Alkohol při hubnutí: Průšvih nebo pomocník?

O tom, jestli alkohol škodí nebo pomáhá při shazování nadbytečných kil, už bylo napsáno tolik, že se v tom možná už ani ty sama nevyznáš. Jak to tedy je ve skutečnosti? Je alkohol pomocník nebo naopak pěkný průšvih?

alkohol-a-hubnuti-1100x618.jpg Zdroj: Shutterstock.com

Ze svého jídelníčku jsi už vypustila všechny sladké koláče i čokolády, pozor si dáváš i na bílou mouku, většinou večeříš zeleninové saláty a obden jsi v posilovně a stejně nehubneš? Jenže si taky večer dopřeješ sklenku vína a dáváš si ráda po obědě pivo? Tak v tomhle může být zakopaný pes. Alkohol totiž brání v hubnutí a pak není divu, že všechna tvá snaha přijde vniveč. Jestli chceš opravdu zhubnout, tak se alkoholu na chvíli zřekni.

Dříve odborníci tvrdili, že se po víně hubne, nebo přinejmenším víno přispívá k hubnutí, ale dnes se ví, že každý alkohol je nepřítelem diet. Jasně, že po deseti pivech nebo rumu s colou ztloustneš víc než po sklence bílého, ale i to může napáchat škody. Víme, jak alkohol funguje a rozhodně to není dobrá zpráva pro tvou linii.

Vědecky dokázáno

Možná si říkáš, že když si dáš jen bílé víno, tak to není takový prohřešek. Ale problém je, že alkohol obecně zamezuje v hubnutí, a nejde jen o to, že jsou v něm cukry, zpomaluje totiž metabolismus, protože tělo se musí nejdříve vypořádat s odbouráním alkoholu.  Je to logické, tvé tělo se vždy snaží bránit tomu, co je pro něj horší. A alkohol vyhodnotí jako silnou toxickou látku, které se potřebuje zbavit. Na zpracování jídla mu už nestačí síla, proto ho ukládá do tukových zásob. Takže si příště rozmysli, jestli si po večeři otevřeš víno nebo raději vodu.

Slabá vůle

Ovšem reakce těla není jediným důvodem, proč nejdou kila dolů. Dalším viníkem je slabá vůle. Zatímco se přes den držíš, odoláš voňavé svíčkové i lákavému čokoládovému dortu, po dvou skleničkách vína se už prostě neudržíš. Když se člověk trochu přiopije, jdou předsevzetí stranou. Prostě tvoje silná vůle povolí, a ty zbaštíš celý sáček brambůrků nebo vezmeš útokem rychlé občerstvení a sníš dva hamburgery jen to mlaskne.

Chuť na tučné

I když bude tvá vůle sebesilnější, po požití alkoholu tě zradí tvé vlastní tělo. Touží totiž po něčem mastném a tučném. Nebo jsi někdy měla chuť chroupat mrkev, když jsi vypila půl láhve vína či sis dopřála pár piv? Alkohol prostě podporuje chuť k nezdravým pokrmům. A to je dokonce vědecky potvrzeno. Podle odborníků alkohol způsobuje větší chutě a navíc zvyšuje pocit hladu, byť jde jen o pocit falešný. Navíc se alkohol dobře rozpouští v tucích, a proto máme tak obrovskou chuť na smažený sýr nebo hranolky.  Takže až zase po mejdanu vyluxuješ ledničku, víš, kdo nebo spíš co za to může. A nemysli si, že tě tyhle chutě přejdou hned, jak se vyspíš. Tvé tělo je bude mít ještě den až dva po té.

Kalorická bomba

I když se do ledničky ani nepodíváš a své chutě udržíš na uzdě, pořád jsou tu kalorie, které přijímáš spolu s alkoholem.  Má jich v sobě tolik, že bys vlastně nemusela celý den jíst. V každém alkoholu je cukr, a i když sis tedy odpoledne odepřela ten čokoládový dort na kafíčku s kámoškou, večerním pivem jsi to stejně celé pokazila. A to nemluvíme o tom, když se vrhneš na koktejly.

A teď trochu čísel. Doporučený denní příjem kalorií je u žen necelých 2000 kcal. A kolik kalorií obsahuje běžný alkohol?

  • pivo: 125 – 200 kcal
  • bílé víno (1,5 dl): 105 kcal
  • červené víno (1,5 dl): 85 kcal
  • šampaňské: 105 – 180 kcal
  • vodka (panák): 96 kcal
  • rum (panák): 96 kcal
  • tequila (panák): 97 kcal
  • martini: 178 kcal
  • mojito: 170 kcal
  • vodka s džusem: 163 kcal

Je jasné, že pokud si dopřeješ pár drinků, překročíš doporučený denní příjem a je po hubnutí.

Málo pohybu i spánku

Další důvod, proč ti záliba v alkoholu nepomáhá při hubnutí, je jasná jak facka. Sezením v hospodě ještě nikdo nikdy nezhubl. Jasně, pokud si dopřeješ po dni stráveném například na lyžích nebo několikahodinové túře jedno či dvě piva, nic tak hrozného se neděje. Ale jestli jsi celý den seděla za kancelářským stolem a pak si večer místo aerobiku proseděla u piva, není divu, že nehubneš. A když se s tím spojí sobotní polehávání a naříkání nad kocovinou místo procházky, tak kila jdou nahoru opravdu rychle. Zkrátka jestli chceš hubnout, musíš změnit celý svůj životní styl, a tam přemíra alkoholu fakt nepatří. Navíc si tím narušuješ kvalitu spánku, který v hubnutí hraje také nemalou roli.

Pivo zkrátka hezká těla nedělá, i když si to rádi namlouváme jako protagonisté v následujícím videu:

A co ty? Piješ často alkohol nebo jsi spíše abstinent? A když potřebuješ zhubnout, odříkáš si alkohol, nebo si sem tam sklenku dáš?

Foto: Shutterstock.com

19.1.2018 10:00| autor: Alžběta Bublanová

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa žen?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněním vaší emailové adresy.

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@femina.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

Nastavení cookie na tomto webu je nastaveno pro "povoleno cookies", aby vám poskytlo nejlepší možné prohlížení stránek. Pokud budete nadále používat tento web bez změny nastavení cookie nebo klepnete na tlačítko "Souhlasím" souhlasíte s podmínkami použití cookie.

Zavřít

TOPlist