Pět mýtů o zdravém stravování

Myslíte, že když jíte nízkotučné jogurty a v restauraci si objednáte jen salát, tak jste vyzrála na zdravou výživu? Ne tak docela. Není všechno zlato, co se blýská, a každá potravina není tak zdravá, jak se tváří.

1. Mýtus: Čerstvé je lepší než mražené
Na mraženém ovoci a zelenině není nic špatného. Nezdravé jsou jen plechovky. Mražené ovoce někdy může dokonce obsahovat víc vitamínů než čerstvé, jelikož se zamražuje v sezóně, kdy je zralé. Plody z exotických krajů, které se k nám dovážejí na zimu, se sbírají předčasně a dozrávají teprve cestou. Domácí zmražené ovoce bývá proto zdravější než čerstvé z dovozu.

2. Mýtus: Salát je vždycky zdravou volbou
Saláty jsou obecně považovány za dietní jídlo a jako takové je nabízejí i řetězce rychlého občerstvení. Nenechte se napálit! Průměrný hamburger obsahuje okolo 250 kalorií a 10 procent tuku, zatímco nutriční hodnota salátu s grilovaným kuřecím masem se může vyšplhat na 380 kalorií a 23 procenty tuku! Zvláště pokud si libujete v majonézových zálivkách, konzumací salátů neděláte pro své zdraví a štíhlou postavu vůbec nic.

3. Mýtus: Nízkotučné výrobky jsou zdravější
Sušenky bez cukru nebo jogurty bez tuku se tváří jako dietní a zdravá forma pamlsků. Musíme si však uvědomit, že cukr i tuk se musí něčím nahradit, aby potravina držela pohromadě a chutnala sladce. Umělá sladidla a modifikované rostlinné oleje mají bohužel do zdravé výživy daleko a organismu mohou škodit víc než obyčejný třtinový cukr nebo máslo. V nízkotučných jogurtech často ani nenajdeme prospěšné bio kultury, které dělají jogurt jogurtem.
[[related]]
4. Margarín je lepší než máslo
Tato debata je stará jak margarín sám a spousta lidí dosud věří, že margarín obsahuje méně kalorií a rostlinné tuky v něm obsažené jsou zdravější než ty živočišné v másle. „Oleje v margarínech přitom často obsahují látky, které zvyšují hladinu škodlivého cholesterolu v krvi a snižují cholesterol prospěšný. Není to vždycky zdravá volba,“ říká zastánce másla a dietolog Keri Gans.

5. Pitím džusů si udržíme postavu
Ačkoli se džusy vyrábějí z čerstvého ovoce a obsahují spoustu vitamínů, minerálů a antioxidantů, dietní nijak nebývají. Plechovka coca coly obsahuje podobné množství cukru jako sklenička jablečného či pomerančového džusu. Dietologové proto nedoporučují vypít denně více džusu jak jednu sklenku, a měl by to být stoprocentní, nedoslazovaný. V případě velké žízně je můžeme naředit vodou.

25.11.2011 12:00| autor: Libuše Burger

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa žen?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist