Bodová dieta: Hubne se bez hladu a hříchy jsou povoleny!

Bodová dieta patří k mým nejoblíbenějším, co vidím, to zbodnu. Nejspíš je to i vaše oblíbené úsloví… V čem ale vlastně taková bodová dieta spočívá, když o ní nechcete žertovat, ale hodláte s její pomocí opravdu zhubnout?

Principem bodové diety je přiřazení čísel-bodů k jednotlivým potravinám, a to nejen s ohledem na jejich kalorickou hodnotu, ale také na jejich stravitelnost a význam pro celkové zdraví. Čerstvá zelenina může podle tabulek obsahovat stejné množství kalorií jako sklenička coca-coly. Na první pohled se tedy zdá, že vyjde nastejno, když sníme svazek ředkviček nebo vypijeme sklenku sladké limonády. Organismus ale na každou potravinu reaguje zcela jinak.

Zatímco cukr z coca-coly se ihned vstřebá do krve a posléze se začne přeměňovat na tuk, zelenina je trávena pomalu, s využitím přibližně stejného množství energie, jakou sama obsahuje. Teoreticky vzato, když tedy sníte na jeden zátah kilogram rajčat, hlávku zelí a tři celery, asi vás bude pekelně bolet břicho a vyrazí vám kopřivka, ale nepřiberete ani gram.

Počítání bodů se proto jeví jako mnohem efektivnější metoda než počítání kalorií. Pravidlo je jednoduché – počet zkonzumovaných „bodů“ by neměl překročit 22 za den (přesný počet stanoví dietolog podle vašich tělesných proporcí).

Výhody bodové diety:
– při prvním pohledu do tabulek vidíte, které potraviny jsou přátelské a které by se měly naopak omezit
– protože existují jídla s „nulovou“ hodnotou, jež se dají jíst neomezeně, nikdy nemusíte trpět hladem
– žádná potravina není vysloveně zakázána, takže když vás přepadnou neodolatelné chutě, můžete si dopřát i dortík – jediným trestem je, že po zbytek dne už budete jíst jenom zeleninu
– při zvýšené fyzické aktivitě a cvičení si můžete denní limit o pár bodů navýšit
[[related]]
Nevýhody bodové diety:

– jídelníček si sestavujete sami, a tak se snadno může stát, že sklouznete k nevyvážené stravě a nějaká složka vám bude chybět
– nedá se předpovědět, kolik kilogramů shodíte a jak dlouho to bude trvat

Příklad hodnot jednotlivých potravin:
čerstvá zelenina, cibule, česnek, houby 0
střední banán 2
avokádo 2
porce jiného ovoce (jablko, broskev, hrnek hroznového vína apod.) 1
kelímek netučného slazeného jogurtu 3
vejce 1
krajíc chleba 2
lžička másla 1
hrnek uvařených těstovin 3
hrnek uvařené rýže 4
hrnek brambor 3
plátek tvrdého sýra 2
kuřecí prsíčko 2
plátek hovězího 4
plátek vepřového 6
plátek tresky 4
plátek sekané 8
střední porce hranolek 10
velký hamburger 13
hrnek nízkotučného mléka 2
zákusek s krémem 12
třetinka piva 3
1 dcl suchého vína 2

9.5.2012 12:00| autor: Libuše Burger

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa žen?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist