Pozor na proteinové diety. Mohou vám poškodit metabolismus

Také jste slyšeli, že čím více proteinů budete jíst, tím více zhubnete? Že jen díky nim si udržíte postavu, po které tak dlouho toužíte? Ano, konzumací většího množství bílkovin můžete opravdu shodit přebytečné kilogramy, netušíte ovšem, na jaký problém s metabolismem si v budoucnu zaděláváte.

Proteiny jsou hlavní složkou enzymů, hormonů, krve a mezibuněčné a nitrobuněčné  tekutiny. Proto je musíme volit pečlivě. Jedním z hlavních nebezpečí vysoké konzumace proteinů je také vysoká konzumace tuků. Protože většinou všechny potraviny běžně považované za bohaté zdroje proteinů obsahují také velké množství tuků nebo jednoduchých cukrů, nebo obojí. Proteiny kolikrát nebývají ani hlavní složkou těchto potravin. U živočišných potravin bývá dokonce podíl tuku vyšší než podíl samotných bílkovin, a zpravidla se jedná o nasycený tuk. Zejména u hovězího nebo vepřového masa a sýrů. 

Podle četných lékařských studií se velká konzumace tuků nebo jednoduchých cukrů a nízká konzumace vlákniny stala příčinou nemocí srdce a kardiovaskulární soustavy, diabetu, obezity a rakoviny. 

článek

Pokud jíte mnoho proteinů zejména živočišného původu, tedy maso, sýry, tvarohy a podobně, zkuste to omezit! Můžete zařadit více kuřecího a krutího masa, i když u kuřecího je v poslední době problém výskytu podpurných umělých růstových hormonů! Zařadťe více luštěnin a obilovin! Věděli jste, že například čočka obsahuje ve 100 g daleko více proteinů (25,36g) než krutí (24,29g) nebo kuřecí (20,89g) maso? I fazole (21,79g) nebo hrášek (23,93g) obsahují dostatečné množství proteinů. Bílkoviny jsou rostlinného charakteru, tím pádem nezatěžují organismus v takovém množství jako živočišné. Vysoké množství vlákniny nám také napomáhá k daleko lepšímu trávení. Nejdůležitější je však pestrost! Střídejte živočišné produkty s rostlinnými v přiměřeném množství. 

Pozor na proteinové diety!

Jsou účinné, avšak nezdravé a mají krátkodobý efekt. Optimální denní dávka proteinů je 0,59 gramů na kilogram vaší váhy. Takže například člověk vážící 59 kilogramů by měl denně zkonzumovat v průměru 35 gramů bílkovin. Což je tak jedna denní porce 100 g kuřecího masa plus ostatní potraviny, neboť téměř každá potravina obsahuje nějaké množství bílkovin, byť malé. Nemusíte jíst maso každý den. Jeden den si můžete dát luštěninové menu, druhý den maso, třetí den celozrnné těstoviny s nějakou zeleninovou kaší. Pestrost je opravdu to hlavní. Proteinové diety jsou nebezpečné v tom, že pokud konzumujete delší dobu velké množství bílkovin, například více jak 1g, ne-li 2 gramy na kilogram tělesné váhy denně, organismus velice zatěžujete. Metabolismus má největší práci se štěpením bílkovin zejména živočišného charakteru, zatežujete játra a žaludek. Problém nastává také v případě, že jakmile začnete jíst opět normálně, tzn. doporučený příjem bílkovin, tuků a sacharidů, můžete přibrat dvakrát tolik. Nepřekračujte proto doporučený příjem bílkovin. Tyhle diety vám totiž dokáží nabourat metabolismus do takové míry, že už se nikdy nebudete moci vrátit ke své původní váze. 

článek

Nejhorší jsou rady od kulturistických, někdy i fitnessových trenérů. Ti před závody dodržují ty nejnesmyslnější diety, kdy jedí 2g proteinů na kilogram tělesné váhy. Vůbec si neuvědomují, že jejich organismus je zatěžován tím nejhorší způsobem. Jak skončí jejich závodní sezóna, naberou dvakrát tolik a účinek je pryč. A tak to opakují většinou dvakrát do roka. Dokážete si představit, jak tyhle váhové výkyvy působí na lidský metabolismus? Ze několik let, kdy přestávají s tak náročným tréninkem, se může stát, že jejich tělo se k původní váze už nikdy nevrátí. Naopak! Naberou dvakrát tolik a kila už jim nikdy nepůjdou dolů. 

Jezte vše v doporučeném denním množství

Udržujte předepsaný počet gramů bílkovin za den, jezte více komplexních sacharidů, ty vám dodají energii na dlouhou dobu. Omezte nasycené tuky! Jezte více omega 3 mastných kyselin, které získáte hlavně z ryb nebo oříšků. Zařaďte do svého jídelníčku potraviny s větším množstvím vlákniny. Jezte často a hýbejte se. Zapomeňte na nějaké proteinové diety. Tělo potřebuje vše a tak mu to dopřejte ve správném množství. Určitě se vám za to odmění. Pravidelným sportem a zdravou stravou nebudete žádné proteinové diety potřebovat!

Foto: Profimedia.cz

4.10.2013 10:00

Chcete získávat nejnovější informace ze světa žen?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist