Zákeřný chronický únavový syndrom. Netrápí náhodou i tebe?

Jsi celý den unavená, ospalá a nemůžeš se soustředit? Stěží se ráno vyhrabeš z postele a stále se ti chce spát? Máš pořád pocit těžkých nohou a nedostatku vůle cokoli řešit? Pak tvé tělo skolil únavový syndrom!

Unavený bývá občas každý. Někdy více, jindy méně. Z přemíry povinností a shonu tě bolí někdy hlava, jindy nohy, případně záda. Pak stačí dát si dobrou baštu a odpočinout si, anebo se prostě pořádně vyspat. Občas to tak má každý, jistě i ty. Ovšem nesmí se z toho stát pravidlo. To už je pak jiná písnička, respektive problém – mnohem závažnější.

Když se řekne únavový syndrom

Odborně se mu říká chronický únavový syndrom alias chronic fatigue syndrome, zkráceně CFS, někdy se používá také krkolomný výraz myalgická encefalomyelitida. Ať tak nebo tak, jedno je jisté, je to nemoc pro tvé tělo a organismus docela záludná, a to z toho důvodu, že má nejasné a různé příčiny. Cítíš se jako hadrová panenka, bez vůle cokoli dělat, kamkoli jít a někdy i na cokoli myslet. Dost brutální stav, který decimuje nejen rodinné a další sociální vazby, ale především brání v dobrém výkonu tvé profese. Zkrátka jsi dost těžko schopna pořádně a s plným nasazením plnit své povinnosti – pracovní a rodinné, o nějakých srazech s kamarádkami si můžeš nechat jen zdát. Nemáš totiž na ně vůbec sílu. A denně toužíš jen a jen po své nejlepší kamarádce – klidné, příjemné, tiché a pohodlné – po posteli.

Jak zjistit, že trpíš CFS?

Chronický únavový syndrom se rozeznává velmi těžko, a určení správné diagnózy předchází řada vyšetření, která zprvu neukáží nic moc, nebo jsou jaksi nejasná, a těžko uchopitelná. Až ničím nepodložená, dlouhotrvající (více než 6 měsíců) a neustupující únava ukazuje na CFS. Obzvláště, když nezabírají ani žádná opatření jako je navýšení spánku, odpočinku ani úprava stravy. Co je pro únavový syndrom typické?

  • občasné cestující bolesti svalů a jejich křečí
  • nespecifická a cestující bolest kloubů
  • nižší práh soustředěnosti i poruchy paměti
  • nekvalitní spánek, nebo naopak nadměrná spavost
  • nadměrný sklon k pesimismu
  • občasná zvýšená teplota do 38 °C
  • citlivost uzlin, bolest v krku a světloplachost
  • celková únava po fyzické či psychické námaze trvající déle než 24 hodin

Pachatel neznámý?

Pachatel únavového syndromu není jen jeden, ale celá hromada symptomů velmi rozličného původu. Od prodělaných infekcí v těle, přes imunologické a endokrinologické problémy a výkyvy, nebo nesprávné, nepravidelné a nevhodné stravovací návyky, až po starý dobrý stres. A když je ho příliš a trvá moc dlouho, má fatální následky. Prostě nadměrná fyzická a psychická zátěž si vybírá svoji daň právě těmito obtížemi. A vše dohromady ti pak ještě rapidně nabourá i psychiku, protože si uvědomuješ, že něco dlouho není v pořádku, ale lékaři nikde nic pořádně nenachází. No a ve finále pak nezvládáš ani z poloviny či třetiny to, co dříve.

Jaká je pomoc?

Tak jako postupně a pomalu spadneš do tenat únavového syndromu, tak postupně a pomalu se z nich můžeš dostat. Je to běh na skutečně hodně dlouhou trať. A protože jsou u každého nalezeny trochu jiné příčiny, tak i léčba může být u tebe jiná než u ostatních. Někdo únavovým syndromem onemocní ze stresu, jiný z prodělané infekce, a u někoho mají podíl na vzniku CFS i špatné stravovací návyky. Od toho se pak odvíjí i postup léčby.

Sestává se z léčby dle nalezených příčin – například podpora a léčba imunity, nasazení protizánětlivých léků, látek proti alergiím, prostředky k podpoře lepšího spánku, či k potlačení a léčbě depresí. Samozřejmě to není jen o klasických lécích, ale i o výživových doplňcích, vitamínech, minerálech a stopových prvcích. Často je prospěšná a úspěšná fyzioterapie, psychoterapie, a alternativní způsoby jako homeopatie, akupresura a akupunktura.

Co můžeš sama?

Velmi pomáhají vyšší dávky vitamínu C, úprava stravovacích návyků a zdravější jídelníček, pravidelné střídání odpočinku a práce, střídání fyzické a psychické činnosti, dostatek spánku a relaxu, aktivní pohyb na čerstvém vzduchu, a vyvarování se stresu. Je fajn využít meditace, relaxační hudbu, afirmování, vizualizace a podpořit pozitivní myšlení. Také mohou pomoci Mudry alias jóga prstů, stejně jako bylinkové čaje. Vůbec celkové změny k lepšímu a zdravému životnímu stylu ti budou prospěšné.

Co ty? Setkala ses už s únavovým syndromem ve svém okolí? A jak řešíš stres ty sama? Pokud jsme tě vyděsili, tak to nyní zlehčíme. Úsměv na tváři ti vykouzlí jistě naše fotogalerie o tom, jak jsou mimo nás bezprostředně únavou a spánkem postižena i zvířata.

Text: Pavla Jelínková

Zdroj foto: Profimedia.cz,  Pixabay.com

1.6.2017 4:00| autor: Pavla Jelínková

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa žen?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist