Atkinsonova dieta od A do Z

O dietě doktora Atkinse jsi už docela určitě slyšela. Je stejně tak opěvovaná jako zatracovaná. Ve světě je ale její popularita nesmírná. Je to zejména proto, že řada lidí podléhá falešnému kouzlu rychlého hubnutí, na kterém je dieta postavená. Ale opravdu funguje a jak je to se zdravotními riziky? Zjistili jsme vše podstatné.

atkinsonova-dieta-1100x618.jpg Zdroj: Shutterstock.com

V čem tkví její kouzlo?

Tento typ diety velice striktně omezuje v jídelníčku sacharidy. Proto, pokud jsi hodně na sladké, dopředu ti říkáme, že to budou velká muka. A jak to celé funguje? Na první pohled velmi optimisticky, zpočátku dochází k velkému snížení váhy. Neraduj se ale předčasně! Neshazuješ totiž tuky, ale přicházíš o vodu, a to není zrovna terno. Z toho pak plynou různé zdravotní neduhy jako je únava, nechuť do života, dále pak pocit sucha v ústech. Stoupá riziko žlučníkových obtíží, srdečně-cévních chorob a rakoviny. A proč? Protože při této dietě nehlídáš přísun tuků a nerozlišuješ mezi dobrým a špatným cholesterolem, ale vyhýbáš se jako čert kříži pouze sacharidům. Proto také odborníci doporučují držet tuto dietu jen krátce, maximálně po dobu 3-4 týdnů. Za tu dobu si snad ještě nestačíš tolik „zhuntovat“ tělo.

Dieta má pochopitelně mnohé zastánce. Ti si naopak pochvalují, že nemusí počítat kalorie a že při jejím správném dodržování klesá hladina inzulinu, čímž je udržována stabilní hladina krevního cukru a nedochází k nezvladatelnému vlčímu hladu.

Zakázanými potravinami jsou sladkosti a vše, co obsahuje jednoduché sacharidy, takže i slazené limonády, pivo, alkohol, med, těstoviny, kukuřice, rýže, chléb, veškeré další obiloviny, brambory a ovoce. Pro tvou informaci, nejvíce cukru obsahují banány, hroznové víno, třešně, mango a kiwi.

Bez obav naopak můžeš konzumovat bílkoviny a tuky, to znamená maso, ryby a plody moře, sýry, vejce, mléčné výrobky, máslo a olivový olej, v menším množství i ořechy a zeleninu, zejména tu listovou. Kofein je povolen pouze v omezeném množství.

Teorie doktora Atkinse

Americký kardiolog dr. Robert Atkins razil teorii, že tělo nejprve tráví sacharidy a teprve poté tuky. Proto je potřeba ze stravy vyloučit na prvním místě právě sacharidy. S touto teorií přišel tento svérázný Američan v roce 1970. V zemi se pak strhla vlna šílenství. Doktor Atkins, který mimochodem sám bojoval s nadváhou, dále tvrdil, že většina lidí s nadváhou se nepřejídá, ale naopak mají vrozené dispozice k nabírání kil. Tento názor se samozřejmě líbí tlouštíkům, kteří se s ním ztotožňují a jistě i proto je dieta celosvětově tak oblíbená a rozšířená.

Své poznatky shrnul doktor Atkins do několika bodů:

  • Pokud se chceš stravovat ve fast foodech, není to problém, pokud se netkneš ani housky, ani kečupu.
  • Jakmile na tebe ze zálohy zaútočí hlad, nejlepší zbraní je bílkovina v jedné a tuk v druhé ruce.
  • V restauracích si místo obvyklých příloh jako je rýže či brambory, které jsou plné škrobu, dávej zeleninu, nejlepší je růžičková kapusta, fazole, nebo brokolice.
  • Nejez instantní polévky.
  • Nikdy neměj hlad.
  • Jez dostatek multivitaminových přípravků.
  • Vyhýbej se nízkotučným výrobkům, co je ubráno na tuku, je přidáno na cukrech.
  • Pij jen čistou vodu.
  • Zelenina v syrovém stavu má méně uhlohydrátů než vařená.
  • Poslední jídlo bys měla sníst ve 20 hodin večer.

Průběh diety

A jak to celé probíhá? Dieta se dělí do několika fází. V té první omezíš denní příjem uhlohydrátů na 20 gramů denně, přičemž 75 % z nich musí pocházet z listové zeleniny. Pro tvou představu, 15 gramů čistých uhlohydrátů jsou asi 3 sklenice čerstvých salátových listů. Dále bys měla během této fáze vypít alespoň 8 sklenic vody denně. Tato fáze trvá dva týdny a dochází během ní k největšímu úbytku váhy. Až ti salát poleze i ušima, je to známka toho, že pomalu můžeš přestoupit do druhého kola. Tady už je možné hranici cukrů trochu zvýšit, podle toho, jak moc si přeješ zhubnout, respektive, dokud se ti nepodaří dostat na svou vysněnou váhu.

Každý týden můžeš navýšit množství sacharidů o 5 gramů. Je nutné zmínit, že tady už kila tak rychle dolů nepůjdou. Ve třetí a zároveň poslední fázi už máš jediný úkol, svou vysněnou váhu si udržet. To se ovšem lehce řekne, ale hůře udělá. Jak toho docílit? Zkus vyměnit pečivo z bílé mouky za celozrnné, přílohy nahraď zeleninou a své oblíbené cukrovinky si dopřávej jen velmi zřídka. Opět máš dovoleno o něco zvýšit příjem sacharidů, mělo by to být asi o 10 gramů týdně. Důležité je, abys udržela váhu a nezačala opět přibírat.

Zdravotní rizika

Byť vše vypadá na první pohled nalakované na růžovo, nenech se zmást! Mnoho odborníků před touto rádoby zázračnou dietou varuje, a vůbec nehraje roli, že má ve světě celé zástupy příznivců. Odborníci argumentují tím, že jídelníček postavený na vysokém obsahu bílkovin a tuků s absencí sacharidů odporuje přirozenému lidskému metabolismu. A možná i zdravému rozumu. Bez sacharidů tělo nepřijímá různé důležité látky jako je např. vláknina, enzymy, vitaminy a minerály. Proto také doktor Atkins doporučuje tyto prvky doplňovat formou multivitaminových přípravků. Každý odborník ti ale řekne, že základem úspěšného a zejména dlouhodobého hubnutí bez rizika jojo-efektu je vyvážená strava.

Dieta ti může přivodit opravdu nepříjemné zdravotní potíže jako je zácpa, nadýmání, bolesti hlavy a břicha, bolesti kloubů a kůže. Z důvodu chybějících vitaminů a minerálů bude trpět i tvá imunita a psychika. Proto by se této dietě měly velkým obloukem vyhnout těhotné a kojící ženy a osoby s vážnými zdravotními problémy jako jsou poruchy ledvin, jater a srdeční a cévní choroby. Úplně zapovězená je pak pro diabetiky a hned si povíme proč.

Jak už bylo řečeno, organismus nejprve ztrácí vodu a pak až tuk. Tělo začne při nízké hladině cukrů v krvi vyrábět v játrech tzv. ketony, kterými nahrazuje cukry. Dostává se tak do stavu ketózy, kdy tělo namísto glukózy začne jako zdroj energie využívat ketolátky získané odbouráním tuků. Určitě jsi slyšela zvěsti o tom, že je ketóza velice nebezpečná a může způsobit až rozvrat metabolismu. Není to ale pravda, ketóza je totiž laickou veřejností velmi často nesprávně zaměňována za ketoacidózu. To je nebezpečný a mnohdy skutečně i život ohrožující stav, který může způsobit v extrémních případech i smrt. Týká se právě diabetiků. Ketoacidózu může vyvolat i nadměrné pití alkoholu. Krev pacienta je zaplavena obrovským množstvím glukózy, ketolátek a dochází k okyselení organismu. To může mít skutečně závažné následky. A právě ketóza se může ve výjimečných případech do ketoacidózy zvrhnout.

Rada na závěr

Lékaři se shodují na jednom, že držet Atkinsonovu dietu není dobré příliš dlouho a po jejím skončení doporučují vrátit se k pestré a vyvážené stravě založené na čerstvých surovinách.

Tak co, pustíš se do toho, dokážeš se vzdát svých oblíbených sladkostí?

Foto: Shutterstock.com

3.5.2018 4:00| autor: Alena Haas Kubátová

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa žen?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněním vaší emailové adresy.

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@femina.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

Nastavení cookie na tomto webu je nastaveno pro "povoleno cookies", aby vám poskytlo nejlepší možné prohlížení stránek. Pokud budete nadále používat tento web bez změny nastavení cookie nebo klepnete na tlačítko "Souhlasím" souhlasíte s podmínkami použití cookie.

Zavřít

TOPlist