OVOCNÉ HUBNUTÍ Pět porcí denně a pozor na zdravé mlsání!

Jednostranná konzumace ovoce a zeleniny může vést ke zvýšení energetické hodnoty stravy. Může, ale nemusí! I v sortimentu ovoce a zeleniny lze totiž najít různé nutriční hodnoty, od velmi nízkých až po hodně vysoké. A tak je celkem běžné, že se konzumace většího množství ovoce považuje naopak za redukční. Na druhé straně se ovšem tradují jisté polopravdy, které nemohou vést k očekáváným výsledkům. Například představa o zeštíhlujícím efektu extraktu z ananasu…

I když je objektivně vhodné zařadit ananas samotný (pro obsah vlákniny) do redukčního režimu, jeho větší dávky způsobují podráždění žaludku (vzhledem k obsahu kyselin). Položku ovoce ani zeleniny bychom zkrátka neměli vytrhovat z kontextu – místo toho bychom se měli zaměřit na jejich správné dávkování a zařazení do našeho celkového stravovacího režimu.

Pokud jde o energetickou hodnotu, měli bychom si také uvědomit, že se výrazně liší v případě čerstvého, sušeného nebo dokonce sušeného ovoce s polevou, které se často konzumuje jako zdravé mlsání. Například v 50 g čerstvého banánu je 11 g sacharidů a 46 kcal, zatímco ve stejném množství sušeného banánu je 44 g sacharidů a 173 kcal. U ananasu je to 7 g sacharidů a 28 kcal oproti 32 g sacharidů a 135 kcal a např. u hrušky 6 g sacharidů a 28 kcal oproti 35 g sacharidů a 131 kcal.

Pět porcí denně

Zdravý dospělý člověk by měl denně sníst aspoň pět porcí ovoce a zeleniny. Jednou porcí se přitom rozumí jeden čajový šálek s obsahem 80 až 100 g (například šálek zeleninového salátu nebo ovocné šťávy, menší jablko či pomeranč, jedna mrkev). Denně bychom tedy měli zkonzumovat nejméně 400 g ovoce a zeleniny. Často se setkáváme s názorem, že takové množství nejsme schopni jíst. Ano, vzhledem k tradici české kuchyně se to zdá být nemožné. Poučme se ale z dovolených na jihu a hledejme tam kromě odpočinku, moře a sluníčka i zdravější výživu. Uvidíme, že to jde! Jako součást vyrovnaného jídelníčku (obsahujícího dostatečný přísun sacharidů, bílkovin a nenasycených tuků) jednoduše pokryjeme doporučovaných pět porcí ovoce a zeleniny např. sklenkou 100% ovocné šťávy k snídani ve formě celozrnného chleba s rostlinnou pomazánkou a rajčetem, miskou zeleninového salátu před oběděm, zeleninovou přílohou k hlavnímu chodu a jablkem k odpolední svačině. To je pět porcí, ke kterým můžeme u večeře přidat ještě jednu – zeleninový salát.

Redakčně upraveno dle materiálu
Prof. Ing. Rudolfa Poledne, CSc. a Tamary Starnovské.

27.7.2006 12:00
štítky: ovocezelenina

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa žen?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist