Pivo nepiješ, a přesto máš pivní „mozol“? Může za to kafe!

Také si ráda dopřáváš kávu a ráno si bez ní neumíš představit? Ale věděla jsi, že podle odborníků káva může za tvé faldíky na břiše? Jak je to možné?

kava-a-tloustnuti-1-1100x618.jpgCelá galerie 30 Zdroj: Shutterstock.com

Káva patří k ranním rituálům mnoha lidí. Mnoho z nás si bez pořádného kafe nedokáže vstávání vůbec představit. „Bez kafe ani ránu, obzvláště po ránu,“ tak zní heslo typického závisláka na ranní dávce černého moku, který bezmyšlenkovitě sahá po svém hrnku. Energie, která je kávě přisuzována, je ráno určitě potřeba, ne tak ale kalorie, kterých tento nápoj může obsahovat opravdu celkem dost a které jsou často opomíjeny…

Káva je fajn, ale…

Nic proti kávě. Její rozumná konzumace může mít několik velmi pozitivních vlivů na lidský organismus. Káva dokáže zvýšit míru koncentrace a například také posílit sílu a výdrž během fyzické zátěže. Podle některých výzkumů může dokonce prodloužit život.

Dietologové nyní ovšem hovoří v souvislosti s kávou o možném úskalí. Jde o jakýsi „kávový pupek“. Ano, ten pivní samozřejmě všichni známe, ale podle nejnovějších poznatků dokáže břicho nafouknout do nesympatických rozměrů bohužel i do této doby celkem nevinná káva. Tím spíše, pokud si ji sladíš či pokud do ní přidáváš například čokoládu či mléko.

V čem chybujeme?

Jakých chyb se milovnice kávy dopouštějí nejčastěji? Australská dietoložka Lyndi Cohenová promluvila o těch základních. Patří mezi ně káva z příliš velkého hrníčku či příliš velké množství kávy vypité za celý den. „Možná se po ránu ženy cítí po kávě nafouknuté. Může za to příliš velké množství mléka,“ dodává odbornice na výživu, která doporučuje pít kávu, když už to je nezbytné, spíše silnější a spíše z menších hrníčků. A zkusit se to opravdu vyplatí. Když její množství omezíš, můžeš shodit až 4,5 kilo za rok. Možná tě právě tato kila zbytečně tíží…

Malá káva s mlékem a smetanou obsahuje zhruba tolik kalorií jako plátek chleba, zatímco větší hrnek kávy se smetanou už v sobě ukrývá tolik kalorií jako sendvič, tedy například chléb se šunkou namazaný máslem,“ říká Cohenová.

Pokud si nedokážeš odpustit kávu bez cukru, věz, že se na hořkou chuť určitě zvyknout dá. Cukr je dobré vysadit už kvůli samotné chuti kávy, kterou slazením dosti poškodíš, ale také kvůli skutečnosti, že tělo, které je zvyklé přijímat po ránu sladký nápoj, snáze přepadne chuť na sladké i v průběhu dne.

Jak se tedy napít kávy bez následků?

Inspiraci můžeš najít například u Italů a jejich espressa, na které stačí opravdu jen velmi titěrný hrníček. Káva je ale i tak dost silná, takže má povzbuzující účinek. A tady je další pádný důvod, proč se vyhnout cukru. Pouhopouhá jedna lžička cukru denně dělá za rok 1,2 kilogramů! A pak je tu také mléko, které může břicho nebezpečně nafouknout, takže by bylo určitě dobré omezit i jeho množství. Místo mléčné kávy můžeš zkusit matcha latte, které ti také dodá energii.

Stojí určitě za pokus omezit konzumaci kávy během celého dne. Nepřidávej si zbytečně faldíky u pasu a zkus kávu nahradit například bylinným čajem.

Kávu určitě není potřeba vysadit úplně. Jen je dobré pít ji s určitou rozvahou. S nadsázkou by se dalo říci, že pít kávu se prostě musí umět. Pokud se její množství přežene, může pravidelně docházet k nepříjemnému nadýmání, kdy je trávicí trakt vyplněn vzduchem nebo plynem.

Kolik co obsahuje kalorií

Káva s příchutí: 795 kJ, 27 g cukru 9 g tuku

Chai latte: 795 kJ, 20 g cukru, 9 g tuku

Capuccino: 490 kJ, 10 g cukru, 6 g tuku

Espresso: 116 kJ, 5 g cukru, 3 g tuku

Jak to máš ty? Káva je pro tebe nutnost nebo se bez ní obejdeš? A jakou máš nejraději? Podívej se také do naší galerie najdeš tam super mlýnky na kávu.

Foto: shutterstock.com, archiv prodejců, facebook.com

22.3.2018 6:00| autor: Marta Dostoupilová

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa žen?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněním vaší emailové adresy.

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@femina.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

Nastavení cookie na tomto webu je nastaveno pro "povoleno cookies", aby vám poskytlo nejlepší možné prohlížení stránek. Pokud budete nadále používat tento web bez změny nastavení cookie nebo klepnete na tlačítko "Souhlasím" souhlasíte s podmínkami použití cookie.

Zavřít

TOPlist