Jak se zbavit nadváhy? Chce to pevnou vůli a odpočinek od diet

Po Vánocích se nevejdeš do oblíbených šatů a léto se vlastně také už blíží a tak začínáš panikařit a chceš honem rychle zhubnout. Jak ale hubnout, aby se ti to konečně povedlo? Tady máš několik rad, díky kterým budeš se svým tělem spokojená. Ale jedno je jisté, nebude to zadarmo, ani přes noc. Ale o to víc tě úspěch bude těšit.

jak-zhubnout-1-1100x618.jpg Zdroj: www.shutterstock.com

Důvodů, proč zrovna ty bojuješ s nadváhou může být celá řada, a to včetně dlouhodobých onemocnění nebo třeba potravinových alergií. Pokud už nadváhou či obezitou trpíš, rozhodně bys s tím měla něco dělat, určitě už víš, že mohou být původci mnoha zdravotních problémů, od kardiovaskulárních onemocnění přes ortopedická až třeba po psychosociální. Proto úplně nejlepší prevencí je mít svou váhu a stravovací režim pod kontrolou. Ale jak na to? Není to přitom vůbec složité, stačí dodržovat těchto pět základních pravidel.

Méně jez, více se hýbej 

Začátky bývají obtížné a výjimkou rozhodně není ani hubnutí. „Je potřeba si jednoho dne říci, že je načase změnit svůj životní styl. Je to o odhodlání vstoupit do jiného světa, vykročit z komfortní zóny, upravit svůj režim a uvědomit si, že dosavadní styl života a stravování nebyl správný,“ radí profesor MUDr. Vladimír Teplan, DrSc., odborný garant výživového programu Cambridge Weight Plan. Nadváhu nebo obezitu totiž způsobuje především dlouhodobý vyšší příjem energie, než je její výdej. Pro hubnutí by se poměr příjmu a výdeje energie měl zcela obrátit, je tedy nutné ubrat na jídle a přidat na výkonu.

Nenech se odradit první krizí

Nejdůležitější je ale vytrvat. Pokud se podaří dietní plán poctivě dodržovat první tři krizové týdny v kuse, lze jej poté snáze přijmout již jako běžnou součást tvého života. Po třech týdnech se totiž projeví první výsledky, které tě parádně nakopnou a dodají ti nepostradatelnou motivaci, s níž ti hubnutí půjde o poznání lépe. Skvělou motivací je také hubnutí v rodině nebo v úzkém kruhu přátel. Nejenže před sebou nemáš tolik ostychu jako před cizími lidmi, ale navíc se vzájemně motivujete, protože jste si neustále na očích.

Nestresuj se

I když se to zdá jako hloupost, při hubnutí je dost zásadní vyhýbat se stresu a udržovat si pozitivní myšlení, například i díky podpoře přátel, rodiny a partnera či partnerky. Stres a nervozita působí při snaze zhubnout kontraproduktivně, neboť je častým zvykem tyto pocity zahánět jídlem. Takže když jsi ve stresu, mnohem snadněji podlehneš pokušení a dopřeješ si nějaký ten dortík nebo čokoládu na nervy. To má však za následek také hormonální nerovnováhu.

Odpočiň si od diety

Ale jen na chvíli! Neustále se opakující lehké pokrmy už nemůžeš ani vidět a máš pocit, že s dietou musíš přestat. Krátká pauza určitě neuškodí, umění je ale během ní nepřibrat. Zkus změnit svou pohybovou aktivitu nebo obměnit jídelníček věcmi, které ti chutnají, ale nemají tak vysokou energetickou hodnotu. Může to být ovoce, to však ideálně v dopoledních hodinách pro svůj vyšší obsah fruktózy, ale také zelenina nebo třeba houby. „Zkuste občas vybočit ze stereotypu a vyzkoušejte jídla, která jste nikdy neochutnali. Pokud hledáte inspiraci, zajděte si třeba do vegetariánské restaurace,“ radí výživový poradce Ing. Lukáš Vrána.

Nenech se odradit

Hubni tak, aby ses líbila svému okolí, partnerovi, ale především sama sobě. Při hubnutí se nenech odradit vlastními negativními myšlenkami nebo názory okolí. Klíč k vysněné postavě a lepšímu zdraví je jednoduchý – vytrvalost, cílevědomost a silná vůle. Může to dokázat každý, kdo se postaví výzvě čelem. Tedy i ty! Není to zadarmo, ale ten pocit, když to dokážeš, za to rozhodně stojí. Tak co říkáš, jdeš do toho?

Foto: Shutterstock.com

16.1.2019 6:00| autor: Redakce z dostupných zdrojů

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa žen?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněním vaší emailové adresy.

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@femina.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

Nastavení cookie na tomto webu je nastaveno pro "povoleno cookies", aby vám poskytlo nejlepší možné prohlížení stránek. Pokud budete nadále používat tento web bez změny nastavení cookie nebo klepnete na tlačítko "Souhlasím" souhlasíte s podmínkami použití cookie.

Zavřít

TOPlist