Hlad udrží na uzdě bílkoviny

Hlad udrží na uzdě bílkoviny

Magazín: Hubnutí | autor: redakce | vydáno 01. 02. 2008
Další výzkumy ukázaly, proč strava, ve které chybí bílkoviny a převažují cukry a tuky, způsobuje začarovaný kolotoč hladu a příbírání.
Hlad udrží na uzdě bílkoviny
salát maso špenát
1 fotografií
Zobrazit galerii


Hormon hladu ghrelin je zodpovědný za to, jak se cítíme nasyceni a jak často máme tendenci do sebe něco cpát. Vylučuje se v žaludku a povzbuzuje tělo k další konzumaci potravin. Na uzdě ho podle amerických odborníků nejspolehlivěji drží v potravě přijaté bílkoviny. Jinak řečeno, příjmem stravy bohaté na cukry (sacharidy) a tuky (lipidy) hladina ghrelinu rychle kolísá a pocity hladu se dostavují častěji.

Naopak pokrmy bohaté na bílkoviny jsou nejlepším řešením pro rychlé a dlouhodobé zasycení. Proteiny totiž dokáží nejlépe ze všech živin hlídat hladinu ghrelinu, zatímco sacharidy a tuky jsou z tohoto hlediska horší, než se dosud mínilo. Odborníci z University of Washington v Seattlu testovali, jak účinné tři hlavní živiny (bílkoviny, cukry a tuky) jsou při snižování hladiny hormonu ghrelinu vylučovaného žaludkem.

„Potlačování ghrelinu je jedním ze způsobů, jak omezit chuť k jídlu, když člověk začne jíst a začíná být sytý,“ prohlásil jeden z autorů doktor David Cummings.

Jeho tým podával šestnácti dobrovolníkům tři různé typy koktejlů, každý měl různé koncentrace sacharidů, tuků a bílkovin. Všem jedincům odebírali lékaři krev před vypitím nápoje, poté každých dvacet minut po dobu šesti hodin. Ve vzorcích byla sledována hladina hormonu ghrelinu.

„Zajímavým zjištěním je, že tuk potlačoval ghrelin velmi slabě,“ uvedl Cummings, podle něhož nejsilněji potlačovaly hladinu tohoto hormonu právě bílkoviny, jak mírou, tak délkou trvání. U sacharidů dojde v těle sice zpočátku k nejprudšímu poklesu hladiny ghrelinu, ale posléze jeho množství v těle naopak vzroste ještě výš, než tomu bylo před pozřením cukrů.

Mezi potraviny bohaté na bílkoviny patří například libové maso, játra, ryby, mléko, některé mléčné výrobky, houby, některé ořechy a fazole.

Závěry studie byly publikovány v odborném časopise Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism.

 

zdroj: Famous

Komentáře (1)

Datum Autor Nadpis
17. 04. 2011 stepanecka No, je... (reakcí: 1)

Zobrazit vše Přidat komentář





Prémie 20 bodů vám bude připsána za relevantní komentář v délce alespoň 30 znaků.
Nejste přihlášen/a, proto opište text, který vidíte na obrázku níže.
Přihlaste se zde. captcha
TOPlist