Dobře se vyspat je kumšt. Co dělat, když počítání oveček nezabírá?

I když jdeš do postele ještě před půlnocí, stejně zabereš až kolem druhé či třetí ráno? Zdravý a klidný spánek je v poslední době přepych. Stres a přemíra technologií jsou příčinou toho, že se nám usíná špatně. Jenže ráno musíš fungovat a to po bezesné noci jde těžko. Máme pro tebe deset zaručených tipů, jak spokojeně prospat celou noc. A počítání oveček to fakt není.

1. Snaž se spánek pochopit

Spánek je složitá věc a během něj se odehrává spousta činností v našem těle. Vytváří se třeba hormon melatonin, který vzniká pouze v noci a to nejvíce mezi desátou hodinou večerní a třetí ranní. V tu dobu bys tedy měla být v posteli. V létě se melatonin tvoří rychleji, proto si můžeš dovolit mírně ponocovat. Zkus se prostě držet biologického rytmu tvého těla, který ti dává jasné signály o tom, co potřebuješ.  Nemá cenu se nutit do postele v létě v devět večer, kdy je ještě světlo, a zase chyba je se v zimních měsících přepínat dlouho do noci. Pokud budeš žít v souladu s tím, co tvé tělo potřebuje, bude se ti lépe spát.

2. Mobil, tablet, televize v ložnici nemají co dělat

Než si půjdeš lehnout a budeš se marně pokoušet usnout, podívej se, do jaké místnosti jdeš. Jasně, že do ložnice, ale co tam tedy dělá notebook, televize a mobil? Pryč s těmito věcmi a uvidíš, že usneš jako mimino. Všechny technologické vynálezy ruší tvůj spánek. Také by mělo platit pravidlo, že v ložnici se pouze spí a miluje, ale jinak nic jiného. Na televizi se jdi koukat do obýváku a pracovní hovory už vůbec do ložnice nepatří.

3. Kniha před spaním tě zklidní, počítač rozruší

A když už jsme u těch mobilů a počítačů, tak s nimi by ses měla před spaním trochu krotit. Podle nedávné americké studie si dlouhodobým koukáním do displeje narušujeme spánkové vzorce a tak není divu, že když strávíš několik hodin zíráním na mobil nebo notebook, nejde ti usnout. Zkus si před spaním raději přečíst knihu. Říkáš si, že je to trochu staromódní? Kdepak. Čtení je dnes zase v módě, zvyšuje inteligenci a představivost a hlavně navozuje klidný spánek.

4. Rituály pomáhají

Vybuduj si před spaním rituály. Je jedno, jestli vypiješ sklenici mléka, nebo si na chvíli zamedituješ, ale dělej to tak každý den. A zkus chodit do postele ve stejný čas a ve stejnou dobu i vstávej. Pokud budeš dodržovat stejné zásady, spánek se brzy upraví sám. Takže zapomeň na usínání u televize v džínách a pěkně se převleč do bavlněného pyžama, naklepej si polštář, přečti si pár stran knih a zhasni lampičku. Uvidíš, jak ti rituály pomohou lépe usínat.

5. Ložnice podle Feng Shui

Stále nevíš, kde je zakopaný pes? Chodíš spát pravidelně, popíjíš večer heřmánkový čaj a nikotin a kofein si odpíráš? Možná je chyba v interiéru tvé ložnice. Vyzkoušej taoistickou filozofii Feng Shui, tedy učení o bytí v prostoru, který by měl být v místnosti, kde se spí, co nejvíce odlehčený. Nejdříve začni u své postele. Ta by měla být u zdi, nikoli u okna.  A pak se vrhni na nábytek. Pořiď si raději světlý a platí tady pravidlo, že čím méně tím lépe. Šetři také se zrcadly, které odráží špatné vlny. A zbav se všech možných cetek a lapačů prachu. Ložnice musí dýchat, jen tak budeš mít klidný spánek. Mrkni do galerie a načerpej inspiraci, jak by mohla tvá ložnice vypadat:

6. Sport ano, ale žádné dlouhé kilometry před spaním

Je už dávno dokázáno, že sportem se kvalita spánku lepší. Vyber si sport, který ti sedne a pravidelně ho cvič. Nemusíš se bránit ani večernímu pohybu, ale tady opatrně. Raději zvol pomalou procházku než náročný běh a posilovnu si nechej na ráno. Večer si zacvič spíše pilates, které příjemně uvolní svaly. Cvičení ve fitness ti nastartuje metabolismus, zvýší srdeční aktivitu a prokrví svaly. Jako start do nového dne je to ideální, ale rozhodně ne na usínání.

7. Víno s mírou

Taky neusneš, pokud do sebe nenaklopíš pár dvojek vína? Tahle metoda je ale krátkozraká. Na kvalitě spánku alkohol rozhodně nepřidá. Možná se ti podaří okamžitě usnout, ale o kvalitě spánku nemůže být řeč.  Alkohol totiž narušuje REM stádium spánku, které je klíčové pro naši regeneraci. Pokud jsi to přehnala s alkoholem, tvé tělo v noci bojuje s jeho odbouráním a ráno se rozhodně nebudeš cítit fit. Takže víno si dopřej jen v menší míře.

8. Uprav jídelníček i přes den 

Kvalitu spánku ovlivňuje také to, co jíme. Určitě víš, že není dobré na noc vyluxovat ledničku, ale důležité je také to, co jíš během dne. Nejde jen o to vyvarovat se tučným a příliš sladkým pokrmům několik hodin před usnutím, ale upravit jídelníček celkově. Zkus tedy omezit sladké i během dne a dopřát si více ovoce a zeleniny. Pokud si budeš vařit jídla s vysokým obsahem železa, celkově se zklidníš a bude se ti pak i lépe usínat. Proto nezapomínej si občas uvařit brokolici, hovězí nebo krůtí maso či plody moře.  A vyhýbej se také drastickým dietám, protože podle posledních výzkumů lidé, kteří drželi přísný půst, měli v noci jen velmi krátkou fázi REM spánku.

9. Nenuť se do spánku

Věř, že psychika dělá hodně. Takže pokud nemůžeš spát, rozhodně se tím netrap a nemysli na to, jak budeš druhý den nevyspalá, a čeká tě důležitá pracovní schůzka. Když nebudeš, tak nebudeš, make-upe to zakryje a pár šálků kávy dodá energii. Tohle si prostě říkej před spaním, ať se ještě zbytečně nevystresuješ tím, že budeš myslet na následky. Jinak se dostaneš do bludného kruhu a jen tak neusneš. Takže starosti zahoď za hlavu a jen si lehni a mysli na něco hezkého. A pokud opravdu nezabereš, tak se zbytečně nenuť. Přečti si ještě několik stran tvé oblíbené knihy a zkus usnout až za chvíli. Do spánku se nesmíš nutit, ten musí přijít sám.

10. Sex a žádný stres

Jasný, každý ví, že stres škodí a dobrému spánku nepomůže. Ale stejně se většina z nás stále stresuje. Pokud se opravdu naučíš stresu čelit, bude se ti lépe spát. Prostě si jednoho dne řekni, co je pro tebe důležité a co ne a podle toho se řiď.  Vykašli se už jednou provždy na stres a užívej života, co to jde. Tedy příjemné zážitky, zdravé jídlo a pravidelný sex, který ti zaručí klidný spánek.

A jak si na tom se spánkem ty? Zabereš hned, jakmile padneš do postele nebo se převaluješ dlouho do noci a pořád nic? Napiš nám do diskuze, jaké triky zabírají na tebe. 

Text: Alžběta Bublanová

Foto zdroj: shutterstock.com, profimedia.cz

13.9.2017 6:00| autor: Alžběta Bublanová

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa žen?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist