Nedostatek vitaminu D. Jak poznat, že ti v těle chybí?

Poměrně často tě trápí bolesti zad, kvůli kterým funguješ jen napůl? Jsi náchylná k nemocem a nemáš energii? Rozhodně to nepodceňuj, protože je docela dost možné, že čelíš jistým nutričním nedostatkům!

vitamind-1-1100x618.jpg Zdroj: www.shutterstock.com

Hodně lidí si myslí, že vitamin D je dobrý jenom pro zuby a kosti. Patříš mezi ně i ty? Pak tě asi překvapí, že také významně snižuje riziko některých druhů rakoviny, cukrovky i kardiovaskulárních chorob, zatímco bojuje proti zánětům. Podle závěrů americké studie uskutečněné na Minnesotské univerzitě zároveň podporuje úbytek tukových zásob a příznivě ovlivňuje délku života. Co když ti tato živina, jejíž doporučená denní dávka je 600 – 800 IU, v těle chybí? Bezpečně to poznáš podle těchto indicií!

Chytneš každý bacil, proto jsi pořád nemocná

Údaje zveřejněné v britském lékařském časopise uvádějí, že imunitní systém využívá „déčko“ k vytvoření antimikrobiální obrany, neboť napomáhá k propíchnutí otvorů v bakteriích a virech, což choroboplodné zárodky oslabí, tudíž se s nimi organismus snáze vypořádá. Je tedy jasné, že trpíš-li jeho dlouhodobou nouzí, tvá obranyschopnost nepatří k nejsilnějším. A to je také důvod, proč jsi u doktora „jako doma“!

Únava, která tě doslova válcuje

Zase máš vybité baterky, takže spásu hledáš v litrech kávy? To se ti může vymstít v podobě podrážděného žaludku, závratí a třesu rukou. Žádnou výjimkou ovšem není ani palpitace (zvýšené uvědomování si srdečního rytmu). Lékaři jsou toho názoru, že častý pocit vyčerpanosti má mnoho příčin, ovšem „podmíra“ uvedené látky patří k častým pachatelům. Co s tím?

Pomocníka hledej právě u déčka, které lze pohodlně čerpat ze slunečních paprsků, protože už po deseti minutách hřejivého působení dochází k jeho samovolné a přirozené výrobě. A kdyby se náhodou zatáhlo, jsou tu ještě bohaté potravinové zdroje, jmenovitě pak losos, sardinky, červené maso, vejce, droždí, žampiony a hovězí játra.

Bolesti zad? Ty rozhodně nepodceňuj

Již mnoho a mnoho výzkumů s průkaznými daty poukázalo na souvislost mezi nízkou hladinou jmenované živiny a chronickými bolestmi zad, zejména u žen. Experti ovšem připouštějí, že se mnohdy objevují také bolístky žeber, kloubů a nohou. Je to proto, že tenhle potřebný dobrodinec reguluje množství vápníku a fosforu v těle, čímž udržuje ve formě nejen kosti, ale i svaly a zuby.

Splíny, co si neberou servítky

Cítíš se pod psa a chmury si u tebe doslova podávají dveře? Výstražné znamení bliká na poplach! Vitamin D totiž prokazatelně zlepšuje náladu tím, že zvyšuje hladinu serotoninu v mozku. Serotonin je nazýván hormonem štěstí, takže přispívá k celkovému pocitu radosti a spokojenosti. Je tedy jasné, že pokud máš tohoto „optimistického životabudiče“ zoufalý nedostatek, tvé psychické rozpoložení to nehezky odskáče. Alespoň tedy podle expertů, kteří radí jediné – ve vlastním zájmu si bedlivě hlídat jeho hladinku!

Tak co, našla ses v těchto bodech? Napiš nám o tom do diskuze pod článkem, těšíme se na příspěvky. A když už jsme naťukli to psychické rozpoložení, vtipné video ti hodně vylepší dnešní náladu. Tak na něj mrkni!

Foto: Shutterstock.com

5.5.2020 2:00| autor: Lucie Feiková

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa žen?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněním vaší emailové adresy.

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@femina.cz

TOPlist