Vojtova metoda. Jak ti může prospět?

Chceš si zlepšit kondičku, rozhýbat a posílit i svaly, o nichž jsi neměla ani tušení, že je máš? Tak potom zkus Vojtovu metodu. Je to zajímavé, netradiční cvičení, fyzioterapie a léčba, která ti může být prospěšná v mnoha směrech!

vojtova-metoda-2-1100x618.jpg Zdroj: Shutterstock.com

Vojtovu metodu máš možná spojenu především s malými dětmi – miminky a batolaty. Jenže tahle cool věc pomáhá všem napříč generacemi a bez rozdílu věku. Samozřejmě Vojtova metoda cvičená s prckama má jiná specifika, než ta pro tebe a ostatní dospěláky. Ty i oni můžete cvičit sami a dobrovolně. Děti jsou malinké, pokynům nerozumí, neumí je akceptovat, a tak se akcím rehabilitačních sester a rodičů vehementně a intuitivně brání. A to i přes to, že Vojtova metoda není nic bolestivého. Jen je to prostě neobvyklý pohyb.

Proč je metoda Vojtova?

Vojtova metoda byla vyvinuta MUDr. Václavem Vojtou a po něm také nese pojmenování. Je to soubor zajímavých technik cvičení, které mají formu netradičního pohybu. Vojtova metoda patří mezi fyzioterapie, které léčí mnohé – fyzicky i duševně. Za netradiční pohyb se považuje Vojtova metoda protože vychází z faktu, který říká, že v nervovém systému každého člověka, tedy i toho tvého, jsou geneticky zapsané vrozené pohybové stereotypy. A tyto stereotypy lze aktivovat specifickým stlačováním bodů na těle tak, aby se tyto stereotypy rozvinuly a tělo je praktikovalo.

Mimo reflexní terapie a akupresury určitých partií těla se využívá ještě dechových cvičení, stahování svalů břicha, pozice určitých částí těla a z toho vniklých ucelených sestav cviků. Jako pomůcky jsou občas využity velký zdravotní míč, židle nebo stolička, případně malé měkké zdravotní míčky. To vše má za následek návrat funkčnosti svalů, které ty ani ostatní lidé nedokáží při svém pohybu vědomě využívat. A tak jsou díky metodě aktivovány oslabené a nepoužívané svaly a zároveň je umožněna souhra a procvičení protilehlých svalových skupin.

Vojtova metoda = trojka programu CNS

Celá Vojtova metoda se sestává z takzvaného vrozeného pohybového programu centrálního nervového systému (CNS), který je při poruše blokován. Program tvoří tři základní způsoby léčby. Ty se nazývají reflexní otáčení, reflexní plazení a první pozice. Způsobu, jež se aktivuje na břichu, se říká reflexní plazení, léčba, která je praktikována (aktivována) z polohy na zádech, se jmenuje reflexní otáčení a třetí model aktivovaný z polohy na kolenou se nazývá první pozice. A všechny tři způsoby mají v celkové léčbě své místo, které nelze nijak nahradit ani nijak obejít. Ač mnohdy cviky vypadají jako nácvik plazení, či otáčení, jejich účelem je vždy totéž – vyvolat a obnovit vrozené svalové stereotypy, respektive vzorce, které umožňují kvalitní stoj a chůzi.

Pro koho je Vojtova metoda určena?

Věděla jsi, že Vojtova metoda se u nás praktikuje jako fyzioterapie v rámci rehabilitace a léčebné terapie pohybem? A že ji mohou provádět s pacienty jen a pouze zkušení fyzioterapeuti, kteří prošli kurzem Vojtovy metody a patřičným vzděláním s důkladným proškolením? Jak ses již dočetla, metodu lze použít od narození do stáří, jelikož je Vojtova metoda považována za velmi účinnou a efektivní. A to se moc v našich luzích a hájích už neví.

Na vlastní kůži

S dětmi ji cvičí po ukázkách cviků doma denně rodiče, čímž přispějí k jejich rychlé léčbě. Z vlastní zkušenosti se starší dcerou vím, že časem si děti cviky zažijí a cvičí je rády a s úsměvem. Chce to však od rodičů nejen velkou dávku trpělivosti, ale i dlouhou výdrž. My jsme cvičili více než dva roky. A důsledek léčby je viditelný dodnes, kdy je dcera dávno dospělá a sama trojnásobnou matkou, a nosí se po světě jako modelka, se zády rovnými jako málokdo jiný.

A já měla to štěstí, že jsem se k Vojtově metodě dostala i v dospělosti a praktikovala jsem ji pod dohledem zkušené fyzioterapeutky na sobě. A cvičím ji sama dodnes. Vojtova metoda mi pomohla a pomáhá stále. A může pomoci i tobě.

S čím vším ti Vojtova metoda může pomoci?

  • s lepší psychikou a větším klidem
  • se soustředěností a kvalitnějším spánkem
  • s lepší motorikou – jemnou i hrubou
  • s akutní i chronickou bolestí páteře
  • se stavem po operaci páteře, kyčlí i kolen
  • s bolestmi hlavy původem od krční páteře
  • se skoliózou páteře a vrozenou luxací kyčelního kloubu
  • s mozkovou obrnou a po cévní mozkové příhodě
  • pomáhá při lehké mozkové dysfunkci a roztroušené skleróze
  • při syndromu zmrzlého ramene zvaném periartritida
  • a při mnohých dalších poúrazových stavech

Uznej sama, že je toho docela dost, s čím vším může Vojtova metoda zahýbat a být ku prospěchu. Ale jasná je jedna zásadní věc – po absolvování fyzioterapie a zažití si jednotlivých cviků, je důležité nepolevit, a i po ukončení rehabilitačního cvičení cvičit pravidelně i sama doma. Deset návštěv a cvičení u fyzioterapeuta je málo. Když ale dál nepolevíš, tak můžeš s obtížemi hnout. V opačném případě celá Vojtova metoda nemá efekt a větší význam ani pro tebe samotnou, ani pro tvé tělo a zdraví.

Jak často cvičit?

Nejvhodnější je denní (nebo 2 až 3x v týdnu) pravidelné cvičení, s nímž lze dosáhnout většího a déletrvajícího výsledku. Čím pravidelnější cvičení je, tím lépe pak tvé tělo automaticky samo dělá pohyby, které se aktivují právě cvičením Vojtovy metody.

A jak najít fyzioterapeuta?

Jednoduše, při výše uvedených zdravotních obtížích prostě požádej neurologa, ortopeda nebo obvodního lékaře o žádanku na rehabilitace. A při vstupní prohlídce u rehabilitačního lékaře se doptávej na fyzioterapii formou Vojtovy metody. Pokud budou tuto metodu mít v repertoáru, určitě ti rádi vyhoví. A pokud ne, lze najít i soukromé fyzioterapeuty, kteří se metodou zabývají v soukromé praxi, ovšem tam je nutno si cvičení zaplatit.

Důsledky cvičení Vojtovy metody

Odměnou za důslednost, trpělivost i výdrž ti mohou při a po cvičení Vojtovy metody být

  • velká úleva od různých bolestí
  • zmírnění pohybových a zdravotních obtíží
  • lepší stav celé páteře
  • mentální svěžest a duševní pohoda spolu s lepším a kvalitnějším spánkem
  • i navýšení soustředění při práci a studiu

A to už stojí za úvahu, nemyslíš?

foto-zdroj: shutterstock.com

31.10.2019 4:00| autor: Pavla Košík Jelínková

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa žen?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněním vaší emailové adresy.

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@femina.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

Nastavení cookie na tomto webu je nastaveno pro "povoleno cookies", aby vám poskytlo nejlepší možné prohlížení stránek. Pokud budete nadále používat tento web bez změny nastavení cookie nebo klepnete na tlačítko "Souhlasím" souhlasíte s podmínkami použití cookie.

Zavřít

TOPlist