Dietní seriál: Makrobiotika

Jedná se o stravovací systém vycházející z taoistické filozofie. Potraviny jsou hodnoceny podle zastoupení energií jin a jang.

Základní makrobiotický talíř obsahuje asi 50 % celozrnných obilovin, 30 % zeleniny a 5 až 10 % luštěnin, sojových výrobků a mořských řas. Zbytek jídelníčku mohou tvořit například ryby, ovoce, oříšky, semena, oleje a některá přírodní dochucovadla. Za škodlivé je považováno mléko a mléčné výrobky, maso kromě ryb, ale třeba i bylinkové čaje, brambory apod. Klade se důraz na přirozenou stravu z lokálních zdrojů (nebo alespoň ze stejného klimatického pásma) odpovídající ročnímu období.

VÝHODY
Dostatek zeleniny, vlákniny, konzumace ryb může zajistit vitamíny B12 a D, esenciální mastné kyseliny a alespoň částečně lehce stravitelné bílkoviny. Nestriktní dodržování základních pravidel může být slučitelné s dostatečnou výživou a lze jej využít například jako krátkou očistnou kůru.

NEVÝHODY
Nesprávně sestavená strava může vést k nedostatkům, například vitamínů B12 a D, železa, vápníku (nutno dbát na dostatečný příjem nemléčných zdrojů – například tofu, košťálová zelenina, sezam, sardinky). Zvláště u malých dětí může příliš vysoký příjem vlákniny způsobit nedostatečné vstřebávání některých živin.

Připraveno ve spolupráci s zijzdrave.cz

2.8.2010 12:00| autor: Mgr. Lenka Míčová

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa žen?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist