Podzimní depka tě nedostane. Zkus jídelníček v barvě duhy!

Přepadla tě podzimní depka a nevíš, jak se jí zbavit? Zaměř se na svůj jídelníček. Tím se totiž můžeš naladit na pozitivní vlnu, zvlášť když dáš na rady odborníků a bude to jídelníček v barvách duhy.

Na tom, jak potraviny vypadají, přece nezáleží. Důležitá je především jejich chuť. Anebo je to trochu jinak? Podle australské dietoložky a biochemičky Libby Weaverové je právě barva ovoce a zeleniny velmi podstatná, evokuje totiž množství účinných a zdraví prospěšných látek.

Jak to všechno funguje?

Zjednodušeně by se dalo říci: „Čím barevnější, tím lepší.“ Pro větší pocit štěstí je dobré konzumovat ovoce a zeleninu v barvách duhy, konkrétně červené, růžové, modré, fialové, oranžové, zelené a bílé. Už jen pohled na ně dovede duši rozjasnit a co teprve tělo!

Vitaminy, minerální látky a stopové prvky patří mezi mikronutrienty, které tělo ke svému fungování nezbytně potřebuje stejně jako fotochemikálie, díky nimž mají ovoce a zelenina specifickou barvu, právě proto se jim někdy říká barevné pigmenty. Pojďme se teď podrobněji podívat na jednotlivé barvy.

Červená a růžová

Ovoce a zelenina této barvy pomáhá snížit krevní tlak a také rizika srdečních onemocnění. Barvu jim propůjčuje antioxidant lykopen. Zkus rajčata, meloun, papriku či grep. Pro vyšší přísun vitaminu C můžeš přidat také jahody nebo třešně, dodáš tak tělu také vlákninu a draslík.

Žlutá a oranžová

Karotenoidy, jako beta karoten, zeaxanthin či lutein, jsou důležité pro zachování zdravého zraku. Meruňky, mrkev batáty jsou bohaté na beta karoten, zatímco lutein, který chrání sítnici, najdeš v dýni či kukuřici. Zeaxanthin, který zlepšuje vidění, v sobě ukrývá například oranžová paprika.

Zelená

Listnatou zeleninu nelze než doporučit. Zelené plody jsou bohaté na magnézium, ale také na beta karoten či foláty – známé jako B9, které jsou důležité nejen pro nastávající maminky. „Jezte více zeleného,“ říká jednoznačně dietoložka. Důvod je nasnadě; zelená zelenina boduje v boji proti rakovině a obsahuje velké množství antioxidantů. Takže hurá pro brokolici, zelí, kapustu.

Fialová a modrá

Tato barva pomáhá v boji proti srdečním onemocněním, vysokému krevnímu tlaku, ale i obezitě. Barvu zajišťuje anthokyanin. Sloučeninu, která má protizánětlivé účinky, zlepšuje fungování zraku a mozku, obsahují červené zelí, rybíz, červené víno, švestky či lilek.

Bílá a hnědá

Že nejsou tyto barvy až tak barvami duhy, jim asi odpustíme, protože zajišťují plejádu zdravotních benefitů. Brambory, houby, ale i banány jsou dobrým zdrojem draslíku, který funguje na nervy a činnost svalů. V této kategorii nalezneme také květák, jenž patří k těm vůbec nejzdravějším druhům zeleniny. Květák je zásobárnou antioxidantů, které působí proti celé řadě nemocí včetně cukrovky či rakoviny.

Je jasné, že pokud zařadíš do jídelníčku ty správné potraviny a k tomu si pustíš nějakou komedii, nebo si přečteš vtipnou knížku, určitě tě podzimní depka nedostane. Nebo mrkni do naší fotogalerie, určitě se zasměješ a smích, jak známo, je vůbec nejlepší lék na cokoliv. Jaký máš recept na depku ty? Napiš nám ho do diskuze, těšíme se na příspěvky. 

Foto: Shutterstock.com, facebook.com

10.11.2017 10:00| autor: Marta Dostoupilová

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa žen?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist