Hubnutí: Jak odolat sladkostem

Novoroční předsevzetí shodit špíčky jste nastartovala se vším nadšením, servírujete si dušené libové maso se saláty a snídáte celozrnné pečivo, kila by se shazovala téměř sama… kdyby nebylo té proklaté chuti na sladké! Jen kostičku čokolády – a hups, už ji slupnete celou.

Řada žen se nedokáže bez sladkostí obejít. Proč vlastně? Sladká chuť je příjemná, může být až návyková a zahání stres. Nestíháte v práci, žaludek je stažený nervozitou, cítíte se vyčerpaná, tak si zkrátka dopřejete čokoládovou tyčinku a hned se cítíte lépe. Ovšem o nějakou tu stovku kalorií těžší. Spousta z nás má podvědomě zafixované spojení sladkého s úlevou už z dětství, kdy nám byly podávány pamlsky za odměnu. Jde ale o iluzi – sladkosti zvednou náladu jen na chvíli, poté následuje ještě větší propad a pocit hladu. Je to dáno tím, že na nadměrnou dodávku cukru do organismu reaguje inzulin, který hladinu cukru v krvi sníží ještě na nižší úroveň, než byla původně. A neodolatelná chuť na sladké je zpátky…

Překonáte-li se, a sladkosti ze svého jídelníčku při dietním režimu zcela vyloučíte, nemusíte se bát, že by tělo trpělo nedostatkem cukru. „Při hypoglykemii je v popředí únava, žízeň, mdloby a někdy až komatózní stav. Chuť na tatranku to obvykle opravdu není,“ říká psycholožka Zdeňka Sládečková. Pravidelná vyvážená strava je naopak proti sklíčeným náladám a únavě významnou prevencí. Důležité je, jíst alespoň pětkrát denně, aby organismus netrpěl deficitem energie a nevyžadoval náhlou záchranu v podobě kalorické bomby. V jídelníčku by se měly objevit potraviny bohaté na bílkoviny a vlákninu.

Po čem sáhnout místo sladkého:

Čerstvé ovoce – nejzdravější volba. Mísu s ovocem si doma postavte tak, abyste ji měla odevšud na očích a každodenně ji doplňujte. Ovocnou svačinu si berte i do práce a přijde-li vám na oběd návštěva, nač péct štrůdl? Jako dezert připravte exotický ovocný salát.

Sušené ovoce – obsahuje více cukru, a nemělo by se to s ním proto přehánět, ale rozhodně našemu tělu poslouží víc než sladkosti. Například v sušených meruňkách najdeme spoustu železa, draslíku, hořčíku a vitamínu C. Sušené švestky zase usnadňují trávení díky vysokému podílu vlákniny.

Bílý jogurt – lahodnou chuť mu dodáte lžičkou medu nebo rozmačkaným ovocem – vhodné je pro tento účel zvolit ovoce sladší, třeba banán, mango nebo zralou broskev. Ve srovnání s chemickými přeslazenými ovocnými jogurty z obchodů je to skutečná lahůdka.

Celozrnné sušenky – projděte obchod se zdravou výživou a řiďte se složením uvedeným na obalu. Pro boj s chutěmi si vyberte sušenky vyrobené z kvalitních surovin a s nízkou energetickou hodnotou.

Müsli – mnozí výrobci müsli své směsi přislazují, čtěte proto vždy pozorně složení. Nejlépe uděláte, když si koupíte pytlík obyčejných ovesných vloček a namixujete si müsli se sušeným ovocem a oříšky podle vlastní chuti.

4.1.2011 10:00| autor: Adéla Seidlová

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa žen?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist