuješ se nutně vejít do šatů, pokukuješ po nových džínách a necítíš se v nich zrovna moc dobře nebo jen chceš udělat pro své tělo něco dobrého a nevíš, jak na to? Zkus přerušovaný půst.

prerusovany-pust-2-1100x618.jpg Zdroj: www.shutterstock.com

Máš už po krk různých diet, které nikdy nevydržely déle než rok a pak se ztracená kila v plné síle vrátila zpět? Chceš zhubnout trvale a bez jojo efektu? Zkus přerušovaný půst. Nemusíš trpět hladem, a dokonce není potřeba vzdát se svého oblíbené dortu nebo koláče. Jak to funguje?

Z extrému do extrému

Skáčeš jako míček na provázku a nejsi schopná zjistit, co vlastně tvému tělu dělá dobře? Vyzkoušela jsi již všechno a rezignovala na svou postavu, nejsi spokojená a nevěříš, že se ti ještě někdy podaří zhubnout? Zapomeň na diety, příkazy, zákazy, doporučení a začni si všímat svého těla, napoví ti, co mu dělá dobře, stačí vytrvat a mít se ráda.

Problém jménem obezita

Není žádným tajemstvím, že jsme obézní, a to díky nedostatku pohybu a nesprávnému stravování. S obezitou zápasí dokonce Francouzi a Italové, kteří jsou pověstní svou štíhlostí. Kde je tedy problém? Samozřejmě v hojnosti a nadbytku, když se mrkneš do nákupního košíku Čechů, zjistíš, že je narvaný k prasknutí – limonády, brambůrky, sladkosti, uzeniny a další relativně levné produkty, ideálně čím více tím lépe. Nové heslo nakupujících: Je to v akci, musíme udělat zásoby, jenže v akci je neustále něco, zásoby rostou a obchodníci si mnou spokojeně ruce. Pokud chceš něco udělat pro své zdraví i tělo, je nejvyšší čas.

Přerušovaný půst. O co jde?

Nejde o dietu, ale o životní styl, nemusíš jíst několikrát za den, dokonce nemusíš ani snídat, když se zaběhneš a nový styl ti bude vyhovovat, stačí klidně jedno jídlo denně. Máš pocit, že jsme se zbláznili? Omyl! Opak je pravdou, tělo se vrátí zpět ke své přirozenosti a nebude potřebovat neustále doplňovat zásoby. Víš, že si organismus poradí s hladověním, ale s nadbytkem si poradit neumí? Zdravý hlad ještě nikoho nezabil, kdežto dlouhodobé přejídání s nedostatkem pohybu a stresem ano. Radikální diety nic neřeší, navíc mají mnoho vedlejších účinků, od úbytku svaloviny až po zpomalení metabolismu a špatného psychického stavu z výsledků. To ti u přerušovaného půstu nehrozí.

Jak na to?

Zpočátku můžeš vyzkoušet variantu 16/8 což znamená, 16 hodin se postit a osm hodin denně můžeš jíst, co chceš. Když si uvědomíš, že z toho nejméně sedm až osm hodin spíš, tak bez problémů vydržíš a hlady opravdu neumřeš. Vlastně stačí, když si snídani i večeři trošku posuneš. Můžeš si být jistá, že zvládneš maximálně tři jídla i s moučníkem, časem ti postačí dvě jídla za den. Jakmile získáš praxi, můžeš pauzu ještě posunout, z počátku je dobré nespěchat a delší hladovění zařadit na volný víkend, nemá význam být na sebe příliš přísná a striktní, je dobré naslouchat tělu, dolaďovat a sledovat, co ti dělá nebo nedělá dobře. Rozhodně se vyplatí vytrvat a z případného neúspěchu si vůbec nic nedělat. Nečekej zázrak za týden ani za měsíc, opravdu viditelný úspěch se dostaví, až budeš program důsledně dodržovat delší dobu. Hraj si, bav se a nebuď fanatická, pokud máš večeři s přáteli a nevychází ti okno, kdy můžeš jíst, jednoduše čas posuň, vychutnej si jídlo a další den zkus pauzu prodloužit. Variantu 16/8 dodržuji každý den a plně mi vyhovuje bez pocitů hladu nebo chuti na jídlo.

A jdeme dál…

Varianta 18/6

Začalo tě hladovění bavit, nemáš problém vydržet delší dobu bez jídla, tak v tom případě se můžeš plynule přesunout do fáze 18/6, což znamená 18 hodin se postit a šest hodin jíst. Většinou se zvládnou dvě jídla v šestihodinovém okně a víc do sebe nedáš. Je dobré vyzkoušet obě varianty a klidně je můžeš mezi sebou kombinovat, tak to dělám také já. Někdy mi vyhovuje jíst až od 12 hodin, jindy si dám lehkou snídani v 10 hodin, už se mi také mnohokrát stalo, že mi stačilo jedno jídlo denně, ale není to však pravidlem. Spíš se učím zařadit lunární půsty a nejíst v určitých fázích vůbec. Jsem ve fázi hledání, objevování a nadšení z toho, jak málo stačí tělu k tomu, aby se zasytilo.

Variantu 24 hodin jsem vynechala a místo toho, zařadila lunární půsty, ne vždy je mé tělo připraveno na hladovění, proto se nepřemáhám, nemučím ani nejsem fanatická, buď to vyjde nebo ne, důležité je začít a nebát se toho. Obecně platí, čím déle se vydržíš postit, tím je to pro tělo lepší.

Výhody přerušovaného půstu

  • nemusíš se omezovat a v pauze si dáš, nač máš chuť
  • látková výměna se zrychlí a svalová hmota zůstává optimálně zachovaná
  • máš na výběr z více variant
  • organismus se naučí efektivně využívat tělesný tuk

Jaké jsou zdravotní přínosy?

Výzkumy prokázaly skvělé výsledky s astmatiky, lidé s nadváhou zhubli, zlepšil se výrazně jejich psychický stav, a to již po dvou týdnech přerušovaného půstu, blahodárný vliv byl zjištěn také u onemocnění srdečně-cévního systému, nervového systému a nádorových onemocnění. Tak to už stojí za úvahu, co říkáš, vyzkoušíš to také?

Co mohu doporučit já?

Vytrvat, nakupovat kvalitní potraviny a zaměřit se na místní zdroje, číst složení a než něco strčíš do pusy, zapřemýšlej, jestli neexistuje zdravější varianta. Držet se zlaté střední cesty, nebýt přehnaně přísná, ani si nedělat nic z toho, když nevydržíš, tělo to v klidu přežije a počká, až budeš zase ve formě. Rozhodně doporučuji víc se hýbat, chůze je skvělá, stačí vyběhnout schody nebo popojít na další zastávku.

Foto: Shutterstock.com

18.3.2019 4:00| autor: Sára

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa žen?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněním vaší emailové adresy.

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@femina.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

Nastavení cookie na tomto webu je nastaveno pro "povoleno cookies", aby vám poskytlo nejlepší možné prohlížení stránek. Pokud budete nadále používat tento web bez změny nastavení cookie nebo klepnete na tlačítko "Souhlasím" souhlasíte s podmínkami použití cookie.

Zavřít

TOPlist