Padesátkrát a stále poprvé

„Tak a zítra už opravdu začínám… (hubnout, cvičit, jíst zdravě, chodit brzy spát, méně telefonovat, šetřit, učit se cizí jazyk apod.).“

Kolikrát za život jste už vyslovila podobnou větu? A většinou je do týdne po všem. Principy toho, proč s nějakým předsevzetím začínáme stále dokola, jsou podobné v mnoha situacích.

(Nejen) pro dietářky
Důvody, kvůli kterým se nám nedaří v nějaké „bohulibé činnosti“ vytrvat déle než několik dní, se dají nejlépe vypozorovat na chování tzv. věčně začínajících dietářek. Pokud mezi ně patříte, určitě to znáte. Přejedená po pětichodové večeři si slavnostně slibujete, že od zítra bude (už ale opravdu!) všechno jinak. A následující den se přistihnete, že jste svůj závazek porušila už při obědě. Pojďme se nyní podívat, kde je ukryt zakopaný pes. Následujících pět bodů pak můžete využít, i když nepotřebujete zrovna hubnout, ale pracovat na sobě jiným způsobem.

Motivace versus vůle
Když se nám něco nedaří dodržovat, vymlouváme se často na nedostatek pevné vůle. Ve většině případů je to ovšem chybějící nebo špatně zvolená motivace, která nám zmaří plány. Typickým příkladem je myšlení: Když zhubnu (budu šetřit apod.), bude mít přítel radost. Na to rychle zapomeňte, pokud chcete svého cíle dosáhnout. Cokoli totiž děláte, musíte dělat jen sama pro sebe, pro svůj dobrý pocit, a protože sama chcete. Jinak to prostě nefunguje. Nepodaří-li se vám správně nastartovat motivační proces, nedáte šanci ani své vůli.

Magické datum neexistuje
Druhá rada je stručná a jasná. Jestliže jste se rozhodla, máte silnou a správnou motivaci, nic neodkládejte a začněte hned. Nečekejte na pondělí, začátek dalšího měsíce či dokonce roku. Možná poté zjistíte, že k původně plánovanému datu „nového začátku“ máte již polovinu cesty za sebou.

[[related]]

Všeho moc škodí
Nechtějte všechno změnit hned. Může se stát, že jak rychle začnete, tak rychle skončíte. Opět příklad z praxe ‒ plán změnit v horizontu jednoho měsíce jídelníček, chodit čtyřikrát týdně cvičit, přestat kouřit, začít pravidelně snídat a ještě si před spaním procvičovat cizí slovíčka je předem určen k neúspěchu. Stanovte si vždy jeden nový návyk a až jej přijmete za vlastní a samozřejmý, pusťte se do realizace dalšího.

Přehnaný perfekcionismus
Mějte na mysli, že chybovat je lidské a jedna prohraná bitva není prohraná válka. Pokud tedy své předsevzetí na den či týden přerušíte, nic nevzdávejte. Není pravda, že vše je ztraceno a dále pokračovat už nemá cenu. Platí to i v případě, že jste vynechala lekci cvičení, angličtiny či opět zbytečně provolala několik desítek minut s kamarádkou. Zkuste se nad situací, proč se tak stalo (špatně naplánovaný čas, nuda apod.), zamyslet a pro příště jí předcházet.

Odměňte se
Na závěr snad nejpříjemnější pravidlo. Netrestejte se za chyby, ale odměňujte se za úspěchy. Forma odměny záleží opět jen na vás a pro někoho může posloužit jako vhodná kostička do mozaiky motivace. I tak se začarovaný kruh neúspěšných začátků snáze promění ve zdárný konec.

Jak jste na tom vy? Patříte mezi věčně začínající, nebo máte silnou vůli a když se rozhodnete, tak to tak prostě je?

30.8.2012 12:00| autor: Lenka Šimková

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa žen?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněním vaší emailové adresy.

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@femina.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

Nastavení cookie na tomto webu je nastaveno pro "povoleno cookies", aby vám poskytlo nejlepší možné prohlížení stránek. Pokud budete nadále používat tento web bez změny nastavení cookie nebo klepnete na tlačítko "Souhlasím" souhlasíte s podmínkami použití cookie.

Zavřít

TOPlist