Těstoviny při dietě: Zařadit, či vynechat?

Když se rozhodneme držet dietu a stravovat se zdravě, těstoviny obvykle zařadíme mezi zapřísáhlé nepřátele štíhlé linie. Po takovém talíři vrtulek máte přeci břicho nacpané k prasknutí, takže zní logicky, že se po těstovinách tloustne… Je to opravdu tak?

Na úvod nakoukneme do slunné Itálie, kde se těstoviny konzumují takřka denně. Jsou Italové obézní? V porovnání se zbytkem vyspělého světa to s nimi ještě není tak hrozné. Donedávna patřili k nejštíhlejším národům – a že mladší generace začínají přibírat na váze, to se dá přičíst spíš americkým řetězcům rychlého občerstvení, které kolébku těstovin v posledním dvacetiletí zaplavily stejně jako zbytek Evropy.

Historie těstovin je stará jako kultura Apeninského poloostrova sama. Semolinovou mouku zpracovávali už staří Římané, do tvaru blízkému dnešním těstovinám ji obyvatelé italských regionů zformovali už ve 12. století. Brzy nato se v Neapoli začaly těstoviny vyrábět ve velkém jako trvanlivá strava pro mořeplavce. Před objevem rajčat se podávaly většinou s česnekem a olivovým olejem nebo s místní zeleninou.

[[related]]

Dietáři dnešní doby mají tendenci házet těstoviny do jednoho pytle s ostatními výrobky z bílé mouky a přisuzovat jim stejně vysoký glykemický index, jako má chléb a housky. Kvalitní těstoviny jsou přitom na rozdíl od pečiva vyrobené ze semoliny, krupice umleté z tvrdozrnné pšenice, a jejich glykemický index se příliš neliší od indexu ovoce a zeleniny. Těstoviny jsou tráveny pomaleji a jejich sacharidy se uvolňují do krve taktéž zvolna. Pocit sytosti tedy trvá delší dobu a přijatá energie je zase organismem využita k trávení. Po těstovinách jako takových teoreticky ztloustnout nemůžete; zato vám dodají potřebnou sílu, bílkoviny i vlákninu.

Ale pozor, uvařit by se měly jen „na skus“, nesmíte je rozvařit, jinak jim glykemický index stoupne. Záleží také samozřejmě na tom, s čím těstoviny podáváte. Smetanová omáčka se čtyřmi druhy sýrů učiní z talířku špaget kalorickou bombu, zatímco vrtulky proložené rajčaty, olivami a hrstkou parmezánu klidně můžete považovat za dietní večeři. Těstoviny tedy mají své zasloužené místo i v jídelníčku dietářů a nemusíme se jich bát… pokud naráz nezbouchneme celý sáček.

3.8.2012 10:00| autor: Libuše Burger

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa žen?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněním vaší emailové adresy.

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@femina.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

Nastavení cookie na tomto webu je nastaveno pro "povoleno cookies", aby vám poskytlo nejlepší možné prohlížení stránek. Pokud budete nadále používat tento web bez změny nastavení cookie nebo klepnete na tlačítko "Souhlasím" souhlasíte s podmínkami použití cookie.

Zavřít

TOPlist