Nezbytnost vlákniny

Vlákninou bojujte proti civilizačním onemocněním

Směs složených cukrů je nazývána vlákninou a dělí se na rozpustnou a nerozpustnou. Mezi prvně jmenovanou patří bobtnaté látky, jež jsou zdrojem energie pro bakterie ve střevě. Tato měkká vláknina snižuje vstřebávání cukrů, tuků, žlučových kyselin a váže vodu. To je důležité pro správnou funkci střev.

Nerozpustná, hrubá vláknina zvětšuje objem střev, podporuje jejich pohyb, čímž působí proti zácpě. V žaludku navíc vyvolává pocit sytosti – proto je důležitou složkou v době, kdy se snažíte snížit váhu. Je nutné ovšem v této době zvýšit příjem tekutin, vitaminů a minerálních látek.

Nedostatek vlákniny je spjat s rozvojem civilizačních chorob ve vyspělých zemích. Je to dáno vymíláním mouky, oddělováním slupek zrn a výrobou bílé mouky. Tmavý chléb totiž obsahuje sedmkrát více vlákniny než bílý. Zdrojem hrubé vlákniny jsou brukvoviny, kořenová zelenina, řepa, chřest, fazolové lusky, plevy či otruby.

Pektiny pak nejdete v jablkách, hruškách, broskvích, meruňkách, citrusech a v rybízu. Lignin objevíte např. v ananasu či listové zelenině. A inulin se skrývá v česneku, cibuli a čekance.

Zdroj: Marie Finsterlová, Péče o pleť a vlasy, vydavatelství Grada

20.2.2007 12:05| autor: Zuzka
štítky: vláknina

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa žen?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist