Jednoduchý návod, jak udělat z obyčejných potravin superpotraviny

Musí zdravé nutně znamenat drahé? Spousta lidí si to myslí a je pravdou, že ceny takzvaných superpotravin, jako je quinoa, goji či avokádo, nejsou z nejnižších. Naštěstí je ale ještě jedna cesta, která tvou peněženku nezruinuje. Stačí totiž jen využít maxima z každodenních surovin, které máš normálně ve spíži či v lednici.

Britský botanik James Wong se už dlouhá léta zabývá zkoumáním vlastností různých potravin. Tvrdí, že stačí troška chytrosti a z běžné potraviny se dá „vytřískat“ vše, co v ní opravdu je. Některé chemické látky se uvolňují třeba až při vaření nebo jiné úpravě. To vše by se dalo nazvat jakousi kuchyňskou chemií, byť postupy, které Wang radí, nejsou nikterak složité. Takže, jak podle něj dostat z běžně dostupných potravin to nejlepší?

1. Znovu ohřej těstoviny

Těstoviny, jak známo, obsahují až příliš mnoho sacharidů a při dietě to s nimi není radno příliš přehánět. Wong má ale chytrou vychytávku. Uvařené těstoviny zchlaď a pak znovu ohřej. Získáš tím sacharidy, které se tělu budou obtížněji vstřebávat.

2. Zeleninu lámej

V ovoci a zelenině se nacházejí fytonutrienty – látky, které pomáhají předcházet chorobám. Pokud chceš zvýšit jejich množství, doporučuje Wang techniku lámání. Prostě jednotlivé listy salátu nebo například čekanky nalámej a dej je do uzavíratelné dózy na noc do lednice. Díky chemickým reakcím získáš až o 50 % více polyfenolů (druh fytonutrinetů), což dokládá i studie vědců z italské Pisy.

3. Přidej chilli

Říká se, že chilli podporuje trávení. A určitě se jím vyplatí jídlo okořenit. Vědci z Tasmánie přišli na následující fakt: Pokud do pokrmu přidáš trochu chilli omáčky, snížíš hladinu inzulínu v krvi a tělo pak neuloží tolik energie. Takže prima vychytávka na hubnutí.

4. Nedávej rajčata do lednice

Nejenže skladováním v chladu ztrácejí rajčata své aroma, ještě ke všemu přicházejí o lykopeny (význačné antioxidanty, které tělo chrání před chorobami). Rajče po utrhnutí ještě nějakou dobu dozrává, sládne, získává výraznější aroma, sytější barvu – právě to jsou lykopeny. Proto je dobré skladovat je při pokojové teplotě.

5. Vyber si správné jablko

Jablek je bezpočet druhů. Zdravá jsou všechna. Jen některá jablka více a některá méně. Například odrůda red delicious obsahuje dvaapůlkrát více antioxidantů a úplně nejvíce je těchto zdraví prospěšných látek, které bojují proti volným radikálům a posilují imunitu v odrůdě braeburn. Tak na to mysli, až půjdeš do obchodu.

6. Špenát krátce povař

Špenát je nejhodnotnější čerstvý, křupavý. Ale pokud jej chceš co nejzdravější, velmi krátce podus špenátové lístky na pánvi. Hladina vitaminu A se tím ztrojnásobí. Nemluvě o tom, že špenát se podušením scvrkne a ty jej pak zkonzumuješ větší množství, což je v tomto případě žádoucí.

7. Vybírej malé brambory

Také brambory jsou bohaté na fytonutrienty, tedy především ty malé. Zdraví prospěšné látky se ukrývají z 50 % ve slupce. Čím je brambora menší, tím větší je podíl slupky. Pokud jsou brambory nové, vyplatí se je vařit ve slupce.

8. A když už brambory nakrájíš…

Wang doporučuje nakrájet menší brambory na zhruba pět milimetrů tlusté plátky a uložit je do lednice. Mechanické rozbití buněk společně s chladem dokáže zvednout hladinu antioxidantů o více než polovinu za dva dny.

9. Kapustu připrav v mikrovlnce

Kapusta patří mezi super zdravá jídla, ale ještě zdravější je dušená. Hladina polyfenolů a antioxidantů tak stoupne o 40 %.

10. Houby dej na parapet

Houby jsou potenciálním zdrojem vitaminu D, ale jen když člověk ví, jak na to. Takže se vyplatí čerstvé houby, které vyrostly v lese, kde není světlo, dát na slunce. Houby vystavené UV paprskům začnou produkovat velké množství vitaminu, aby se uchránily před poškozením slunečním zářením.

Tak co říkáš? Věříš tomu? A co ty a superpotraviny? Napiš nám svůj názor do diskuze. A mrkni také do galerie, kde najdeš naprosto úžasná kouzla ze zdravých potravin. Jen by nám to bylo lít sníst. Tobě?

Foto: Profimedia.cz, facebook.com, pinterest.com

6.6.2018 6:00| autor: Marta Dostoupilová

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa žen?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněním vaší emailové adresy.

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@femina.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

Nastavení cookie na tomto webu je nastaveno pro "povoleno cookies", aby vám poskytlo nejlepší možné prohlížení stránek. Pokud budete nadále používat tento web bez změny nastavení cookie nebo klepnete na tlačítko "Souhlasím" souhlasíte s podmínkami použití cookie.

Zavřít

TOPlist