Stala ses vegankou? Super! Ale na tohle by sis měla dát pozor

Z veganství se stal téměř módní trend. Kdekdo odmítá jíst nejen maso, ale všechny produkty ze zvířat, tedy i mléko, sýry a vejce. Rozhodla ses být vegankou? Fajn, ale na tyhle věci by sis měla dát pozor.

Být jen na rostlinné stravě může být zdravé, ale musíš si dát pozor, aby ti nechyběly živiny, které bys jinak získala z masa. Není ale tak těžké je nahradit jiným způsobem. Přinášíme ti stručný manuál, se kterým můžeš být vegankou bez obav.

Doplňuj pravidelně vitamín B12

Nejvíce diskutovaný v rámci veganství je nedostatek vitamínu B12. Jeho nedostatečné množství v těle pořádně zamává s tvým zdravím. Mohou se objevit potíže s chudokrevností, únavou a celkovým oslabením těla. Je sice pravda, že tento vitamín je právě v mase a v živočišných výrobcích, ale pokud jsi přešla na rostlinnou stravu, nemusíš se bát, vyskytuje se také v kvasnicích či v mořských řasách. Zařaď je tedy do svého jídelníčku.

Snadnou pomocí, jak tento deficit dohnat, je polykat potravinové doplňky. Kup si v lékárně vitamín B12 v tabletkách a máš po starosti. Rozhodně ale nepodceňuj nedostatek vitamínu B12. Mnoho veganů sice uvádí, že se cítí dobře a vitamín nijak nedoplňuje, ale vše je jen otázka času. Jejich tělo má ještě nějaké zásoby z dob, kdy jedli všechno, ale jakmile jim rezervy dojdou, začnou se cítit unavení, mít deprese, být slabí a nakonec to odnese jejich zdraví.

Pohlídej si dostatek železa

Nedostatek železa se projeví docela rychle, a to únavou a bledostí. Nemusíš ale hned běžet do restaurace a objednat si hovězí steak. Železo je hojně zastoupeno i v rostlinné stravě, najdeš ho například ve fazolích, špenátu nebo pórku. Obsahuje ho také sója a ořechy. Přísun železa si určitě pohlídej v době, kdy menstruuješ nebo jsi těhotná. Jinak budeš trpět závratěmi, bušením na hrudi a únavou.

Vápník najdeš v máku

Taky máš ještě v živé paměti, jak nás v dětství strašili, že pokud nebudeme pít mléko, ztratí naše kosti sílu a budou se snadno lámat? Jenže tak to úplně není. Podle některých odborníků není tak úplně pravda, že mléko má na kosti tak zásadní vliv. Čímdál častěji se navíc objevují hlasy, které tvrdí, že mléko by se mělo pít jen v kojeneckém věku a že v dospělosti má na tělo spíše negativní než pozitivní vliv. Každopádně potřebný vápník můžeš získat i z listové zeleniny, tofu či máku. Mák je obecně zdravá pochutina. Pomáhá v boji s civilizačními chorobami, zklidňuje a snižuje tlak.

Hladovění je špatné 

Pokud ses rozhodla vyřadit ze svého jídelníčku maso a mléčné výrobky, určitě se někdy stalo, že jsi prostě neměla co jíst. Doma si sice můžeš uvařit, co chceš, ale pokud se celý den pohybuješ mimo domov, tak to bývá občas problém. Ve větších městech narazíš na veganské restaurace, ale v některých malých obcích si v hospodě můžeš vybrat akorát z menu složeného z vepřového řízku, guláše nebo smaženého sýra. Chyba ale je celý den hladovět a pak si večer dopřát několik porcí veganské stravy. Prostě na tohle musíš být připravená. Jestli víš, že se přes den budeš pohybovat v místech, kde se vegansky nevaří, zabal si s sebou svačinu nebo pro všechny případy nos v kabelce veganskou tyčinku. Bez jídla velmi rychle ztratíš energii nejen na práci, ale i na běžné denní činnosti.

Veganství je tvoje volba, nenuť do toho ostatní

Ať ses stala veganskou ze zdravotních či etických důvodů, jedno nikdy nedělej, nenuť ostatní, aby se také vzdali živočišné stravy. Je nám jasné, že jsi o svém postoji přesvědčená a možná ti přijde barbarské, že v dnešní době lidé pojídají zvířata, ale vzpomeň si na dobu, kdy i ty sis pochutnávala na maminčině svíčkové a smaženém řízku. Dávej si pozor, aby se z tebe nestala otravná aktivistka, co lidem kouká do talíře a komentuje jeho složení. Je prostě tvoje věc, že ses rozhodla nejíst maso, máš na to právo, stejně jako ti, co maso jedí.  Znáš přeci ten vtip o tom, jak poznáš vegana? Nijak, on ti to poví sám. Zkrátka nemusíš všem podsouvat, že jsi veganka.

Jsi také vegankou nebo jíš všechno včetně masa a mléčných výrobků? A myslíš si, že bezmasá strava může být zdraví nebezpečná nebo naopak? Napiš nám do diskuze, jaké máš zkušenosti s veganstvím. My v redakci se přiznáme, že maso i mléčné výrobky prostě milujeme. I když dobroty v naší fotogalerii by nám asi bylo líto sníst, co tobě?

Foto: shutterstock.com, instagram.com, pinterest.com

24.3.2017 6:00| autor: Alžběta Bublanová

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa žen?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněním vaší emailové adresy.

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@femina.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

Nastavení cookie na tomto webu je nastaveno pro "povoleno cookies", aby vám poskytlo nejlepší možné prohlížení stránek. Pokud budete nadále používat tento web bez změny nastavení cookie nebo klepnete na tlačítko "Souhlasím" souhlasíte s podmínkami použití cookie.

Zavřít

TOPlist