Nový směr ve výživě a zdravém životním stylu. Už znáš flexitariánství?

Už jsi někdy slyšela o flexitariánství? Že nemáš nejmenší tušení, o čem je řeč? Pak věz, že o trendu ve způsobu stravování a zdravém životním stylu. My ti tento trend ve výživě představíme, a kdo ví, třeba se ti natolik zalíbí, že mu propadneš, stejně jako tisíce lidí na celém světě.

flexitariantvi-1100x618.jpg Zdroj: Shutterstock.com

Kdo je flexitariánem?

Název napoví. Flexitarián, nebo také part-time vegetarián je ten, kdo je většinovým vegetariánem s občasnou konzumací masa, tzn. je flexibilní a bez masa se většinu času obejde. Principem flexitariánství je ale také dodržování zdravého životního stylu, který přispívá k ochraně životního prostředí.

Není to nic nového, myšlenka konzumovat či nekonzumovat maso jen občas vznikla na Západě už v 90. letech. V roce 2008 vyšla populární publikace „Flexitariánská dieta“, jejíž autorkou je Dawn Jackson Blatner, americká dietoložka, výživová poradkyně a konzultantka basketbalového týmu Chicago Cubs. Možná není náhoda, že tolik populární kniha se objevila v roce 2008, kdy celý svět zachvátila finanční krize. Přeci jen pěkně krvavý hovězí steak něco stojí. Ostatně, maso bylo drahé vždy a v minulosti jeho nedostupnost podporovalo i náboženství, např. velikonoční půst apod.

Proč se krotit v konzumaci masa?

Je pravdou, že existuje velké množství výzkumů dokazujících rizika konzumace tmavého a tučného masa. Hrozí nám díky tomu vysoký cholesterol, nadváha, rakovina trávicího traktu a vážné kardiovaskulární choroby. Červené maso zkrátka přispívá k nárůstu nebezpečných civilizačních chorob, s tím zřejmě nic neuděláme. Dobrá zpráva ale je, že čím více roste v našich končinách obliba vegetariánského stravování, tím postupně mírně klesá výskyt zhoubných nádorů zažívacího traktu a ischemické choroby srdeční. Není to samozřejmě jen a pouze zásluhou zdravého stravování, nicméně změna stravovacích návyků má na tento trend zcela jistě pozitivní vliv.

Flexitáriánství propadli i slavní

Flexitariánství je populární zejména v Americe. Rok po vydání knihy Flexitariánská dieta se do propagace tohoto nového trendu ve výživě pustil i bývalý Beatle Paul McCartney a spolu se svými dcerami Stellou a Mary zahájili kampaň Free Monday, neboli bezmasé pondělky. McCartney byl vegetariánem už předtím několik let. A následovaly další celebrity, např. Richard Gere, Oprah Winfrey, Gwyneth Paltrow nebo Cameron Diaz a najednou se z flexitariánství stal v Americe šílený hit.

Jak jsme na tom my?

Naši němečtí sousedé se stravují vegetariánsky také docela hodně, podle různých výzkumů se bez masa obejde asi 8 % tamější populace, což je spolu se Švýcarskem nejvíce v Evropě. U nás je situace poněkud jiná a na vegany a vegetariány máme pořád trochu tendenci koukat jako na blázny v batikovaných halenkách. To se ale pomalu mění a spotřeba masa pomalu klesá. Mohou za to morální důvody, zdravotní, ale občas je to prostě jen „v módě“. Bohatí a vzdělaní lidé (a nejen oni) dbají na kvalitní stravování. Poprvé v historii tak dochází k situaci, kdy vyšší vrstvy jedí méně masa než chudé.

Krátká odbočka k vegetariánství

Měj na paměti, že vyřazení masa z jídelníčku, znamená riziko absence nenahraditelných aminokyselin, z nichž některé lze získat skutečně jen z potravin živočišného původu. Chybějící živiny – zejména vitaminy a minerály – je nutné doplňovat potravinovými doplňky. Nemůžeme si tedy odpustit malé rýpnutí, vegetariáni by měli projevit tolik deklarovanou zodpovědnost nejen k životnímu prostředí a přírodě, ale především sami k sobě. Není od věci, pokud ses rozhodla z jakéhokoliv důvodu stát se vegetariánkou, občas zajít na kontrolu ke svému obvodnímu lékaři (což už jistě činíš v rámci pravidelných prohlídek) a nechat si udělat krevní testy. A které látky chybí vegetariánům nejvíce? Je to zejména vitamin B (B12 a B2), který získáš skutečně jen z živočišné potravy. Pokud jsi tedy vegetariánem, nebo dokonce veganem, je třeba párkrát do roka nasadit kúru vitaminu B12 a železa. A jak se projevuje nedostatek vitaminu B12? Příznaků je mnoho, od mravenčení v končetinách, po zapomínání, závratě, pocity úzkosti a smutku, případně problémy se zrakem v důsledku poškození očního nervu, nevolnosti a žaludeční potíže.

Kompromis, co se vyplatí

Flexitariánství se tedy zdá být dobrým způsobem a rozumným kompromisem. Mnoho z nás, autorku článku nevyjímaje, si totiž neumí představit, že bychom se navždy stali vegetariány a už nikdy si nepochutnali na lahodném steaku z mladého býčka, grilovaných žebírkách na medu či svatomartinské husičce. Výhod má ale tento výživový směr mnoho. Tělo přijme méně nasyceného tuku a cholesterolu, navíc je takové stravování bezpochyby levnější a mimo to se díky tomu zabije méně zvířat a méně trpí životní prostředí.

A jaká jsou základní pravidla tohoto výživového směru?

  • Základ jídelníčku by měla tvořit zelenina, ovoce a obilniny
  • Maso je konzumováno 2x týdně, přičemž za maso nejsou považovány uzeniny
  • Bílé maso je zdravější než červené
  • Ryba se za maso nepovažuje, jejich konzumace je tedy povolena v neomezeném množství
  • Je bezpodmínečně nutné kontrolovat železo, vitamin B12 a mastné omega-3 kyseliny

Flexitariáni nemají nic proti masu pocházejícího z eko a bio farem, ale vadí jim maso a masné produkty z továrního prostředí, kde zvířata zažívají před porážkou velký stres a jsou ládována antibiotiky. Je pravda, že na Youtube najdeš veliké množství drastických videí a snadno si tak uděláš obrázek o tom, jak vypadá život nebohých čuníků v přeplněných halách bez přístupu denního světla. To se na chuti a kvalitě masa musí nějakým způsobem projevit. Bohužel, bio maso něco stojí. Přijatelným kompromisem pak může být např., že si najdeš dobrého řezníka, kterému důvěřuješ a který ti ochotně povypráví o původu prodávaného masa.

A jak nahradit maso během tzv. bezmasých dnů?

Zkus třeba luštěniny, zeleninu, tofu nebo tempeh. Na trhu je velké množství zajímavých výrobků a když jim dáš šanci, možná budeš překvapená, jaké jsou to lahůdky! A když dostaneš chuť třeba na pečený buřt, víš, jak se na něj budeš o to víc těšit v jednom ze svých masových dní?

Pokud se rozhodneš pro flexitariánství, řiď se zdravým selským rozumem, tím nemůžeš nic zkazit. Každý extrém je škodlivý a proto se dá flexitariánství považovat za rozumnější variantu klasického vegetariánství. Samozřejmě, stoprocentní vegani a vegetariáni budou mít zřejmě jiný názor a zřejmě jen tak nevezmou flexitariány na milost, možná jim budou dokonce pro smích, ale to už je na uvážení každého. Úplně vypustit z jídelníčku maso není pro každého. Proto nám připadá flexitariánské stravování jako rozumný kompromis.

Co si o tom myslíš ty? Vyzkoušíš flexitariánství?

Foto: Shutterstock.cz

15.2.2018 10:00| autor: Alena Haas Kubátová

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa žen?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněním vaší emailové adresy.

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@femina.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

Nastavení cookie na tomto webu je nastaveno pro "povoleno cookies", aby vám poskytlo nejlepší možné prohlížení stránek. Pokud budete nadále používat tento web bez změny nastavení cookie nebo klepnete na tlačítko "Souhlasím" souhlasíte s podmínkami použití cookie.

Zavřít

TOPlist