Hubnutí podle druhu povolání. Jaký bys měla mít jídelníček?

Také se stále snažíš zhubnout, ale nedaří se ti? Vyzkoušela jsi snad všechny možné i nemožné diety, ale ta zatracená kila ne a ne jít dolů? Možná bys měla vzít v úvahu i svou práci. Máme pro tebe jídelníčky přesně podle druhu zaměstnání.

A proč zrovna podle druhu povolání? Protože každá práce vyžaduje úplně jinou fyzickou námahu, a nejen ji, psychika hraje při hubnutí také velmi důležitou roli. Takže, jaké že je tvé povolání a jak bys měla jíst?

Když pracuješ v kanceláři 

Práce v kanceláři, ač se může zdát jakkoliv jednoduchá, je pro hubnutí velmi náročná. Pohyb u ní není veškerý žádný, o co méně je pohybu, o to více jsi ve stresu a stres, jak známo, není zrovna přítelem štíhlého těla. Navíc sedavé zaměstnání nepřeje ani správnému držení těla a svaly mají tendenci ochabovat.

Ale na druhou stranu, pokud pracuješ v kanceláři, máš nesmírnou výhodu zázemí v podobě kuchyňky a ledničky. Takže ti vlastně nic nebrání v tom, aby sis připravila jídlo na celý den a pak si jej jen v pravidelných intervalech servírovala. Abys v návalu práce nezapomínala, nastav si klidně upozornění, nebo popros kolegyni, ať tě od stolu jednoduše vytáhne. Výhodou je, že si jídlo připravíš vždy den předem a máš pak přehled, co přesně jíš. Pokud využíváš služeb kantýny nebo jídelny, pak k obědu vol raději lehká jídla v podobě ryb, salátů, nebo rýže. Zapomeň na knedlo, zelo, vepřo nebo hamburger s hranolkami. Okamžitě po obědě budeš unavená, prudce poklesne tvá výkonnost, ale kila budou šplhat strmě vzhůru.

V kanceláři platí, že energii musíš doplňovat průběžně. Ideální je pro tebe tedy jídelníček rozdělit do pěti menších porcí denně. Potřebuješ-li nabrat energii, namísto čokolády zkus kávu nebo zelený čaj. Můžeš také vyzkoušet ovocné smoothie, které ti dodá energii na další hodiny úmorné práce.

Když pracuješ manuálně

Pokud máš fyzickou práci, máš nespornou výhodu v tom, že během dne vydáš mnohem více energie. Možná jsi však netušila, že právě tohle může být kamenem úrazu tvého hubnutí. Měla bys totiž kontrolovat, aby příjem energie odpovídal také výdeji. Pokud budeš jíst málo, budeš velmi brzy unavená a je jasné, že ani hubnout nebudeš, protože tělo si bude všechno, co sníš, ukládat na horší časy. Jídlo si nemusíš rozkládat do pěti porcí, ale když jíš, měla bys do těla dostat opravdu dostatečné množství potřebných živin.

Zapomeň tedy na prázdné kalorie v podobě fastfoodů. Dopřej si třeba celozrnné těstoviny s tuňákem a zeleninou, nebo přírodní plátky kuřecího masa na zelenině s vařenými bramborami. Nezapomínej také na dostatečný pitný režim.

Když pracuješ ve vedoucí pozici

Manažerky, realitní makléřky, ředitelky firem, ale i podnikatelky mají jedno společné. Jejich práce je plná stresu, a to se odráží na jejich zdraví i postavě. Pokud máš takovou práci, pak nám určitě dáš za pravdu, že na snídani moc času nebývá, a když je, tak si vystačíš s hrnkem kafe a cigaretou. Oběd si dopřeješ na jednání opulentní, ale vzhledem k tomu, že při něm řešíš hromadu telefonů a novou zakázku, nemáš nejmenší tušení, co jsi pozřela. A večer sníš, na co přijdeš. Na nějaký sport můžeš rovnou zapomenout, protože musíš ještě vyřídit hromadu mailů, na které pro samé jednání nebyl čas.

Je jasné, že tenhle způsob stravování nebude moc velký kámoš s tvou váhou. Takže si řekni dost a začni jíst pravidelně. Ano, asi to nebude pětkrát denně jako tvé podřízené v kanceláři, ale třikrát to zvládneš. K snídani si dopřej ovesné vločky s ovocem, které tě nasytí a energie z nich ti vydrží až do oběda. K obědu si dej klidně steak, ale hranolky vyměň za grilovanou zeleninu. K večeři si dopřej zeleninový salát, nebo rybu. Pokud tě přepadne hlad v průběhu dne, měj u sebe připravené jogurtové nápoje. Můžeš je vzít do ruky a vypít cestou na další schůzku. Vybírej ale raději ty bílé.

Když pracuješ na směny

Hubnout ve směnném režimu dokáže být taky pěkný oříšek. Ale nezoufej, je jedno jestli pracuješ jako zdravotní sestra, lékařka, policistka nebo noční vrátná, i pro tebe máme řešení. Tkví především v pravidelnosti. Pokud vstáváš na ranní směnu, startuj den sklenicí vody s citronem na lačný žaludek. K snídani si dopřej vločky, celozrnné pečivo, vejce, zeleninu… a pak jez po celý den vždy v tříhodinových intervalech. Pokud tě přepadne hlad, dej si jídlo klidně po 2,5 hodinách, ale tři nepřekračuj.

Máš-li před sebou noční, po celý den jez pravidelně a od půlnoci pak dodržuj stále intervaly, jen do jídelníčku zařaď více bílkovin (maso, výrobky z mléka, luštěniny, ovoce a zeleninu).  Neděs se, i v noci tvé tělo potřebuje energii, když musíš pracovat. A nezapomínej ani na dostatečný přísun tekutin.

Foto: shutterstock.com

19.4.2017 6:00| autor: Petra Martišková

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa žen?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist