Trápí tě migréna? Poradíme ti, jak s ní bojovat!

Také se občas potýkáš s takovými bolestmi hlavy, které bys nepřála ani svému největšímu nepříteli? Pak jsi měla už tu čest s migrénou, která dokáže opravdu hodně potrápit. Co ji spouští a jak se účinně bránit? To ti prozradíme právě teď.

migrena-1100x618.jpg

Vědci dnes rozlišují více než 250 druhů bolestí hlavy. Někdo může pociťovat velmi silnou tepající bolest hlavy, která mnohdy přichází náhle, citlivost na hluk, zvracení, citlivost na světlo a další příznaky, které člověka úplně vyřadí z normálního života. Zdají se ti tyto příznaky povědomé? Dovedeš si živě vybavit poslední den, který jsi takto protrpěla? Pokud sis právě odpověděla „ano“, tak zřejmě i ty trpíš migrénou.

Jak migréna vzniká

Když chceš s něčím bojovat, je dobré zjistit si nejdříve příčinu daného problému. Obecně můžeme říci, že některé faktory mohou vyvolávat bolesti hlavy více než jiné, nicméně nezapomeň na to, že každý člověk je jiný a na každého působí něco trochu jiného.

Mezi základní spouštěče mohou patřit některé druhy jídel a nápojů, zejména pak čokoláda, sýry, alkohol, citrusové plody nebo kofein. Citlivějším jedincům může vadit i dlouhodobější pobyt na silném světle nebo v prostoru, kde musí čelit nějakému výraznému zápachu. Samozřejmě nemůžeme opomenout ani vliv antikoncepce či kouření.

Migréna je ale velmi specifická a tak ani přes výše jmenované spouštěče není nikdy stoprocentně jisté, co daný záchvat vyvolalo. Přestože stále probíhají nejrůznější výzkumy, migréna a její příčiny zůstávají jakýmsi tajemstvím. A tak si alespoň můžeme zmínit pár rad, které ti v boji s migrénovým záchvatem alespoň trochu pomohou.

Jak bojovat s migrénou

Klid, ticho a tma

Jestli už máš s migrénou nějaké zkušenosti, tak jistě předem vycítíš, že se její záchvat blíží. Náhlá začínající pulsující bolest o sobě dává vědět nečekaně a může tě zastihnout opravdu kdekoli. Jestli máš možnost, zalez si do postele, je to v danou chvíli to nejlepší možné řešení. Dobré je zatáhnout závěsy, žaluzie, zkrátka udělat vše pro to, aby v místnosti byla co největší tma. Vzhledem k tomu, že migrénu mohou zhoršovat různé pachy, tak v tu chvíli určitě nepoužívej žádné esenciální oleje, či vonné vosky. Pokud nebydlíš zrovna u rušné ulice, otevři okno, aby do místnosti proudil čerstvý vzduch.

Vyzkoušej obklady

Ať už vyzkoušíš studené nebo teplé obklady, mohou ti být při migréně hodně nápomocné. Důležité je alespoň trochu rozpoznat z čeho migréna mohla vzniknout. Jestliže se nacházíš v dlouhodobém stresu a velké psychické zátěži, pak je možné, že právě tato situace migrénu vyvolala. V tom případě vyzkoušej teplý obklad, který by měl uvolnit ztuhlé svaly a napomoci tak ke zmírnění bolesti.

Naopak pokud si myslíš, že bolest mohla vzniknout z nějakého jídla, vyzkoušej studený obklad. Takový obklad působí na cévy a snižuje tlak v hlavě. Existují sice různé gely, které můžeš dát do lednice, nebo je nahřát v mikrovlnce, ale stejnou službu ti udělá i mokrý ručník, který nahřeješ, případně namočíš ve studené vodě.

Nezapomeň na pravidelnou a vyváženou stravu

O správném stravování už toho bylo řečeno mnoho, jestliže ale trpíš na migrény, pak tyto rady pro tebe platí dvojnásob. Právě důraz na zásady správného stravování hrají v prevenci migrény dost zásadní roli. Lékaři pak doporučují především jídla, jenž nejsou silně okořeněná. Takže pokud miluješ pálivou chuť chilli papriček, měla by ses jich vzdát, nebo jejich konzumaci alespoň částečně omezit. Doporučovány jsou spíše lehčí druhy příloh, jako brambory či rýže. Celkově by jídla měla být připravena z lehčích potravin, maso je dobré volit především kuřecí nebo krůtí. A zapomenout nesmíme ani na dodržování již tolikrát zmiňovaného pitného režimu. Mysli na to, že bys měla za den vypít dva až tři litry tekutin – a pozor, káva se nepočítá!

Také tě trápí migréna? Máš nějaké osvědčené fígle, které fungují? Neváhej a poděl se o své zkušenosti v naší diskuzi.

Foto: Shutterstock.com

26.7.2018 4:00| autor: Zuzana Černochová

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa žen?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněním vaší emailové adresy.

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@femina.cz

Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist