Démonizované potraviny, které mohou být prospěšné

Jestliže patříte k lidem, kteří si úzkostlivě hlídají postavu a pečlivě sestavují zdravý jídelníček, určitě vás potěší, že si můžete občas zahřešit. Některé potraviny, tradičně považované za škodlivé, jsou totiž při mírné konzumaci velmi zdravé. Které to jsou?

ČOKOLÁDA
Ano, je nabitá cukrem a kaloriemi, ale obsahuje také velké množství antioxidantů, zvaných flavonoidy. Ty se soustředí hlavně v hořké čokoládě (která ani nemá tolik cukru) a chrání tělo před zhoubnými účinky volných radikálů spojovaných s rakovinou a chorobami srdce. Lékaři navíc před rokem přišli s objevem, že hořká čokoláda po jídle pomáhá snižovat krevní tlak v játrech, a zlepšuje tak stav pacientů s cirhózou. Kromě toho je tradičním pomocníkem v boji proti depresivním stavům. Hned máme tři důvody, proč se jí nebát!

Čtěte: Vše o čokoládě

PIVO
Vypijete-li k obědu třetinku piva, pivní pupek vám po tom určitě nenaroste a mezi alkoholiky se také nezařadíte. Zato uděláte něco pro své kosti. Pivo totiž obsahuje křemík, který je důležitý pro tvorbu kostí a zabraňuje jejich řídnutí. Navíc je bohaté na vitamíny skupiny B a kyselinu listovou, obsaženou v zelenině. Tento „hořký vitamínový koktejl“ je určitě zdravější, než když si nalijete do chemicky upraveného džusu panáka vodky.

VÍNO
V malé míře neškodí ani víno. Doporučuje se zejména červené, jelikož obsahuje sedmkrát více antioxidantů – polyfenolů nacházejících se ve slupce tmavých hroznů. Ty jsou známými ochraniteli srdce. Určitě není náhoda, že nejvíce polyfenolů bylo naměřeno ve vínech pocházejících z jižní Francie a Sardinie, tedy v oblastech s tradičně vyšší průměrnou délkou života.
[[related]]
CHLÉB
Panuje mýtus, že se po chlebu tloustne a není v něm nic, co by tělo potřebovalo. Proč by se ale této prastaré a každodenně konzumované potravině říkalo „boží dar“, kdyby lidem nebyl ničím prospěšný? Právě naopak. Jde o významný zdroj bílkovin, vitamínů řady B, železa, vápníku a samozřejmě vlákniny, která hraje významnou roli při trávení a snižuje hladinu cholesterolu v krvi. Více prospěšných látek obsahuje chléb celozrnný, ale to neznamená, že je „obyčejný“ chleba k ničemu. Například malým dětem se pro zhoršenou stravitelnost celozrnné pečivo vůbec nedoporučuje.

4.11.2011 12:00| autor: Libuše Burger

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa žen?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist