Zázračná MIND dieta. Už jsi o ní slyšela?

Štíhlá postava a zdraví? To je MIND dieta. Proč bys ji měla určitě vyzkoušet, jaký má vliv na tvé zdraví a tělo? Přečti si víc…

mind-dieta-1-1100x618.jpg Zdroj: www.shutterstock.com

MIND dieta je vlastně takový hybrid – jde o kombinaci dvou uznávaných diet – DASH diety a středomořské diety. Středomořská dieta je způsob stravování a současně životní styl, který je společný většině národů žijících na pobřeží Středozemního moře. Jejím základem je využívání lokálních produktů a přiměřená každodenní fyzická aktivita. Strava je složená zejména z čerstvého ovoce, zeleniny, obilovin, luštěnin, ryb a olivového oleje. Oproti tomu je v omezené míře konzumováno maso, mléčné výrobky a víno. DASH dieta je zase určena všem, které trápí vysoký tlak. Je tedy postavená na snížení nezdravých tuků a soli v potravě. Těchto poznatků využili odborníci ze Chicaga a vytvořili MIND dietu. Díky ní zůstane tvůj mozek mladší a dodržováním určitých pravidel stravování bys měla zabránit jeho předčasnému stárnutí a tím i demenci.

Při MIND dietě nebudeš mít až takový problém vytrvat, protože není nijak násilná. Nejen že při ní nebudeš hladovět, ale ještě navíc se nemusíš trápit ani otravným počítáním kalorií. Kila půjdou sice pomalu, ale zato zdravě dolů a nehrozí tak velké riziko jojo-efektu jako u jiných diet. V pomyslném žebříčku se MIND dieta zařadila v roce 2016 na druhé místo.

Proč ji zkusit?

Dieta se soustředí na konzumaci takových potravin, které mohou snížit riziko neurologických chorob, konkrétně Alzheimerovy choroby. Tak jako lze ovlivnit stravou vysoký tlak či srdeční onemocnění, je možné ovlivnit i fungování mozku. A to už stojí za zvážení, protože Alzheimer představuje do budoucna velkého strašáka a hrozí nám všem. Výzkumy ukazují, že MIND dieta může snížit riziko psychických onemocnění až o 50 %. Dieta byla vyzkoušena na vzorku asi 1000 osob a jistá studie potvrdila, že jejich mozek byl po skončení diety v lepším stavu než u osob, které tuto dietu nedodržovaly.

Pokud potřebuješ rychle shodit pár kilo do šatů, které sotva dopneš, tahle dieta tě asi neuspokojí. Jde totiž o dlouhodobou záležitost a výsledky rozhodně nejsou vidět hned. Nejde vlastně ani tak o dietu, jako spíš o životní styl. Pokud ses ale rozhodla pro své zdraví udělat něco v dlouhodobém horizontu, určitě ji vyzkoušej. Dá se říci, že co je zdravé pro srdce, je zdravé i pro mozek. Pokud se tedy budeš zdravě stravovat formou této diety, dodáš svému mozku i srdci potřebné množství živin a tím budeš mít větší šanci bojovat s faktory, které způsobují Alzheimera a ostatní civilizační choroby. Je to vlastně taková investice do budoucna.

Jak MIND dieta funguje?

Princip MIND diety spočívá v tom, že potraviny jsou rozděleny na zdravé a nezdravé. Velkou výhodou této diety je, že neexistuje denní kalorický limit, který bys musela dodržovat. Ve velkém se tedy budeš cpát doporučovanými potravinami a ty méně prospěšné budeš konzumovat jen občas.

Mezi zdravé a doporučované potraviny, které podle výzkumů účinně chrání mozek, patří;

  • zelená listová zelenina jako špenát, kapusta, hlávkové zelí apod.
  • ostatní zelenina
  • ořechy
  • bobulové ovoce jako jahody, brusinky, maliny apod.
  • luštěniny
  • celozrnné výrobky
  • ryby
  • olivový olej
  • víno
  • drůbež

U těchto potravin a živin existují vědecké důkazy o tom, že mají pozitivní přínos v prevenci demence. Jejich konzumace je doporučena v přesně určených dávkách: listovou zeleninu jez bez obav každý den, nebo alespoň 6x týdně, ostatní druhy zeleniny a celozrnné výrobky pak denně. Ořechů se neboj 5x týdně, luštěnin 3x týdně a drůbež a bobulové ovoce si dopřej nejméně 2x týdně. Jednou týdně zařaď do jídelníčku ryby. Při vaření používej zásadně olivový olej. A to vše doplň jednou sklenkou vína (maximálně!) denně. To není špatná dieta, co říkáš?

Čemu se vyhnout?

Při MIND dietě je doporučeno vyhýbat se těmto potravinám: červenému masu a uzeninám, sýrům, máslu a margarínu, bílému pečivu, cukrovinkám, smaženým jídlům a jídlům z fastfoodů. To už je trochu horší. Takové máslo namazané na čerstvém rohlíku se šunkou.. kdo by odolal. Dobrá zpráva je, že se těchto pochutin nemusíš úplně vzdát, pouze je omezit. Tak například másla bys měla konzumovat denně jednu polévkovou lžíci, což odpovídá asi jednomu namazanému chlebu. Červené maso a uzeniny si dopřávej maximálně 4 týdně, stejně tak bílé pečivo a sladkosti. Téměř tabu jsou smažené věci a pokrmy z fastfoodu, ty jsou dovoleny maximálně 1 týdně. A zrovna tak sýry.

Zařaď do života pohyb

Bez pohybu to bohužel při jakékoliv dietě nikdy nepůjde. Pokud čekáš, že shodíš přebytečná kila každodenním popíjením sklenky vína u televize, tak to tedy opravdu ne. Ale nezoufej, určitě najdeš nějakou pohybovou aktivitu, která tě bude bavit. Pro začátek můžeš začít obyčejnou chůzí, i ta se počítá. Stačí si dát předsevzetí, že denně ujdeš namísto jízdy autobusem třeba dvě nebo tři zastávky pěšky.

Tak co, vyzkoušíš MIND dietu?

Foto: Shutterstock.com

13.3.2019 10:00| autor: Alena Haas Kubátová

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa žen?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněním vaší emailové adresy.

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@femina.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

Nastavení cookie na tomto webu je nastaveno pro "povoleno cookies", aby vám poskytlo nejlepší možné prohlížení stránek. Pokud budete nadále používat tento web bez změny nastavení cookie nebo klepnete na tlačítko "Souhlasím" souhlasíte s podmínkami použití cookie.

Zavřít

TOPlist