Dietní seriál: Vegetariánská strava

Celý život bez masa? Vegetariáni to prý vydrží! Ale je to zdravé?

 

Vegetariánství patří mezi nejrozšířenější typy alternativních diet. Existuje několik typů vegetariánských diet:
Semivegetariáni – ze své stravy vynechávají pouze tzv. červené maso. Drůbež a ryby konzumují, jakož i ostatní potraviny živočišného původu.
Pulo-vegetariáni konzumují z živočišných potravin pouze kuřecí maso.
Pesko-vegetariáni si vybírají z živočišných potravin pouze ryby, korýše a měkkýše.
Lakto-ovo-vegetariáni připouští konzumaci mléka, mléčných výrobků a vajec (můžete se setkat také s lakto- nebo ovo-vegetariány odděleně). Jedná se o nejrozšířenější variantu bezmasého stravování ve všech evropských zemích.
Vegani (striktní vegetariáni) nepřijímají žádnou potravinu živočišného původu. Z etických důvodů většinou odmítají rovněž výrobky z kůže a očkování séry, které pocházejí ze zvířat.

Všechny výše uvedené stravovací návyky jsou většinou spojeny také s nekuřáctvím, nižší spotřebou alkoholu, vyšší fyzickou aktivitou a větší péčí o zdravější životní styl vůbec.

VÝHODY
Dostatek většiny vitamínů a minerálních látek (není problém zajistit přísun vitamínu C, kyseliny listové, hořčíku, mědi apod.) i vlákniny. Je to strava většinou chudá na tuky a lidé živící se touto stravou zpravidla nemají nadváhu. Ale pozor – pokud někdo považuje za vegetariánství pouze vypuštění masa ze stravy a konzumuje velké množství cukrů a tuků, ze sladkostí, nebo třeba i ořechů, může mít problém s nadváhou.

NEVÝHODY
U veganské stravy hrozí nedostatek kvalitních bílkovin (pokud nejsou správně kombinovány obiloviny s luštěninami), železa, vápníku, zinku, vitamínu B12, ale i vitamínů B2, B6, D apod. Je proto velice důležité zvýšit příjem potravin rostlinného původu bohatých na bílkoviny, např. luštěnin a výrobků z nich. Železo je hojně obsaženo také v luštěninách a listové zelenině. Vápník v listové zelenině, ovesných vločkách a ořeších. Zinek je obsažen v celozrnných potravinách, opět fazolích, ořeších, nebo třeba dýňových semenech.

8.8.2010 12:00| autor: Mgr. Lenka Míčová

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa žen?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist