Středomořská dieta: Inspirace pro štíhlé tělo i zdravé srdce

Ona to vlastně není dieta. Tradiční kuchyně zemí u břehů Středozemního moře představuje nenásilný a nenucený životní styl, při němž rozhodně netrpíte hlady a vaše tělo si jen píská blahem. Je třeba mu jen přivyknout – nebo se jím aspoň inspirovat.

Čtyři dobrovolníci z řad novinářů se před časem podrobili testu britské televize, aby na vlastních tělech vysledovali, která kuchyně je pro tělo nejlepší. Dobrovolník, který se po několik týdnů živil jen italskou stravou, se mohl pochlubit nejlepšími zdravotními výsledky. V úbytku váhy ho překonala jen kolegyně zkoušející hollywoodský drill v posilovně v kombinaci s Atkinsonovou dietou, její cholesterol a krevní tlak se však po této „kúře“ rapidně zhoršil, a tak nemohla být označena za vítězku.

V čem tedy vězí tajemství zdravé stravy, která nám zformuje postavu a zároveň i ochrání před civilizačními chorobami? Italové, Španělé, Portugalci i Řekové to vědí a vědci to potvrdili. Široké průzkumy ukazují, že středomořská strava chrání organismus před nemocemi srdce, rakovinou, Parkinsonovou chorobou i Alzheimerem. Její pravidla přitom nejsou složitá:

1. Základem je rostlinstvo – zelenina, ovoce, semínka a ořechy tvoří spodní, nejširší část pyramidy a na naši kuchyňskou linku by se měly dostat v čerstvé podobě. Potom je už na vás, zda je začerstva i sníte nebo přidáte pod pokličku.

2. Červené maso se ve středomořském jídelníčku objevuje jen okrajově, možná tak jednou týdně. Zato dvakrát týdně jsou na programu ryby a své místo tu má také drůbež.

3. Při přípravě středomořských pokrmů se pochopitelně neobejdete bez panenského olivového oleje. Přidává se do salátů, bývá ale i základem omáček a rizota.

4. Jestliže už musíte solit, použijte mořskou sůl. Ale jen opravdu málo. Vzpomeňte si na výstup Jana Wericha ve slavné pohádce Byl jednou jeden král: nemáte-li k dispozici sůl, přidejte koření. Čerstvé bylinky také udělají divy.

5. Průmyslově vyrobeným polotovarům se vyhýbejte. Místo smažení kupovaných hranolek ve friťáku si nakrájejte na špalíčky čerstvé brambory a opečte je v troubě na troše olivového oleje i se slupkou. Kdo má rád, přidá utřený česnek…

6. Chcete-li si osladit život, oslaďte si ho hroznovým vínem. Zasytí a dodá energii podobně jako čokoládová tyčinka – zároveň ale také ochrání tělo před volnými radikály.

7. Naučte se pracovat s moukou. Těsto na pizzu si vyrobíte během deseti minut sama z mouky, soli, vlažné vody, kvasnic a lžíce oleje. Z podobného základu (snad jen s přidaným vejcem a vynecháním kvasnic) můžete upéct tyčinky pro návštěvu, jen je potřete žloutkem a posypete sezamovými semínky, kmínem či strouhaným sýrem, podle gusta. Vyrobíte si tak levnější a zdravější variantu krekrů z obchodu, jež jsou nadupané solí víc než slaneček.

13.7.2012 4:00| autor: Libuše Burger

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa žen?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist