Káva v našem těle aneb Jak účinkuje kofein

Také si bez kávy nedokážeš představit den? Máš pocit, že tě ráno krásně nabudí a ty máš pak mnohem víc energie. Ale je to opravdu tak? Jak kofein v našem těle účinkuje?

Káva latté, cappuccino nebo espresso. Podle jednoho průzkumu kouzlu kávy, která je často nazývána životabudičem, propadlo 62 % světové populace. Tolik lidí si dopřeje minimálně jednu kávu minimálně každý druhý den. Je ale káva opravdu nápojem, který dokáže „nakopnout“ a dodat energii?

Jak účinkuje kofein

Právě kofein dodává kávě pověst nápoje, který je radno pít k dočerpání energie. Dokáže stimulovat nervový systém, který zvyšuje produkci noradrenalinu, což má pozitivní vliv na posílení výkonnosti. A to přesně potřebuješ tím více, pokud ses v noci příliš nevyspala, či potřebuješ být svěží na poradě. Účinky kávy jsou nejsilnější 30 minut po konzumaci, pak ale slábnou.

Jak káva působí v našem těle

  • Káva je bohatá na antioxidanty, které posilují imunitu.
  • Tělesná teplota na chvilku stoupne, říká se tomu termogeneze. To také vede k lepšímu spalování kalorií.
  • Káva dočasně zvyšuje krevní tlak. Opatrní by proto měli být lidé s vysokým krevním tlakem. Dochází k většímu počtu srdečních úderů a rozšíření cév. Někdy máš proto po vypití silného pressa pocit, že tvé srdce bije na poplach. Lidé s nízkým a normálním krevním tlakem se kávy zříkat nemusejí, naopak má na ně pozitivní vliv.
  • Kofein rozšiřuje průdušinky v plicích. Dochází k uvolnění svalů v průduškách, proto se lépe dýchá.
  • Proč se ti chce po vypití kávy na záchod? Kofein dočasně stimuluje funkci ledvin. Tělo tak více filtruje škodliviny, ledviny proto produkují více moči.
  • Kofein, kyseliny a tanin stimulují peristaltiku (vlnité pohyby střev).
  • Říká se, že kofein zmírňuje bolest. V medicíně se někdy používá jako analgetikum ke zmírnění bolesti (například hlavy).

Zlepšuje kofein výdrž?

Černou kávu často pijí sportovci. A studie uveřejněná v jednom sportovním časopise opravdu potvrzuje zlepšení výkonu po vypití kávy například u běžců či cyklistů. Káva také podle vědců o trochu snižuje námahu, kterou musí sportovec vynaložit ke svým výkonům, a zlepšuje dýchání. Neexistuje ovšem důkaz, že by káva například posilovala svaly.

Kolik kávy denně tělo snese

Jedno espresso před cvičením – to je více než dost. Celkem bys neměla za celý den vypít více než tři kávy. Větší množství může mít naopak velmi neblahý vliv. Po kávě by ti také mělo být dobře, proto se například kávy musí vyvarovat lidé, kteří mají žaludeční obtíže.

A jak to máš s kávou ty? Dokážeš si bez ní život představit? Za nás když už pít kávu, tak čerstvě namletou. Mrkni do galerie na stylové mlýnky na kávu.

Foto: Shutterstock.com, facebook.com, archiv prodejců

28.11.2017 4:00| autor: Marta Dostoupilová

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa žen?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist