Vipassána – zdroj klidu pro mysl, duši i tělo. Proč ji vyzkoušet?

Jsi roztěkaná, nemáš stání, nevíš, co dřív a povinnosti ti přerůstají přes hlavu? Ztrácíš často nit svých myšlenek a nemůžeš se soustředit? Podléháš neklidu? Pak je nejvyšší čas aplikovat do tvého života vipassánu!

vipassana-1100x618.jpg Zdroj: www.shutterstock.com

Vipassána alias pálí, vipašjaná či dévanágarí má svůj původ v budhismu, kde znamená vhled. Ale nehledej za ní žádné konkrétní náboženství, ani strojové odříkávání textů, či modliteb. Protože i když je vipassána technikou budhisty Siddhatthy Gótamy, je ryze racionální, všemi (tedy i tebou) lehce využitelná a použitelná, a zcela bez přívlastku a nádechu jakéhokoli náboženského učení.

Intuitivní poznání

Vipassána se může stát pro tebe zdrojem klidu pro tvoji mysl, duši a tělo. Je to de facto učení o celkovém klidu organismu a intuitivní poznání tvého bytí pomocí vhledu čili poznání sebe sama. Vipassáně se obecně říká meditace vhledu. Je to sice nepřesné, ale pro mnohé jednodušší a pochopitelnější definice, než dlouhé vysvětlování o sanskrtu (jednom z nejstarších jazyků, který je dodnes mateřštinou tisícovek lidí), či théravádového učení (tzv. učení starších v Budhismu, praktikované v Thajsku, Laosu, Barmě, Kambodži a na Srí Lance).

Meditace vipassána

V této meditaci se jedná o intuitivní a intenzivní sledování všech jevů, které se dotknou tvého vnímání, vzniku těchto jevů, jejich existence i zánik. Zjednodušeně řečeno je základem meditace vipassána sledování a záznam ve tvé mysli všeho, čeho si všimneš, když sleduješ své tělo, své pocity, svůj stav mysli, a obsah své mysli.

Praktikování vipassány by ti mělo přinést jasný vhled čili poznání tří druhů tvé existence – existence proměnlivosti, neuspokojivosti a neosobnosti. V sanskrtu označované jako aničča, dukkha a anattá. Tyto tři druhy tvé existence ti díky vhledu mohou dopomoci odvrácení se (alespoň dočasnému) od existujícíh jevů a zklidnění tvé mysli, duše i těla. A když budeš vipassánu praktikovat pravidelně, lze mít z ní stále výraznější užitek sama pro sebe projektovaný následně i do okolí, ale i silnější prožitek samotné meditace. A pokud se dokážeš skutečně oprostit od všech jevů a bude tvůj vhled dostatečně silný, může někdy vyústit do stavu nazývaném nibbána alias nirvána.

Jak na vipassánu

Vipassána je skutečně velmi jednoduchá a můžeš ji praktikovat několika různými způsoby. Je jen na tobě, která ti bude nejlépe vyhovovat a kterou si vybereš.

Vědomé dýchání

To je nejjednodušší způsob praktikování meditace vipassaná. Uvědomovat si svůj dech, jeho části a reakce těla na něj. Sedni si do tureckého sedu, nebo do pro tebe jiné pohodlné polohy, uvolni se, relaxuj a uvědomuj si své dýchání – nádech a výdech. Při nádechu se ti hruď a bříško zvedá a při výdechu zase klesá. Sleduj toto zvedání a klesání při svém dechu. Uvědomuj si své dýchání a nádech se vzdouváním bříška a hrudníku i výdech s jejich klesáním.

Vědomě dýchej – nádech a výdech, a zase nádech a výdech, a pak znova nádech a výdech, a tak pořád dokola. Vnímej, jak se do tebe s nádechem dostává vzduch, bez něhož bychom nemohli být a žít, a jak s výdechem tělo zase opouští. Sleduj jen své dýchání a tělo, mysl i duše se utiší a zůstane jen dech.

Bdělé činnosti

Druhý způsob je již malinko těžší. Je to bdělost veškeré tvé činnosti, tvého těla, mysli i srdce. Prostě choď s bdělostí, hýbej nohama a rukama s bdělostí, všímej si zvuků, vůní, pocitů. Česej si vlasy a všímej si každého pohybu ruky s kartáčem a pocit na hlavě. Myj nádobí s bdělostí, uvědomuj si teplotu vody, vůni saponátu i pohyb tvých rukou při mytí. Jez a všímej si svých rukou a jejich pohybu při jídle, chutě pokrmu, i jeho vůni a pocitu z něj. Koukej na oblíbený seriál a uvědomuj si své pocity – radost, lítost, smutek či jiné emoce. Nic nehodnoť, nezapojuj se, nesuď o ničem nic, jen pozoruj a uvědomuj si vše. Činnosti (i mysli, duše a srdce) můžeš totiž dělat buď zcela mechanicky, anebo si je uvědomovat a být při nich bdělá a nahlížet na ně bez úsudku. To je základem tohoto způsobu meditace vipassána.

Dýchání nosem

Třetí způsob je vnímat a být si vědoma svého dechu skrz nosní dírky. Sledovat jen jak tvůj dech vstupuje tvými nosními dírkami do těla. Prociť si svůj dech skrz nos a nosní dírky. Při nádechu ti vzduch nosními dírkami přináší chlad a při výdechu zase pro změnu teplý vzduch, zahřátý vlastní cirkulací nosohltanem průduškami a plícemi ve tvém těle. Nádech a chladný vzduch – vdech a teplý vzduch, nádech a chladný – výdech a teplý, a tak pořád dokola. Nic jiného není, než tvé nosní dírky a vzduch.

Chůze s vipassánou

Můžeš chodit po domě a bytě, nebo venku. Lze chodit do kruhu, nebo si určit trasu v interiéru i exteriéru. Také ale můžeš chodit 20 kroků dopředu a 20 kroků zpět. Chůzi v meditaci řeš podle svých možností a situace. Oči měj sklopené dolů, kousek před kráčející nohy a uvědomuj si chodidla a nohy, jak se hýbou. Nebo jen počítej dvacet tam a dvacet zpět, není nic než chodidla, pohyb nohou a podlaha, není nic než dvacet kroků tam a dvacet kroků zpět.

Čtyři v jednom

Čtyři způsoby realizace = stále jedna a tatáž meditace vipassána. Můžeš vyzkoušet všechny nebo se zaměřit jen na jednu. Meditaci je ideální praktikovat 20 až 50 minut. Začni s menšími dávkami a uvidíš, časem se rozpětí tvé vipassány samo rozšíří. Myšlenky a pocity, které ti během meditace přijdou, nech plynout a jen je pozoruj.

Každopádně díky vipassáně dosáhneš celkového uvolnění (svalstva, mysli, duše, dechu, pocitů), odbouráš stres a napětí i neklid. Budeš celkově mnohem klidnější i odolnější a méně podléhat nepříjemným situacím a okolnostem. Díky vipassáně najdeš i kvalitní a efektivní řešení problémů a situací.

Prostě ve své mysli najednou mnohem lépe uvidíš ta správná řešení a dojdeš ke vhodným rozhodnutím – pracovním, domácím i osobním. Budeš v pohodě a pozitivnější. Vipassána je skutečně klidnější i radostnější život a klid pro tvé tělo, mysl i duši.

Zdroj foto: Shutterstock.com

 

16.5.2019 6:00| autor: Pavla Košík Jelínková

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa žen?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněním vaší emailové adresy.

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@femina.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

Nastavení cookie na tomto webu je nastaveno pro "povoleno cookies", aby vám poskytlo nejlepší možné prohlížení stránek. Pokud budete nadále používat tento web bez změny nastavení cookie nebo klepnete na tlačítko "Souhlasím" souhlasíte s podmínkami použití cookie.

Zavřít

TOPlist