Hubnutí a pečivo: Jde to dohromady? Zbořili jsme pár mýtů!

Slyšela jsi někdy o dietě, která tvrdí, že návštěva pekárny je téměř hrdelní zločin? Že zabiják jménem lepek ti pomalu způsobí nadváhu a pokud si večer kousneš do housky, další špek se ti usadí hlavně v oblasti břicha? Určitě ne jednou. Pojďme si na tohle tvrzení posvítit!

Všechno je to v načasování

Pečivo je opravdu kalorické, ale není nutné se ho zříkat definitivně. Alespoň některého! Pokud hubneš, můžeš si ho dopřát bez špatného svědomí v dopoledních hodinách. Ideální snídaně je překvapivě celozrnný rohlík, kaiserka nebo krajíc chleba, radí výživoví odborníci! Pomyslně ublížit ti může jenom večer. Čas konzumace a správný výběr je tedy alfou i omegou. Proč?

Mlsej ráno a s rozvahou!

Cukry v různých druzích těsta se liší hlavně rychlostí, s jakou je tvoje tělo zpracuje. Světlé pečivo je sice chutné, ale převažuje v něm bílá mouka, ve které je vlákniny a minerálů jako šafránu. Sacharidy zvednou hladinu cukru v krvi a to je situace, kterou vážně nepotřebuješ. Tohle zkrátka nebrat! Bez ohledu na dobu.

Naopak celozrnné pečivo je kámoš do nepohody. Neboj se ho. Vyrábí se z kvalitní mouky umleté z celých zrn, takže spousta vlákniny pro tebe a navíc nízký glykemický index (potraviny s nízkým GI vydrží déle v žaludku a navodí pocit sytosti). Výsledek?

Nic se pak neukládá do tukových zásob, kterých by ses tak ráda zbavila. Není těžké uhodnout, co si z toho vybrat, viď? Ale pozor, není všechno zlato, co se třpytí. Tohle se taky tváří nevinně, ale dělá to paseku!

Danajský dar jménem Suchar!

Rýžové chlebíčky a všechny tomu podobné suchary sice najdeš v obchodě v oddělení zdravé stravy, paradoxně se ale moc nedoporučují. Výživoví poradci jsou s nimi dost na kordy!

Veliké mínus je jejich vysoký GI a nízký sytící efekt. Jsou bez vody, takže v nich je energie více koncentrována. Plátek takové dobroty v břiše ani neucítíš, protože je lehký jako papír. A komu by to stačilo? Takže si dáš ještě jeden a jeden…

Jenže ve sto gramech takové „lajtky“ je až 1500 kilojoulů! To s radostí přenech jiným! Je důležité číst i obaly a to zatraceně důkladně! Abys příště neudělala chybu při nákupu, máme pro tebe voňavý manuál.

1. Pečivo bílé pšeničné – nepřející albín

Z toho nic dobrého nekouká, řekněme si to upřímně. Tukové rohlíky, pletené housky, bagety, koblihy, sladké koláče. To je gastronomické hubnoucí peklo. Hodně kalorií a téměř žádné živiny. Nech je na pultech!

2. Pečivo vícezrnné – škodič s lepším jménem

Nepřítel oblečený jen v hezčím kabátě. Ačkoliv název budí ten nejlepší dojem, je to vlastně to samé jako předešlá varianta. Jen obohacený o něco málo dalších obilovin. K výrobě je totiž použito více druhů mouky. Pro tvé účely taktéž nežádoucí!

3. Pečivo celozrnné – spojení příjemného s užitečným

Kvalita je prostě kvalita. Ale odrazí se na ceně, to je jasné. Kdo chce žít zdravě, ten si připlatí. Obsahuje minerály, vlákninu a vitamíny. Při hubnutí se vřele doporučuje. Dej si pozor na jeho vzhled. Může mít i světlou barvu, což tě může zmást. A zase jsme u toho – popisky se mají číst až do konce! Zdání totiž klame.

4. Pečivo trvanlivé – hodně peněz za málo muziky

Sem patří již zmíněné rýžové suchárky a všechno, co vypadá jako polystyrén, který se náhodou může i jíst. Při dietě ho raději vynech. Nadělá víc škody než užitku! Tak už víš, co si dát na talíř?

Máš z toho všeho oči na vrch hlavy? Nezoufej! Jednoduše řečeno, pečivo ano, ráno i dopoledne, jen by mělo být celozrnné. V odpoledních hodinách se mu vyhni obloukem a večer zavři ústa i chlebník na zámek. A nemáš se čeho bát.

Super recept na zdravý domácí chleba:

Potřebovat budeš: 

1 kg celozrnné mouky pšeničné, 1 polévkovou lžíci soli, 1 polévkovou lžíci kmínu, 10 zrníček fenyklu (rozdrtit), slunečnicová semínka, 5 dkg droždí, 6 dcl teplé vody

Postup:

Zadělej těsto, nech hodinu kynout, potom vyválej šišku, pomouči a přikrej chleba alobalem. Nech ještě chvilku nakynout, potři vodou a dej upéct na 180 stupňů a zhruba 30 – 40 minut. Až bude upečený, opět potři vodou. A je to vážně mňamka!

Schválně, jestli víš, jak to může dopadnout, když někdo konzumuje jenom nezdravé věci a mouku do sebe cpe po kilech? Takhle můžeš vypadat, když se budeš ládovat koblihami nebo bílými rohlíky! 

Jak jsi na tom s pečivem ty? Hřešíš, nebo tě na něj moc neužije? Napiš nám o tom do diskuze! A jestli máš nějaký tip, jak hubnout s pečivem, poděl se o něj s námi. Vlastní recepty na chleba nebo housky vítány!

Foto zdroj: Shutterstock.com

1.2.2017 10:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa žen?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist