Nemůžeš spát? Změň jídelníček! Které potraviny ti v tom pomůžou?

Stalo se ti už někdy, že bys večer zalehla do postele a nerušeně usnula? Nebo sebou spíš ještě další půl hodinu házíš a nemůžeš usnout? Pokud platí to druhé, zřejmě je něco špatně. Kvalitní spánek přitom ovlivňuje spousta faktorů. Zásadní vliv má také to, co jíš. Jaké potraviny ti pomohu vyspat se do krásy?

nespavost-1100x618.jpg

Spánek je zásadní jak pro fyzické, tak pro duševní zdraví. Jestli si před spaním ráda dáš skleničku vína a misku slaných brambůrek, tak tvé snění výrazně ztrácí na hodnotě! Jak to, co jíš, ovlivňuje tvůj spánek? Které suroviny raději vynechat a co naopak zařadit do jídelníčku?

Jídlo a spánek. Jak to vlastně je?

Existuje mnoho názorů na to, jak večeře může ovlivnit pobyt v posteli. Jedni vědci říkají, že se jedná o hloupost a placebo efekt, ti druzí tvrdí, že se propojenost mezi jedním a druhým nedá ignorovat. Jeden příklad za všechny? Mléko s medem. Všeobecně se uvádí, že se po tomto nápoji lépe usíná. Je to ale pravda? Možná pomůže, protože tomu člověk věří. Je o tom absolutně přesvědčen, takže se vlastně sám donutí usnout. Na druhou stranu mléko je bohaté na trypofan, tedy hormon, který celkově zklidňuje organismus. Kde je tedy pravda?

Suma sumárum, existuje mnoho potravin, které tuto esenciální aminokyselinu obsahují. Asi nejvíce ho však je ve vejcích. Ty navíc obsahují i další vitaminy. Jsou vlastně takovou „superpotravinou“, jejíž konzumace zvlášť ve druhé polovině dne přijde vhod.  Díky ní se zklidníš a zároveň dodáš tělu další prospěšné látky.

Rozhodně si můžeš dopřát také všechny možné druhy ořechů. Vyzkoušej mandle, kešu nebo arašídy. Dále kvalitní bílkoviny, všeobecně mléčné výrobky nebo třeba banány. Lepší by ale možná bylo uvědomit si, co bys jíst neměla. Konzumace těchto produktů ti může pomoci, nesmíš je však kombinovat s těmi, co budou mít opačný účinek! Na co si dát pozor?

Co ti určitě neprospěje?

Zelenina je zdravá. O tom není pochyb. Je však důležité zvolit tu správnou. Než se odebereš do ložnice, rozhodně vynech brokolici, kapustu, zelí nebo květák. Je v nich spousta vlákniny, což je určitě fajn. Bohužel jenom do chvíle, než se nafoukneš jako balón! A věř, že když se právě tohle stane, tvůj trávicí trakt bude mít hodně práce. Půlku noci se můžeš převalovat a bdít. Raději si dej něco, co tě tolik „nezaplní“. Vyzkoušej cuketu, špenát, okurku, rajče nebo například avokádo. A taky na sůl a alkohol velký pozor!

Pitný režim ano, ale…

Lepší je sklenice vody s plátkem citrónu. Sůl zkus zase vyměnit za bylinky. Rozmarýn, kurkuma či česnek jsou skvělou alternativou! Miluješ kávu? Dobrá, ale taky s ní šetři. Jestliže uleháš do postele například kolem desáté, poslední šálek si dej tak ve tři hodiny odpoledne. To samé platí pro energetické nápoje. Obojí je plné kofeinu, což je v tomto případě nežádoucí! A jak je to s tolik oblíbeným sladkým? Zmrzka, čokoláda a další dezerty jsou tolik lákavé!

Kalorie a cukry, které škodí

Platí, že si je klidně můžeš dát, ale jejich konzumaci přesuň třeba k obědu, nebo si je nech ke kávě v průběhu dne. V pozdějších hodinách už ne. Jestli to bez sladké tečky nevydržíš, dej šanci banánu nebo například sušeným třešním. Uděláš jedině dobře. Lepší a kvalitnější spánek ti přinese fyzickou a psychickou kondici a dokonce podpoří tvůj vzhled. Proto ho nepodceňuj!

Jestliže máš problém s usínáním, neuškodí se zamyslet nad tím, kde je příčina. Samozřejmě to nemusí být složením tvého jídelníčku, ale klidně může. Je třeba přijít na to, co ti vyhovuje a co zase ne. Prvotně zkus vynechat výše zmíněné potraviny a nápoje. Mělo by to pomoci, ostatně stejně jako uklidňující hudba. Mrkni na video a před spaním se zaposlouchej! Měla bys usnout do pěti minut.

A jak to máš ty? Po čem se ti spí naprosto nádherně? Přidej svůj tip!

Foto: Shutterstock.com

10.7.2018 10:00| autor: Lucie Feiková

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa žen?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněním vaší emailové adresy.

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@femina.cz

Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist